[Artikel] Teståkt och betygsatt: Atomic Bent Chetler 100 (2021)

Redaktionen

Aktiv medlem

Vi fick chansen att åka på några av nästa års skidor redan nu! Här är våra 4 teståkares intryck av Atomic Bent Chetler 100 i årsmodell 2021. Våra teståkare kommer vi givetvis att presenterar senare här på Freeride.

Läs hela artikeln:

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
I år har vi Moa Holmgren, Fredrik Gustavson, Johan Bråtendal, och rutinerade testräven Olle Stenbäck som åker så många roliga lagg de hinner i spannet 90-110 mm. Mer om teståkarna kommer vi att presentera senare här på Freeride i både text, bild och video så att du får ett hum om vad det är för typer av skidåkare! Stay Tuned!

This year we do it in english as well... since our viewers on YouTube does not speak Swedish. Hoppas det är okej för er!

Pillard

Aktiv medlem
När ni gör så pass stort projekt ändå, varför inte filma åkarna på skidorna, bara några sekunder så man får en liten bild av skidans beteende och deras åkning? Sen skulle jag nog säga efter det här året att det där med engelska var ingen vidare idé. Det märks tydligt hur testarna har svårt att finna ord för att beskriva skidorna och då försvinner mängder av nyanser.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
@Pillard Uppskattar feedbacken! Vi tar med oss de tankarna när vi kikar på detta projekt efteråt, när allt är publicerat etc och det gått lite tid.
Engelskan är ju lite för den internationella publiken som vi börjar få på YouTube, optimalt hade ju varit att köra dubbel uppsättning men det blir bökigt och resurskrävande, och texta är också rätt mkt jobb.

@Pillard Uppskattar feedbacken! Vi tar med oss de tankarna när vi kikar på detta projekt efteråt, när allt är publicerat etc och det gått lite tid.
Engelskan är ju lite för den internationella publiken som vi börjar få på YouTube, optimalt hade ju varit att köra dubbel uppsättning men det blir bökigt och resurskrävande, och texta är också rätt mkt jobb.
Youtube är faktiskt helt ok på att texta automatiskt. Särskilt till engelska. Blir kanske inte perfekt men helt ok. 😊

iSooLi

Aktiv medlem
Jag är av uppfattningen om ifall man hörsammar @Pillard 's andra förslag, att "
varför inte filma åkarna på skidorna, bara några sekunder så man får en liten bild av skidans beteende och deras åkning?" så undanröjer man mycket av behovet att höra testarnas personliga reflektion. Dessutom mycket lättare för mig som tittare att kunna värdera testarens synpunkter utifrån deras åkstil.

Sen en generell passning till kameran, visa hela skidans rockerprofil i ALLA skidrescensioner, särskilt nyheter! Antingen i helbild med zoom på tip och tail alternativt panorerat längs hela profilen.

snej

Aktiv medlem
För egen del så har jag tyvärr inte mäktat med att se en hel video av ngn av de nya som lagts upp på engelska. En del i det är det i (alltför) många lägen knackiga uttalet och en annan del är det som faktiskt sägs. Jag håller med @Pillard om att det verkar fasligt svårt att få fram det de vill säga om skidorna och är rätt övertygad om att både svaren från testarna och informationen från märkesrepresentanterna skulle vara annorlunda om de fick prata svenska. Jag köper idén med en internationell satsning (det gjorde ju till och med Lars Vegas trio)
CFA2B708-ECF1-4411-B846-AC212F2C5817.jpeg

men min åsikt är att det är bättre att låta alla prata svenska och sen texta på engelska.

//Jens

johan

Administrator
Skulle ändå säga att de är helt ok på att översätta så länge det ena språket är engelska. ;) Men det är väl en avvägning om ni känner att ni vill går mer internationellt. :)
Om ljudet i en film är på engelska så kan youtube översätta ljudet till undertexten och sen till olika språk.
Men är ljudet på svenska kan inte ljudet översättas till undertexter.
Har man skrivit svenska undertexter kan youtube översätta dessa till olika språk.

Hade varit smidigt om youtube klarade att automatiskt göra undertexter om ljudet var på svenska, vi har försökt med andra sådana tjänster men resultatet har inte varit så bra. Men det är nog bara en tidsfråga till youtube klarar det.

Pillard

Aktiv medlem
Nu finns det en risk att det här låter mer elakt mot testarna än vad jag avser men som det är nu funkar det ju varken för den som är engelskspråkig eller svenskspråkig. Så det kanske är bättre att få en bra produkt på svenska, som ni själva sen textar till engelska, än en produkt som egentligen inte funkar för någon?

Håller för övrigt helt med @iSooLi om nyttan av att filma rockerprofil osv också. Och precis som du säger kan ett kort klipp nästan göra pratet överflödigt. Att se hur åkaren ser och hur denne åker är ju enormt viktigt när man ska avgöra hur skidan passar en själv

pd

Aktiv medlem
Bra att ni försöker med nya upplägg och inte bara glider på i gamla skidspår och all heder åt testarna som kliver utanför comfort zonen. Att göra en recension som förmedlar intryck och känsla på ens eget språk är svårt och kräver träning. Att uttrycka ett omdöme eller en åsikt på något annat än ens modersmål och lyckas hamna rätt i nyanserna är ännu svårare. Kombinationen blir en nästintill omöjlig uppgift. I synnerhet som de flesta av oss läsare gör ytterligare en halvdan översättning från engelska till svenska.

Finns två vägar att gå. Antingen får ni rekrytera in testare som är helt bekväma i att prata engelska, typ åtminstone gjort några säsonger i Kanada, eller så får ni låta dem prata svenska och på något sätt översätta till engelska. Texta är förstås ett sätt. Ett annat är att låta någon skidåkande engelsktalande och svenskförstående person läsa in texterna som ett ljudspår. Det senare kan eventuellt vara enklare.

johan

Administrator
Tack för all feedback! Vi får ta med allt när vi ska utvärdera årets upplägg.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp