[Artikel] Världens 8 största fallhöjder i skidorter

Mürren har ett härligt åk, men jag vill se den som lyckas spätta på så pass att man lyckas åka upp för backen på mitten av pisten.....vore kul att se om någon lyckats??
:D
Infernorennen från Schilthorn ned till Lauterbrunnen är inte fel heller.Men anmäl i tid bara plats för 1500 startande.Åkte 2002,mycket trevlig upplevelse!!!

Augile du Midi är ju inte obruten åkning ner til Cham längre. Du får ta lift upp eller knalla uppskatningsvis 200 höjdmeter eftersom Mer de Glace smält undan rejält. Nya liften från glaciären upp till tågstationen öppnade förrförra året 1 feb vet jag helt säkert eftersom jag fick knalla upp under den 31 januari. Om man åker vidare neråt och går upp till lilla träkiosken så får man ju försäkra si gom en snörik vinter om man ska åka stigen sista biten ner till stan.
Jag tycker inte det kan räknas som åkbar fallhöjd.
Däremot hade, som sagts tidigare i tråden, Grand Montets cirka 2000 höjdmeter (3300 möh minus ungefär 228 trappsteg ner till Argentiere på 1234 möh) och har inte rekordet i flest höjdmeter på en dag slagits här med omkring 100K dvs 50 varv. HIttar inget på webben men det slogs nog före internet var stort, hittar tyvärr inget . något saknas här freeride:

Hrm, jag hade nog fel om rekordet

/Patrik

Pilas gondolbana går från 580-2740m (pisterna slutar vid 1500m).
Downhillbanan för Mtb går hela vägen så du kan i alla fall cykla 2200 höjdmeter 🤟

sannolikheten att det finns åkbar snö hela vägen ned är dock extremt liten - men självklart finns det dårar så åkt skidor hela vägen

Ett riktigt bra åk är Hochzillertal-Kaltenbach i Zillertal med start på 2360 m ner till Kaltenbach på 630 m vilket blir 1730 fallhöjdsmeter röd och svart pist. Går att förlänga med ytterligare 57 m offpist
Enbart en transport på 200 - 300 meter

Karspitzbahn i Zell am Ziller är annars bra om man vill åka många höjdmeter flera gånger i rad. Slipper byta lift, inga transportbackar, ~1530 höjdmeter och går att välja på minst två trevliga alternativa backar ner till mellanstationen. Mellanstationen ner till dalstationen blir samma backe och sen runt 50 meters promenad till lifthuset. Går att samla många höjdmeter på kort tid… Får se hur länge till de klarar hålla sista biten ner till dalstationen öppen denna säsongen bara, lite tunt på vissa ställen under eftermiddagen nu.

En rolig sträcka är från Hohtälli ner til Furi i Zermatt, håller man lite fart så är det ca 1500 fallmeter vacker åkning. Man kan på vägen ner stanna till vid Igloo-bar, med alpernas bästa utsikt.

Tillbaka
Topp