[Artikel] Tema Bumma: Budget och boende

Redaktionen

Aktiv medlem
Det kostar pengar att göra säsong. I denna den fjärde och sista delen i Freerides bummarspecial skriver Johan Jonsson om budget och hur man hittar boende.

Läs hela artikeln:

Mycket bra, känns som att denna artikelserie kan bli riktigt användbar för framtida bummare!

Känns som att den här artikeln snarare får folk att tvivla på att åka alls om de inte har pengarna. Som sagt har många klarat säsonger på i princip ingenting och i valet mellan att inte åka ner överhuvudtaget och att leva fattigt som en kyrkråtta men i alperna vet jag klart vad jag skulle välja. Jag rekommenderar folk att åka ner på chans, allt löser sig alltid där nere. Till min första säsong i St Anton liftade jag via bilkollektivet och hade absolut inget boende där nere bokat.

Ha kul!!!

Mycket underhållande o kul läsning.

Detta var bäst:
"tio nedrökta norskar som hellre rullar en extra holk på kvällen
än att rulla en snöboll i väntan på första liften"

Varför skrivs det om självklarheter?

Eller är jag ensam då jag inte bor mera hemma o måste fundera att det går faktiskt pengar till mat och hyra.

Dohh jag har för lite pengar... =/ men jag antar att jag inte är van vid sånnadär fansy mackor hemma heller.. =P

Sen antar jag att det går att få ner dessa kostnader rätt radikalt om man jobbar nere på plats. Dels då man kanske inte behöver ha lika stort kapital och dels då det verkar som att boende rätt ofta kan ingå i arbetet?

intressant artikel... men jag tycker verkligen inte det behöver vara dyrt! när jag gjorde säsong i italien så kända jag ca 12000 i månaden och hade gratis boende och mat på jobbet.

men trots att vissa tjänar dåligt så har de alltid pengar för att festa och de var den enda utgiften du inte hade med. det gäller att prioritera och då tycker jag klart skidåkningen är det viktigaste=)

"tio nedrökta norskar som hellre rullar en extra holk på kvällen
än att rulla en snöboll i väntan på första liften"

Det er noe av det dummeste jeg har sett skrevet noen gang!
Bra artikkel serie med mye bra inspill til nye sesongere som trenger et spark bak for å komme i gang og her har de mye bra tips om hvor de skal starte osv.
Men at du skriver noe så dumt midt i en artikkel kan jeg ikke fatte og at det i tilleg går igjennom Freeride sin sensur.

Har gjort noen sesonger og jeg ville vel heller snudd det hele på hodet for mine erfaringer er at det faktisk er større mulighet for å ende opp med et boende hvor det er 10 nedrøkte svensker. For der jeg har gjort sesong så har de fra norge holdt seg til et par øl og opp tildlig om morgenen for å kjøre de feteste linjene mens de svenske har røkt seg totalt ned vært ute å festa hele natten og ligget bakis som faen når fjellet er fyllt med pudder!!!

I det fulle og det hele burde du droppet hele den setningen. Ser at den kanskje var ment bare som noe roligt,men alle her inne klarer ikke se den!

Skjerp deg!! Ellers er det som sagt bra skrevet hele serien!!

"Det er noe av det dummeste jeg har sett skrevet noen gang!"

Oooohhh... Har det blivit så fisförnämnt i det vackra Norge?

Ole-Kr: Jag antar att författaren inte menar att alla norrmänn är dyngraka/skyhöga varje dag. Utan det hade lika gärna kunnat vara svenskar/britter/aussies, man hade kunnat hamna med som kanske inte riktigt delar samma prioriteringar som en själv.

60 000:- ??? Jag gick runt på 13 500:- för Dec till April i St. Anton inkl resa ToR, avstickare till kringliggande system, säsongslifkort och rubbet. Det du... Fast det var vintern 90/91 och jag gick ner fån 79 till 69 kg och jag är och var även då 190 cm. Smal som en sticka. Nej, hade jag bummat idag hade jag sett till att ha rejält med pingar.

Författaren menade, precis som någon så påpassligt skrev, att det inte var nationaliteten, utan drogliberaliteten man ska se upp med. Att Oslo är en av världens knarktätaste städer sett till överdoser per capita är dock ett faktum ingen kan ändra på.

Siffran 60 000 är baserad på en person som vill må bra, och inte jobbar någonting på hela säsongen. Självklart kan man må bra för en mindre peng också. Men min erfarenhet av personer som försöker göra sin säsong maximalt billig, är att de ofta irriterar folk i deras omgivning. "Jag betalar maten nästa gång." "Kan inte du ta ölen den här gången." "Jag vet att du ligger ute med hyran. Men jag ska betala snart." Om man bor bra, äter bra, och inte håller igen nämnvärt tror i alla fall jag att de här siffrorna är rimliga. Men de är självklart ytterst individuella. En del klarar sig på hälften, en del bränner det dubbla.

bum: lodis
skibum : skidlodis?
Rätta mig om jag har fel men att "bumma" betyder väl att man tar sin gamla volvo 240 och sticker ner till alperna även om man är fattig som en kyrkråtta bara man får åka skidor. 60 000 är en rätt saftig slant för en "lodis" :S
Att säsonga är en annan sak däremot.

Förfesta innan afterskin, hoppa över avokadon (kötta köttfärs varje dag, dessutom äter väll ingen riktigsäsongare avokado på frukostmackan?) och skit i fylletaxin så blir allt billigt och skitbra!

sjukt bra läsning och till dom som inte känner att de inte har pengar så kan man cutta av en hel del utgifter genom jobb på typ restaurang (dricks, billigare dricka och mat om man har tur). plus att det går mindre pengar på krogen om man jobbar två eller tre kvällar i veckan.

Fan va nice läsning!!! Sticker om två veckor. Det känns riktigt nice att få lite tips såhär innan avfärd! Kommer bli nice!

Idag är det väl bara att lägga till 15% på sin budget om man reser inom Europa. Det är vad den svenska skit kronan har tappat gentemot Euron.

Tillbaka
Topp