[Artikel] Test: Marker Kingpin

Redaktionen

Aktiv medlem
kingpinpuff-750x380.jpg

En mycket lovande idé men med haltande detaljer. Freeride har testat Markers senaste tillskott i deras kungliga bindnings-familj, Kingpin.

Läs hela artikeln:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Utmärkt recension och bra bildmaterial. :) Märkligt att det är så svårt att få till en bra fungerande tådel, rent mekaniskt tycks det ju vara en enkel konstruktion. Kan det vara så att "förspänningen" påverkar negativt?

TheSweetSpot

Ny medlem
Hej och tack för en, om än kort, recension!

Jag kan inte säga annat än att jag är lite förvånad över att det inte kommit ut fler recensioner, så här nästan två månader efter att bindningen släpptes. Nå väl, det är bättre med en kort än ingen alls. Med kort menar jag alltså att författaren inte har haft möjlighet att ta upp det kanske viktigaste användningsområdet för bindningen nämligen turfunktionalitet i kombination med utförsåkning.

Här kommer lite kompletterande information för er som är intresserade. Bakgrundinfo är att jag har sedan tidigare ett par Marker Baron som jag kör på ett par Hendryx PH. Mina KingPin har jag på ett par G3 Synapse 109.

Jag har haft mina KingPin i snart en månad och kört med dem under lite olika förhållanden. Jag har gått upp och åkt ner med dem några korta turer, mellan 150 och 350 höjdmeter, vid tre tillfällen. Jag har åkt lätt åkning i vanlig backe med dem (tillsammans med mina barn) och jag har åkt två dagar i lössnö med dem.

I och med att jag inte är en person som hoppar högt och långt med många snurrar åt alla möjliga håll kan jag inte säga något om hur de fungerar när man pressar dem på det sättet. Däremot har jag kört halvhårt med dem i i både mjukt och hård pistad backe och de fungerade bra då. De dagar de var lössnö löste de ut ett antal gånger, men bara när de skulle göra det. De fungerade alltså som förväntat och stannade aldrig heller kvar på pjäxan någon gång när de skulle lösa ut.

Jag har inte kört några andra Tech-bindningar så jag kan inte jämföra med den typen av bindning. Jämför jag med ett par Baron är den största och mest uppenbara skillnaden naturligtvis vikten. De är fantastiskt lätta. Jag tycker också att de är lättare i hanteringen, både att ställa om från gå till åka och tillbaka och att ta av och på. Visst, man måste antingen gå ner på knä eller ta av sig dem för att växla mellan gå och åka, men jag ser inte det som ett större problem eftersom jag oftast använder stighudar under skidorna när jag ska gå och därmed måste ta av mig skidorna ändå. Och visst, det är dubbelhantering för att ta skidorna av och på vilket kan vara jobbigt om man åker i många gondollifter, men jag kan leva med det på ett par bindningar som riktar sig mot turåkning/randonnée.

Jag ser heller inte något problem med tådelen. Faktiskt upplever jag det som att den sitter på pjäxan på ett bättre sätt så att det är mycket lättare att gå än med rambindning. Jag testade också att lösa ut tåbindningen genom att slå sidan av skidan mot snön och de löste ut som förväntat.

Jag tror inte att det är några problem med att skistoppern eventuellt ska isa igen. Jag var och skruvade på den skruv som håller skistoppern nere i gå-läget och det är mycket stora krafter som skistopperns fjädrar har vilket gör att jag inte tror att en eventuell is skulle kunna klara av att stå emot.

Det jag skulle vilja föra in i resonemanget här är vilken grupp skidåkare som Marker tror ska köpa och använda denna bindning. Som jag ser det är detta en konkurrent till de andra lätta tech-bindningarna, vilka används av de som går mycket (utanför pisten) och åker mindre (ofta) i pisten. Marker har monterat på en ordentlig hälbindning, vilket kommer att attrahera de som behöver bindningar som tål lite mer, men det är fortfarande en tech-bindning och jag tycker inte att man ännu kan förvänta sig samma prestanda i tådelen som för ordinära alpinbindningar eftersom prioriteringen för en bindning av den här typen ligger mer på vikt än det gör för ordinära alpinbindningar. Ska du köra hårt i en hårt pistad backe eller hoppa högt och långt och landa hårt så kanske du inte går så mycket uppför och då kanske du inte behöver en bindning som är så lätt utan ska ha en bindning av en annan typ? Kanske duger en rambindning för de ändamålen?

/Le Prick Sportíf

Skantz

Aktiv medlem
Det står att techbindningar inte har förspänning. Dynafit har haft förspänning på utlösningsmekanismen på Radical ST, Radical FT sedan 2013-2014. Beast16 hela tiden och Beast14 sedan den kom ut på maknaden. Dock inte på de lättare bindningarna.

RandoScando

Turtok
Forumvärd

@skantz Jag håller (uppenbarligen) inte med! De techbindningarna med förspänning som funnits innan trycker inte skon framåt, utan sitter passivt med en möjlighet att fjädra bakåt!

PNyberg

Aktiv medlem
Får hålla med
@Vattendroppe här. Är inte förspänning just det att det blir en spänning (ett tryck bakåt) på häldelen när man kliver in i bindningen. Jag tycker att
@skantz skriver lite otydligt. Menar du att Radical FT 1.0 har förspänning ? Det står då inget om det på http://www.dynafit.com/en/tlt-radical-ft.html men däremot så skrivs det att FT 2.0 har förspänning (
Eller har jag missförstått?

Skantz

Aktiv medlem
Radical 1.0 ST och FT har förspänning sedan 2013-2014. 2011-2012 och 2012-2013 hade de ej det!

Kom i mitten av förra vinterns produktion 2013-2014.
Radical 2.0 har också förspännig av en anna ännu bättre version av förspänningen!

Precis
@PNyberg och
@vattendroppe vi är helt överrens om vad förspäning är! De flesta vet dock inte att det kom till vintern 13-14 på bindningarna!

RandoScando

Turtok
Forumvärd

@Skantz Du menar det som beskrivs här: https://www.wildsnow.com/11635/dynafit-radical-heel-elasticity-travel-change/ ?

Min mening är, precis som
@pnyberg skriver, att det inte är en fullbordad förspänningsfunktion. Ett steg i rätt riktning absolut, men som sagt ingenting som aktivt trycker häldelen framåt. Vad jag har läst är det samma sak som gäller i alla fall beast (https://www.wildsnow.com/bindings/backcountry-dynafit-beast-binding/), och även som jag förstått det samma typ av funktionalitet även i radical 2.0.

PNyberg

Aktiv medlem
Så snarare att den KAN röra sig lite bakåt istället för att gå sönder/lösa ut jämfört med att ha ett tryck framåt och ligga intill hälen
@Skantz ? Dvs att den gör inte denna rörelse varje gång du kliver i utan snarare när du åker och flexer skidan så pass att du hade riskerat lösa ut från häldelen?

TheSweetSpot

Ny medlem
Jag har nu kört mina bindningar i ytterligare fyra dagar. Denna gång var det i mycket lössnö. De löste ut ett antal gånger under de fyra dagar jag körde, men jag upplevde aldrig att de löste ut omotiverat. Jag upplevde heller inte att de var speciellt känsliga för att snö kom in mellan bindningen och pjäxorna, vilket var något jag (fördomsfullt) trodde framförallt tåbindningen skulle ha problem med. Ungefär lika lätta att sätta på i lössnö som ett par vanliga bindningar.

PNyberg

Aktiv medlem
okej. Här kommer mina 2 cents.
riktigt skön bindning som är milvis skönare att åka på än mina Radical FT. Lätt att komma i och ur och tjuvade aldrig trots att jag körde med "öppen" tå och på väldigt slagigt underlag. Tummen upp.

Men.... jaa.-. jag har hört och sett att pinnarna trillar ur...men för mig hände det efter 1,5 dagar...det är fan inte ok.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp