[Artikel] Två tourer blir en?

Redaktionen

Aktiv medlem
Under en tid har det tisslats och tasslats om en stundande sammanslagning av den europeiska Freeride World Tour och den amerikanska Freeskiing World Tour.
– En sammanslagning är oundviklig, säger Nicolas Hale Woods, grundare av Freeride World Tour

Läs hela artikeln:

Måste säga att jag är väldigt ambivalent till detta. Bedömning? Undertourer? Tävlingsface vs "tävlingsface" ?

Håller med Per, må säga att finalfacet i revelstoke är det enda kompetenta tävlingsface jag sett användas på tävling i nordamerika.

Det blev ju halv flopp iår och allt det negativa kom från min synpunkt från Freeskiing WT, hur kommer det då bli nästa år?
Vill de ordna fler Red Bull Line Catcher kan de väl göra det oxå utan att blanda in FWT?

Förstår inte heller din entusiasm inför det här Jarle. I mina ögon så har FreerideWT allt att förlora och vice versa för den nordamerikanska motsvarigheten.
Freeskiing "World" Tour har bara ett (någorlunda) respektabelt åk (Big Daddy), resten är resortskiing, mer puckel än friåkning. Bedömmningen och nivån på FreeskiingWT är helt gräslig, nu fick FreerideWT till det hela rätt bra efter åkarmötet i Fieberbrunn. Jag tror att en sammanslagning skulle tillintetgöra det. Sen undrar jag (och deltagarna i FreerideWT/FWTQ) hur dom ska sköta det med kvalificerade åkare? 20 amerikaner och 20 från alla andra länder kombinerat? Nej, idioti är min tanke.

Äh, se det positiva här nu istället. Face att åka på finns det så att det räcker och blir över där borta, att de inte väljer face liknande EU-touren har nog mer att göra med deras mentalitet (2010 sa de i rev att det inte var en vurpa om skidorna satt kvar t.ex., dåligt tänk på många Swatch-stop). Med Europeiskt inflytande hoppas jag att de inser att landningar sker på fötterna samtidigt som jag hoppas att ett NA-inflytande gör att de eurpeiska åkarna en vidgad vy på hur man kan åka skidor. På sikt kan det vara oerhört utvecklande för sporten.

Hur de ska lösa det med kvalificering vet jag inte men smidigast för första året borde ju vara att plocka de med bäst poäng från föregående år från båda tourerna och sedan ha någon kvaltour för att få fram nya åkare, ingen större skillnad mao.

Varför är alla så emot detta? Det jag gillar med subarutouren är att det bjuds på mycket mer variation bland linjevalen, troligtvis för att de kör något "snällare" face i regel vilket gör att åkarna måste vara mer kreativa i sin åkning (och med kreativ menar jag inte åka dålig linje och dänga en raggare). Det tycker jag saknas lite i Europa, variationen på linjerna är i regel inte jättestora.

Poängssystemet för FWQ är också ett stort problem. Fler tävlingar i Europa ger européer en större (för stor) chans att komma med. Klart att det är ju lika för alla...om alla blev sponsrade av RödTjur. Så för att jänkarna ska kunna komma med på FWT så gäller det att antingen vinna allt i USA eller kanske dra sig mer mot Europa?

En sak som jag inte har kontroll på just nu som någon kan hjälpa mig med är hur viktade poängen i de olika kvaltourerna är? Eftersom det är färre tävlingar i USA så är varje tävling värd mer poäng? Tar sig top3...5 (?) på Subaru sig automatiskt in på FWT även om de mindre poäng än den 10e bästa i Europa?
Kanske var en luddigt formulerad fråga, men jag hoppas ni förstod på ett ungefär.

Måste säga att jag tycker det är minst lika dålig variation på Subaru som i Europoa. 2-3 huvudlinjer och någon/några som gör något "unikt"

Sen är det inte slopestyle, det finns tävlingar för sånt. FWT ska inte vara det. Har du två olika klippor att välja mellan så ska du inte få bättre poäng för den mindre om du gör ett trick (förutsatt att båda blev stompade givetvis).

Är på samma linje som Utter här... Det är inte slopestyle, det kan vara något annat... FWT har varit riktig skidåkning
Åker man bara linjer där det är OK att falla kan vi lika gärna be Tom Wallish ställa upp ju...

Jag förstår inte hur man kan tycka att det är dåligt att världen enas om EN tour.

Att alla välrdens bästa åkare tävlar på samma tour är väl en förutsättning för att sporten skall kunna utvecklas, dra till sig mer sponsorer och börja få utrymme i TV.

Sen så är bedömnings nivåer, face val och kvalsystem implementations detaljer. Att hänga upp sig på detaljer och säga nej till en helhet som är ett måste för sportens utveckling är trångsynt och bakåtsträvande.

Tror inte att du förstår tanken Tex.
Det har dött tre stycken på den amerikanska touren, ingen på den internationella. Bedömmningen på den amerikanska är under all kritik och även om den har blivit kritiserad så är den fortfarande hästlängder bättre på den internationella. Den amerikanska har i princip inga godtagbara tävlingsface. Den amerikanska ses som något av en pajastour av många av toppåkarna (och åskådare).
Jag kan fortsätta ett tag till. Det jag vill få fram är att FreerideWT har oerhört lite att vinna och oerhört mycket att förlora medans FreeskiingWT har allt att vinna i en sammanslagning.

Jag älskar FreerideWT och är livrädd för att den ska gå samma väg som den amerikanska och bli något helt utan kredibilitet. Det kan begrava världstouren helt.

Jag tror inte att någon vill att en sammanslagning ska leda till inboundsåkning eller slopestyletävlingar utanför preparerade nedfarter.

Jag tror dock att det hade vart positivt med amerikanska influenser i de europeiska åkarna, och med det menar jag inte happy-go-lucky treor/raggare, utan det, generellt sett, mer kreativa tänket i linjeval eller variationer av linjeval som de tvingas till tack vare snällare face.

Att köra varianter på saker och ting tror jag är framtiden för friåkningen. Det går bara att åka så fort, hoppa så högt och snön fäster bara så brant. Däremot går en och samma linje köra på olika vis och det går ofta att hitta fler linjer. Många verkar ha fått för sig att kreativitet och trick är samma sak, något jag verkligen inte håller med om, åker du en linje som ingen annan åkt, hittar en transition eller allmänt hittar ett annat sätt att hoppa en klippa är minst (om inte mer) lika kreativt.

Blanda det med europeérnas syn på hur man landar och åker smart så lär det hända grejer.

Face värdiga FWT finns det gott om i NA.

Om jag förstår det hela rätt så är Utters poäng att...
som att man skulle försöka sig på att slå ihop Hockeyns Elitserien och Allsvenskan i bandy... lite överdrivet, men ni förstår säkert...
Det är ju näst intill olika sportgrenar vi pratar om.

Alltså det hela hänger kommer ju hänga på hur bedömningen blir. Ger domarna utrymme för åkarna att chansa kommer de göra det. Sen vet jag inte om jag personligen bryr tycker om att se tricks i åkningen, jag vill i en friåkningstävling se åkarna köra brutalt hårt i omöjlig terräng helst, då bli jag imponerad. Lyckas man dessutom då göra ett trick är det en bonus såklart och skall bedömas som sådan med poäng! Men blir det på bekostnad av linjeval och övriga åkparametrar så, nja, då görs det för mycket avkall på själva åkningen.

Samtidigt är jag medveten om att det är lite dit sporten är på väg. Mot mer tricks och lite snällare linjer. Och jag förstår att det blir mer publikvänligt och spektakulärt i svennebanans ögon när åkarna gör 360 utför mindre klippor. Och med tanke på hur freerideWT har dömt en hel del åkning i årets upplaga kan man ju misstänka att det är nåt sånt dom är ute efter... att fortsätta "utveckla sporten"

För att förtydliga. Jag har inget emot tricks det är sjuk imponerande, och kan man lyckas göra det medans man rippar ett berg är det ändå mer imponerande. Men det finns redan många andra tävlingar där man kör olika varianter på hopp och lek. Därför vill jag helst se att det finns en tävling kvar där dom faktiskt satsar på att ÅKA SKIDOR. Så att inte heller denna aspekt av skidåkningen försvinner.

Tillbaka
Topp