[Artikel] Vänd inte på takboxen: "Kan vara direkt farligt"

Redaktionen

Aktiv medlem
tesla_calix-1000x563.jpg

Experten varnar för det nya fenomenet att vända på takboxen för att få bättre räckvidd på elbilar.

Läs hela artikeln:

Fick plats med 2 par slalomskidor för vuxna, 2 par slalomskidor för barn, 2 par turskidor (längd med stålkant) samt 6 par stavar i en Dakine 200cm-XXL-skidbag. Upp med skiten på takräcket och spänna fast med lastspännare. Upplevde att bilen drog kanske 0,80 istället för 0,75 pga detta vilket ändå måste vara helt OK.

Ser väldigt många takboxar och väldigt lite skidväskor. Var tusan förvarar ni takboxen resten av året, bor alla skidåkare i hus?

Fick plats med 2 par slalomskidor för vuxna, 2 par slalomskidor för barn, 2 par turskidor (längd med stålkant) samt 6 par stavar i en Dakine 200cm-XXL-skidbag. Upp med skiten på takräcket och spänna fast med lastspännare. Upplevde att bilen drog kanske 0,80 istället för 0,75 pga detta vilket ändå måste vara helt OK.

Ser väldigt många takboxar och väldigt lite skidväskor. Var tusan förvarar ni takboxen resten av året, bor alla skidåkare i hus?
Förvarar efter vinterns skidresor takboxen i förrådet efter att ha tagit del av DNs artikel den 3 februari om bl a bränsleekonomi med takbox/bakbox:
"Med Thule Motion XT XL monterad ökar bilens förbrukning med 16,1 procent, en rejäl ökning".
Några semesterresor till Danmark under de senaste åren med Thules takbox monterad blev alltså något dyrare än vad jag hade anat.

Artikeln finns här (ev bakom betalvägg): https://www.dn.se/motor/takbox-eller-bakbox-vilket-ar-bast-pa-skidresan/

Hur mycket förbrukningen ökar beror till stor del bilens aerodynamik. Cirka 6~7% högre bränsleförbrukning får jag med fullastad bil och Thule motion xt xxl på taket. Om jag däremot sätter tre cyklar på taket och två på draget så går förbrukningen upp 30%.

Spanade in denna lösning i Norge i vintras. Gillar tänket!
Bil för en mille. Takbox ej möjlig pga knasiga dörrar. Killen (eller tjejen men det känns långsökt) har en gammal men funkis takbox och ett okay cykelställ.
Lite god vilja och hemmameck, check!
Är takboxen ämnade för denna lösning - nja...
Är cykelstället ämnad för denna lösning - nja...
Är det okay att köra såhär? Är det lagligt? - Osäkert...

bakbox_1.jpg
bakbox_2.jpg
bakbox_3.jpg

tesla_calix-1000x563.jpg

Experten varnar för det nya fenomenet att vända på takboxen för att få bättre räckvidd på elbilar.

Läs hela artikeln:
Såg en teslaägare som gjort just detta. Jag har skrattat i veckor åt idioten som satt takboxen åt fel håll. Nu skrattar jag ännu högre, jag gråter!

Spanade in denna lösning i Norge i vintras. Gillar tänket!
Bil för en mille. Takbox ej möjlig pga knasiga dörrar. Killen (eller tjejen men det känns långsökt) har en gammal men funkis takbox och ett okay cykelställ.
Lite god vilja och hemmameck, check!
Är takboxen ämnade för denna lösning - nja...
Är cykelstället ämnad för denna lösning - nja...
Är det okay att köra såhär? Är det lagligt? - Osäkert...

Visa bilaga 31900Visa bilaga 31901Visa bilaga 31902

Tveksamt om polisen på Autobahn skulle bli glada… De vill nog ha EU-godkänd utrustning på dragkroken.
Men i Sverige är nog risken större att ekipaget ramlar i backen innan någon polis skulle få syn på det.

En tillverkare varnar för att vända boxar bak och fram och en annan tillverkare tillverkar och säljer en box som ser ut att sitta bak och fram :unsure:

Hmm, är det bara jag som misstänker att risken är stor att Calix produkt kan ge sken av att det faktiskt är ok med bak och framvända boxar?

Tycker dessutom att det är lite lagom ironiskt att ens diskutera trafiksäkerhet och takboxar. Förra vintern fick jag se med egna ögon vad div. tester av takboxar dom senaste åren visat. En bil bromsade in kraftigt för en älg. Taxboxen rämnade och det for prylar överallt. Livsfarligt när även rel. lätta grejer blir till projektiler. Och det var inte ens jättehög hastighet eller en tvärnit.

Vägrar takbox. Tur man har bergen nära så man inte behöver en veckas packning med sig. Fyra personer med all skidutrustning får plats inne i bilen fast jag inte kör Audi Q7.

Frågan är väl varför alla takboxar är felkonstruerade: tester visar ju att bilen drar mindre energi med bakvänd box.

Och varför skulle det vara ”farligt” att vända boxen? Man spänner väl fast skidorna med remmarna i takboxen..?

Såg en teslaägare som gjort just detta. Jag har skrattat i veckor åt idioten som satt takboxen åt fel håll. Nu skrattar jag ännu högre, jag gråter!
Eller så såg du precis det som är på bilden, dvs en Calix Aero, som sålunda är rättvänd när den sitter så, och som genom vettigare aerodynamik låter mindre och drar mindre. Så om du vill skratta kan du ju göra det, själv är jag mycket nöjd efter många resor till alperna med just den takboxen. Och det är ju intressant att Thule, som inte fattat galoppen och tagit fram en vettig takbox, får sätta artikelrubriken.

Frågan är väl varför alla takboxar är felkonstruerade: tester visar ju att bilen drar mindre energi med bakvänd box.

Och varför skulle det vara ”farligt” att vända boxen? Man spänner väl fast skidorna med remmarna i takboxen..?
”Man” gör väl det. Men kan tänka mig att massor av folk bara kastar in grejorna och åker. Spänna fast barn, hundar och annan packning verkar ju mindre viktigt om man kollar lite hur det ser ut. Eller titta på vägen och lägga undan mobiltelefonen för den delen. 🙄🤦‍♂️
Tesla nyligen dömda efter stämming av någons anhöriga efter han slagit på autopiloten och spelat spel i bilen och strykit med. USA visst, men har inte mycket högre tankar om genomsnittlige bil-”föraren” i Europa.

Köpte en snygg beg klassisk Packline mod äldre i glasfiber. Har svårt att tänka mig att några skidor tar sig ut genom den.
Den drar mindre extra och låter mindre än de flesta moderna formsprutade kantiga taklådor. Har testat några olika, betydande skillnad (något subjektivt dock).
Annars instämmer jag med Kalle, kan man undvika takbox är det bättre. Och vi har nog bara sett början på bakboxarnas utveckling.

Att takboxar i allmänhet skulle vara felkonstruerade har jag svårt att hålla med om med tanke på hur pass lite skillnad thules största takbox gör på min bil:
Hur mycket förbrukningen ökar beror till stor del bilens aerodynamik. Cirka 6~7% högre bränsleförbrukning får jag med fullastad bil och Thule motion xt xxl på taket.

Däremot så matchar inte teslans aerodynamiska luftflöde en rättvänd takbox något vidare bra. Det bästa skulle vara om biltillverkarna som har tillgång till flödessimuleringar antingen specade vilka takboxar som är lämpliga till deras specifika bilmodeller eller tog fram egna aerodynamiskt modellanpassade takboxar.

Köpte en snygg beg klassisk Packline mod äldre i glasfiber. Har svårt att tänka mig att några skidor tar sig ut genom den.
Den drar mindre extra och låter mindre än de flesta moderna formsprutade kantiga taklådor. Har testat några olika, betydande skillnad (något subjektivt dock).
Annars instämmer jag med Kalle, kan man undvika takbox är det bättre. Och vi har nog bara sett början på bakboxarnas utveckling.
Kör en likadan. Sitter på teslan (model 3) året runt sen vi köpte bilen. Inte så att räckvidden är något problem pga. det. Model 3n är inte direkt värdens största bil så alltid nice att ha mer lastutrymme, men oavsett skulle inte komma på fråga att slänga in skidorna i bilen om inte absolut måste.

Dessa moderna plastboxarna som kompisarna kör känns "plastiga" och billiga i jämförelse med denna rätt styva glasfiberboxen. Även fast de kostar flertalet gånger mer.

Kör en likadan. Sitter på teslan (model 3) året runt sen vi köpte bilen. Inte så att räckvidden är något problem pga. det. Model 3n är inte direkt värdens största bil så alltid nice att ha mer lastutrymme, men oavsett skulle inte komma på fråga att slänga in skidorna i bilen om inte absolut måste.

Dessa moderna plastboxarna som kompisarna kör känns "plastiga" och billiga i jämförelse med denna rätt styva glasfiberboxen. Även fast de kostar flertalet gånger mer.

Såg att nya glasfiber-packline kostar 15-18000. Helt galet. Köpte min på blocket för 1200. Några små repor men ändå.

Det är mer populärt att åka med takbox vänd här i Norge oavsett biltyp
Har sett det både på husbilar och vanliga bilar.
Samt en finsk bil som för säkerhetskull hade en åt varje håll ;-)

Tillbaka
Topp