[Artikel] Test: Marker Duke PT 16

Redaktionen

Aktiv medlem
yo-1000x572.jpg

Är Marker Duke PT 16 den optimala hybridbindningen? Tech upp, alpin ned. Freeride har testat säsongens största nyhet under hela vintern och här är det efterlängtade omdömet.

Läs hela artikeln:

Tottek

Aktiv medlem
Öhm "Personligen tycker jag nog att funktionen med en avtagbar tådel känns lite som en nödlösning för att kunna bräcka Salomon när det kommer till vikt" det är väll den perfekta lösningen?? 600gr på fötterna motsvarar ca 3kg i ryggsäcken, att då lägga 600gr I ryggsäcken istället är väll en väsentlig skillnad? Och sen ha en stabil säker icke tjuvlösande tådel påvägen ner

termons

Aktiv medlem
Är ju som sagt ingen lätt bindning. Duke Pt 16 är ca 300g (188g/bindning enligt blisterreview) tyngre än Shift även med tådelen i ryggsäcken. Gillar inte heller iden med löstagbar tådel. Tycker också att den ser litet klumpig ut. Transformer xl. Bra att den finns om man inte kommer överens med Shift eller har problem med tjuvlösningar.

Senast ändrad:

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Öhm "Personligen tycker jag nog att funktionen med en avtagbar tådel känns lite som en nödlösning för att kunna bräcka Salomon när det kommer till vikt" det är väll den perfekta lösningen?? 600gr på fötterna motsvarar ca 3kg i ryggsäcken, att då lägga 600gr I ryggsäcken istället är väll en väsentlig skillnad? Och sen ha en stabil säker icke tjuvlösande tådel påvägen ner
Det är absolut ett starkt argument, och jag håller med på många sätt! Men som jag skriver så bär det emot att fippla med tådelen när det är kallt, blåsigt etc. Även om funktionen fungerar bra så är det ju enklare att ha en bindning i ett stycke tycker jag, men det är ju min åsikt:)

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Är ju som sagt ingen lätt bindning. Duke Pt 16 är ca 300g (188g/bindning enligt blisterreview) tyngre än Shift även med tådelen i ryggsäcken. Gillar inte heller iden med löstagbar tådel. Tycker också att den ser litet klumpig ut. Transformer xl. Bra att den finns om man inte kommer överens med Shift eller har problem med tjuvlösningar.
Ja, den är lite i klumpigaste laget. Det är väl PT 12 som bräcker Shift i vikt (utan tådel då)... skulle gärna prova den också!

zerode

Aktiv medlem
Jag har både ett par PT12 och ett par PT16, och det är en skillnad på vikt på dem måste jag säga när man lyfter skidorna, de är monterade på samma skidmodell.
Men toppturande är inte något jag gör dagligen, utan jag har kör mest liftburet, och har möjligheten att kunna ta mig vidare i systemet eller gå en tur då och då.
Så har aldrig känt att det varit något problem med att ta PT16 som väger lite mer, vikten är helt oväsentligt där faktiskt, utan jag föredrar att ha känslan utav att ha en grym bindning utför mycket mer än en några gram lättare upp.

Skulle jag däremot prioritera turandet lite mer, så skulle jag inte fundera på Shift kontra PT utan skulle gå ner helt mot en lättare bindning typ KingPin eller ATK
Skulle även ta en lättare skidmodell med för att få ner hela vikten, inte bara den lilla minskning bindningen gör.

Så tror man måste tänka till lite vad man är ute efter här, prestanda eller vikt. Känns fel att fokusera på gram hit eller dit på denna typ utav bindning.
Är du tillräckligt bra för att köra hårt och vill lita på grejerna, så är några gram hit eller dit oväsentligt
Vill du ha lättare saker för turande, titta på de som fungerar för det endamålet.
Man måste inse att det inte finns en sak som funkar för allt, utan man får rikta in sig på det man är ute efter, och i värstafall ha olika uppsättningar.

Har förövrigt haft PT bindningen i två säsonger nu, och har inte haft några problem med dem, tycker inte det är krångligt att ta av tå-delen när man går upp, det enda jag tänker på, är att sätta på den innan jag tar av hudarna, det är lättare att få ta på dem ur ryggan om man lägger i dem sist och tar ut dem först.
Gå med tå-delen på fungerar med, som sagt, har dem på Blaze106 i 186cm längd, så vikten är ointressant i sammanhanget.

termons

Aktiv medlem
Så har aldrig känt att det varit något problem med att ta PT16 som väger lite mer, vikten är helt oväsentligt där faktiskt, utan jag föredrar att ha känslan utav att ha en grym bindning utför mycket mer än en några gram lättare upp.

Skulle jag däremot prioritera turandet lite mer, så skulle jag inte fundera på Shift kontra PT utan skulle gå ner helt mot en lättare bindning typ KingPin eller ATK
Skulle även ta en lättare skidmodell med för att få ner hela vikten, inte bara den lilla minskning bindningen gör.
Håller helt och hållet med där. Om det är korta stigningar från liften som är prioritet så spelar vikten ingen stor roll. Längre stigning och du prioriterar vikten mer och mer.

Om man får välja mellan två liknande bindningar väljer man ändå den lättare specielt om man har erfarenhet av att ha turat endel med tunga och lätta grejor tidigare. Ingen idea att välja den tyngre om du inte behöver den.

jung

Aktiv medlem
Har bara kört shiften! Men delar man ska plocka av och sätta på känns inte som ett vinnande koncept. Då kan man ju köra cast tour istället. Nä, marker får nog jobba vidare.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp