[Artikel] Test: friåkningsbindningen Fritschi Tecton 12

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG_1088-750x380.jpg

Schweiziska Fritschi är den senaste tillverkaren att släppa en helt ny turbindning. Vi har testat Tecton 12 som är en intressant tech-hybrid.

Läs hela artikeln:

Blide

Medlem
Hur är det med "sockerbiten i plast" som sitter mitt på tådelen? När jag provade bindingen i helgen och satte den i gåläge så tar tå-klacken på mina Mercury i och gör att skidan inte kan hänga rakt under foten i ex. en kick-turn. Upplevde du det som irriterande?
Jag provade aldrig att gå med den, utan åkte bara i Hemsedals försäsongspister :)

Corin

Aktiv medlem

@Blide, upplevde inte det alls faktiskt! Men Stefan på Fritschi nämnde det som ett problem, i och med hur insertsen är såpass olika placerade på olika pjäxor, och tå-klackarna har olika dimensioner. Det ska gå att justera på något sätt, men det vete tusan hur.

MnO

Aktiv medlem
Bra test.

Jag har bara testat bindningen i pist än så länge (även för min del Hemsedal) och den pallade så hårt åkning som jag kan förmå utan att släppa. Och jag är ganska bra på att forcera fram tjuvsläpp, så det är ett gott initialt betyg. På föregående versioner av Vipec har det väl funnits utbytbara "sockerbitar", men det låg inte med något i min Tectonlåda förutom några olikfärgade småpluppar.

sjo_orret

Medlem
Det här du skriver att tåspaken har hoppat upp i walk mode av sig själv när du åker är ju verkligen inte bra! Det är ju bara att kolla på bild hur den långa spaken pekar lite uppåt i ski mode, så förstår man att det lätt kan hända om man träffar lite hårdare snö.
Som jag förstått det är tån helt låst i walk mode i denna generation av tådelen. Detta i kombination med den stumma klossen som mosar pjäxor i walk mode känns ju inte nå vidare tryggt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp