[Artikel] Vistas i en skidanläggning efter stängning – vad gäller?

Redaktionen

Aktiv medlem
trillevallen13_web-2000x1499-1-1000x672.jpg

Är det okej att gå på topptur i en skidanläggning efter stängning? Får barnen åka pulka på kvällen när liften inte längre går? Freeride reder ut vad som gäller på en stängd skidanläggning.

Läs hela artikeln:

Det skulle vara intressant med något annat perspektiv på detta också, särskilt utifrån Allemansrätten och vad juridiken säger.

Det skulle vara intressant med något annat perspektiv på detta också, särskilt utifrån Allemansrätten och vad juridiken säger.
Om en skidanläggning arbetsplats rent juridiskt så har allmänheten inget tillträde till den

Så här tolkar Friluftsfrämjandet det hela avseende själva backarna:

Vid skidbackar räknas de markerade nedfarterna vid skidanläggningar som arbetsplats, och ingår därför inte i Allemansrätten.

Något av en gråzon är det nog. Allemansrätten är ju inte någon tydlig samling lagtext och stora skidanläggningar är ett relativt nytt fenomen. Praxis kan diskuteras.

I det här fallet handlar ju artikeln mest om omsorg om privatpersoner. Det är lätt att missbedöma hur illa man kan råka ut vid pulkaåkning i skidbackar. Det händer verkligen då och då. Jag minns att någon åkte ihjäl sig på en plastpåse (tror jag) mot en liftstolpe en festkväll i Duved på 80-talet t.ex.

Däremot är nog uppfattningen att "Generellt så är berget stängt när liftarna inte snurrar" litet väl långtgående. Tror inte att Skistar äger hela Åreskutan. Men "berget" är kanske ett uttryck man i detta fall kan tolka välvilligt.

Senast ändrad:
Tror de har rätt att ha sina regler men det blir i praktiken väldigt stora områden där allemansrätten inte gäller.

Samtidigt som jag tror att lite toppturande hade gått väldigt bra men man förstår ju att de som pistar inte vill ha folk i backen.

Ja det där med toppturande invid skidanläggningar är ju ett kapitel för sig som diskuterats en hel del här. Känsligt. Från att ha varit i princip förbjudet (utifrån gamla regler som egentligen inte förutsåg fenomenet utan handlade om att stävja "spring i backen") så verkar det gå mot en mer konstruktiv hållning, typ "win/win", men i olika takt beroende på vilken anläggning det handlar om.

Tycker Åres regler och turer är rätt ok förutom att det blir alltför dyrt för de som inte har liftkort och det skulle vara bra med fler möjligheter från byn på kvällen.

Tycker att artikeln blandar lite väl mycket. Det som har resulterat i skador och andra problem tror jag i första hand är folk som leker i fylla och då utan att något anläggningsarbete har varit inblandade. Ser inte heller varför det ska antas att anläggningen har något ansvar om någon åker in i ett träd på kvällen som den senaste olyckan handlade om.

Frågan är hur länge man får stanna i backen efter stängning på dagens sista åk?
Tar man sista liften upp är ju anläggningen stängd när man väl når toppen...
Sedan kanske det är några som står kvar och vill njuta av eventuell solnedgång, och sedan åka en lugn och långsam grön backe hela vägen till dalen! 😉
Vad anser skidanläggningarna är en rimlig tid för att avsluta det sista åket?

Frågan är hur länge man får stanna i backen efter stängning på dagens sista åk?
Tar man sista liften upp är ju anläggningen stängd när man väl når toppen...
Sedan kanske det är några som står kvar och vill njuta av eventuell solnedgång, och sedan åka en lugn och långsam grön backe hela vägen till dalen! 😉
Vad anser skidanläggningarna är en rimlig tid för att avsluta det sista åket?

Tror det är den typen av frågor man inte ska ställa… 😉

Galaxhjärnor på SLAO tänker till. Om man inte ens kan avhysa tältande på en villatomt med hänvisning till allemansrätten på en villatomt är det ju extremt svårt att tycka att en skidbacke är hemfridszon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/ny-skidlift-i-are-stoppas-av-domstol

Jag tror ni missupfattat SkiStars inställning. De vill ju inget annat än allmänhetens bästa.

Både Skistar och Åre kommun hänvisar till att en ny skidlift ska betraktas som ett ”angeläget allmänintresse” där allmänheten ges utökade möjligheter till friluftsliv i området.

Eller kan det vara något annat de egentligen tänker på? 🙃

/MM

Galaxhjärnor på SLAO tänker till. Om man inte ens kan avhysa tältande på en villatomt med hänvisning till allemansrätten på en villatomt är det ju extremt svårt att tycka att en skidbacke är hemfridszon.
Nja, på en villatomt är det i typfallet inget som helst problem att avhysa tältmuppar. På en fastighet däremot krävs i typfallet ganska mycket mer för att kunna avhysa tältmuppar.

Vi hade längdskidtävling (på slalomskidor) runt ett hus i Anton efter en mycket blöt historia på Crazy Kangaroo.
Efter en stund kommer gubben ut och undrar vad som händer.
Langlauftävling säger vi.
Gubben skakar på huvudet och säger något om tokiga svenskar skrattar och går in igen.
Vem som vann det kommer jag inte ihåg.
Av förklarliga skäl 🍻

Bra att ni tar upp de här! Alldeles för många föräldrar som verkar vilja ha abort i 96e månaden genom att skicka ut barnen där det finns maskiner som kan göra slarvsylta av dom om olyckan är framme. Och vuxna människor borde lära sig visa respekt för någon annans arbete.

Hur långt efter säsongsavslutning ska man se backarna som arbetsplatser? Verkar vara obefintlig aktivitet när säsongen väl är slut, men ofta långa åkbara sträckor flera veckor efter stängning.

Det verkar som att vi bara får höra en parts åsikt, SLAO:s, i saken i artikeln. Det hade varit intressant med perspektiv från lite fler håll. Att betrakta hela anläggningen med samtliga nedfarter som en arbetsplats dygnet (och året) runt där man inte får vistas före kl. 9 eller efter kl. 16 låter i mina öron, precis som någon ovan också noterade, som en kraftig begränsning av nyttjanderätten till vår natur.

Om man istället ser på saken ur perspektivet var problemet ligger så handlar det väl om att liftanläggningarna inte vill ha folk i närheten av pistmaskiner och andra arbetsmaskiner och inte heller vill ha berusade personer som åker pulka eller liknande i anläggningen och skadar sig? Dessa problem täcks ju av några av SLAO:s försvarbara regler (vistas inte i närheten av arbetsmaskiner, alkohol förbjuden, åk inte pulka, skjärtlapp, madrass mm). Jag misstänker att liftanläggningarna inte heller vill ha folk som inte betalar liftkort i anläggningen, men jag kan inte se att antalet toppturare skulle vara så pass många procentuellt andra åkare att det skulle vara att betrakta som ett intäktsbortfall.

Så min fråga är varför det ska vara förbjudet att topptura i en liftanläggning, särskilt när man köpt liftkort? Man vistas ju på samma ställen som andra användare av liftanläggningen. Som toppturare har man uppmärksamheten uppåt, till skillnad från de flesta andra användare som har ryggen upp mot backen och fokus neråt. Som toppturare färdas man långsamt och hör därför arbetsmaskiner (och andra åkare) väl och kan hålla sig undan från dem. Finns det några olyckor som har skett där toppturare har varit inblandade? Om inte så är ju toppturare ett ickeproblem för liftanläggningarna.

Gick in på Naturvårdsverkets webbsida och tittade på vad de skriver om allemansrätten. Finns inget specifikt om skidanläggningar för utförsåkning. Däremot om golfbanor och skidspår från vilket man kan dra slutsatser.

Avgifter för skidspår
"För att kunna ta ut avgifter bör skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Detta skulle då göra att allemansrätten upphävs. En sådan anläggning präglas av att större investeringar gjorts, till exempel konstsnötillverkning."
www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/aktiviteter/vandring-och-skidakning/avgifter-for-skidspar/

Begränsad allemansrätt på golfbanor
"Allemansrätten gäller under förutsättning att du inte orsakar skada eller besvär. Därför går det inte att hävda att allemansrätten gäller på en golfbana. Åtminstone inte när spel pågår och inte på green (det finklippta området närmast hålet). Där är gräsytan så pass känslig att den kan skadas."
"Även vintertid kan greenen ta skada av skidåkning och vandring. Därför måste avspärrningar respekteras. På banområden utanför green och tee (utslagsplats) är det i allmänhet tillåtet att vara när det inte pågår spel."
www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/aktiviteter/vandring-och-skidakning/

Så min fråga är varför det ska vara förbjudet att topptura i en liftanläggning, särskilt när man köpt liftkort? Man vistas ju på samma ställen som andra användare av liftanläggningen. Som toppturare har man uppmärksamheten uppåt, till skillnad från de flesta andra användare som har ryggen upp mot backen och fokus neråt. Som toppturare färdas man långsamt och hör därför arbetsmaskiner (och andra åkare) väl och kan hålla sig undan från dem. Finns det några olyckor som har skett där toppturare har varit inblandade? Om inte så är ju toppturare ett ickeproblem för liftanläggningarna.
Det är väldigt sällan toppturare har vett nog att hålla sig från manchestern både på vägen upp och ner. Manchestern måste få frysa på under natten och är till för dom som är morgonpigg och köpt liftkort.

Det är väldigt sällan toppturare har vett nog att hålla sig från manchestern både på vägen upp och ner. Manchestern måste få frysa på under natten och är till för dom som är morgonpigg och köpt liftkort.
Jag tror att du missade att jag skrev att man som toppturare borde få vistas i anläggningen under villkoret att man har liftkort.

Sedan hade den poäng jag ville göra inte något med vem som får första snön på morgonen att göra (så mycket "skada" kan knappast några toppturare göra på manchestern på morgonen) utan snarare med olycksstatistiken. Om det inte finns några olyckor där toppturare har varit inblandade och kanske orsaken eller delvis orsaken till olyckan så borde det vara ett ickeproblem.

Dessutom, om man ser krasst ekonomiskt på det, så är toppturare inte sällan ensamma om att åka upp till fjällen utan de har med sig en hel familj, där familjen åker i backen (läs: garanterat köper liftkort) medan toppturaren visserligen köper liftkort men sliter inte så mycket på snön utan tar liften upp och åker opistat.

Tvivlar på att "snöslitage" på grund av toppturer utanför öppningstiden är eller skulle kunna bli ett stort problem.

Säkerhet kan vara ett problem men som det är nu är det rätt stora områden som man inte får vistas på. Om man ska upp på Åreskutan på vintern måste man alltså antingen runda via ullådalen eller Björnen för att komma upp utan att passera pister.

Det vore ju utmärkt om respektive parter, särskilt den part som är "in it for the money" och har jurister på kontoret, försöker hantera detta i samförstånd med alla inblandade på ett positivt sätt. Ett "pistkort" för dem som bara använder pisterna (med närområden) men inte liftarna vore väl en rimlig och enkel lösning? Eller ok, om man ställer iordning leder uppför etc så får man väl ta mer betalt. Har dock inte intrycket att det är något med hög efterfrågan utan mer något som tillhandahålls som en anledning att kunna ta fullt betalt.

"Problemet" har nog inte särskilt mycket med säkerhet att göra, utan med pengar. Jag har aldrig hört någon liftåkare som blivit sur på dem som promenerar hela vägen upp för egen maskin (i typ 99,99% av fallen utan att störa någon i/vid backen inkl. personal) eller upplevt dem som snyltare. Kufar möjligen, men inte snyltare. ;) I vilket fall utmärkt med skidfolk som inte bygger på liftköerna.

Och jag undrar om de som skrev lagen verkligen tänkt sig att man med "arbetsplats" skulle kunna mena stora delar av ett helt fjäll. Man kan ju fundera på vem det är som egentligen stresstestar allemansrättens gränser här, om det är hudarna eller liftbolagen.

Jag tror att du missade att jag skrev att man som toppturare borde få vistas i anläggningen under villkoret att man har liftkort.

Sedan hade den poäng jag ville göra inte något med vem som får första snön på morgonen att göra (så mycket "skada" kan knappast några toppturare göra på manchestern på morgonen) utan snarare med olycksstatistiken. Om det inte finns några olyckor där toppturare har varit inblandade och kanske orsaken eller delvis orsaken till olyckan så borde det vara ett ickeproblem.

Dessutom, om man ser krasst ekonomiskt på det, så är toppturare inte sällan ensamma om att åka upp till fjällen utan de har med sig en hel familj, där familjen åker i backen (läs: garanterat köper liftkort) medan toppturaren visserligen köper liftkort men sliter inte så mycket på snön utan tar liften upp och åker opistat.
Ska då dom som pistar backarna kontrollera om toppturare har liftkort?
Visst absolut om man toppturar på morgonen är en sak med slitage då manchestern frusit på men att gå och åka i det som är pistat redan på kvällen är respektlöst och då kan man räkna med en avhyvling och i vissa fall klippt liftkort.

Ska då dom som pistar backarna kontrollera om toppturare har liftkort?

Du menar som om polisen skulle kolla att alla har körkort varje gång någon är ute och kör bil? Nej det är nog inte nödvändigt.

(...)

Senast ändrad:
Du menar som om polisen skulle kolla att alla har körkort varje gång någon är ute och kör bil? Nej det är nog inte nödvändigt.

Jisses vilken inställning. Om man går upp för egen maskin utan att belasta liftsystemet och ändå har betalat liftkort så ska man ändå invänta att åka ner tills det passar dig bäst? Ska jag då tycka att du är respektlös som inte inväntar oss andra som inte orkar gå upp lika tidigt och hänga på låset som du?
Som sagt för min del gör det inget om man kliver upp tidigt på morgonen och turar upp för att fånga manchester. Jag uttalar mig i egenskap av pistmaskinist, de finns flera anledningar att vi inte vill ha folk i backarna på kvällen.
Först å främst säkerhet, kommer du i kontakt med pistmaskinen äre inte så kul för oss att plocka likdelar. Vinschvajern är inte så synlig alla gånger och kan ge dig en rejäl flygtur och klippa av alla möjliga kroppsdelar när den går schvung.
Sen har vi då biten med respekt, vi gör det bästa vi kan för att leverera välpreparerade backar och uppskattar inte att nån privligerad snobb trampar sönder vår produkt så de ser ut som en rengjord gått där innan den fått frysa på. I vissa kommuner bryter du tillochmed mot lagen om du inte kan respektera detta. Fråga dig själv om du skulle uppskatta om andra gjorde ditt arbete ogjort innan du tar dig friheter du inte har rätt till!

Som sagt för min del gör det inget om man kliver upp tidigt på morgonen och turar upp för att fånga manchester. Jag uttalar mig i egenskap av pistmaskinist, de finns flera anledningar att vi inte vill ha folk i backarna på kvällen.
Först å främst säkerhet, kommer du i kontakt med pistmaskinen äre inte så kul för oss att plocka likdelar. Vinschvajern är inte så synlig alla gånger och kan ge dig en rejäl flygtur och klippa av alla möjliga kroppsdelar när den går schvung.
Sen har vi då biten med respekt, vi gör det bästa vi kan för att leverera välpreparerade backar och uppskattar inte att nån privligerad snobb trampar sönder vår produkt så de ser ut som en rengjord gått där innan den fått frysa på. I vissa kommuner bryter du tillochmed mot lagen om du inte kan respektera detta. Fråga dig själv om du skulle uppskatta om andra gjorde ditt arbete ogjort innan du tar dig friheter du inte har rätt till!

Fair enough, ingen vill ha yttre närkontakt med en pistmaskin (eller vice versa). Ingen åkning i backen under pistning, odiskutabelt. Jag missförstod ditt förra inlägg och tänkte själv mer om någon klättrar upp i backen på morgonkvisten. (Tar bort delar av mitt inlägg ovan pga min fel-läsning.)

Senast ändrad:
Fair enough, ingen vill ha yttre närkontakt med en pistmaskin (eller vice versa). Ingen åkning i backen under pistning, odiskutabelt. Jag missförstod ditt förra inlägg och tänkte själv mer om någon klättrar upp i backen på morgonkvisten. (Tar bort delar av mitt inlägg ovan pga min fel-läsning.)
Okej då är vi överens!

"Ski in ski out – åka lite pulka är väl okej?
De flesta skidanläggningarna har en anvisad backe för pulkaåkning, som ibland också är öppen under kvällstid. All annan åkning med pulka, snowracer, stjärtlapp eller liknande är förbjuden i pistad nedfart.
– Det är farligt både för gäster och personal när människor vistas i backen efter stängning. Söker man information så har i princip alla anläggningar speciella pulkabackar."

Man såg en hel del av detta i Sadeln när man bodde där. Kan tänka mig att det är ett krux för pistörerna.

"Ski in ski out – åka lite pulka är väl okej?
De flesta skidanläggningarna har en anvisad backe för pulkaåkning, som ibland också är öppen under kvällstid. All annan åkning med pulka, snowracer, stjärtlapp eller liknande är förbjuden i pistad nedfart.
– Det är farligt både för gäster och personal när människor vistas i backen efter stängning. Söker man information så har i princip alla anläggningar speciella pulkabackar."

Man såg en hel del av detta i Sadeln när man bodde där. Kan tänka mig att det är ett krux för pistörerna.

Ja ett problem med den typen av kvällsåkning (pulka i kvällspisten) är väl dessutom att den bedrivs av en hel del "icke-barn" som druckit alkohol. Varav en viss andel med jämna mellanrum kör ihjäl sig mot en liftstolpe.
Pulka i pistad backe är inte bra helt enkelt. Man får upp för hög fart innan man fattar det, och då kan det vara för sent. Sägs det...

Ökar trycket på turande så är det väl rimligt att anläggningar måste börja anpassa sig. Det går ju att säga tex backe x är öppen 5h efter stängning och backe y är öppen från 04.00 etc

Huvudgrejen är väl att anläggningen får lite betalt för besväret, på golf tex så får man ju betala greenfee och den kontrolleras ju väldigt sällan men det verkar fungera rätt ok.

Att blockera en köpstark och engagerad målgrupp känns onödigt när det går att ackommodera den med ganska små medel.

Är det alltså så vanligt att folk går uppför en pist på hudar för att sedan åka ner i pisten?
Jag som alltid trott att turande handlar om att komma bort från anläggningar och åka ospårat ner.

Hur vanligt det är vet jag inte men om man befinner sig i tex Åre och vill få en (tränings) tur så är berget med alla backar det närmaste alternativet. Jag hade en tur till toppen en kväll när jag var där i vintras.

Man behöver inte heller åka backe ned om man har gått upp i pisten.

Är det alltså så vanligt att folk går uppför en pist på hudar för att sedan åka ner i pisten?
Jag som alltid trott att turande handlar om att komma bort från anläggningar och åka ospårat ner.

Det behöver ju inte vara så kategoriskt. I Alperna ser man då och då folk som hudar uppåt i utkanten av pisterna. Gissningsvis som träning, test av utrustning, intro för nyblivna/potentiella toppturare mm mer än som naturupplevelse.
Så hade kanske jag själv gjort första gångerna. Om de sedan åker ner i backen eller utanför vet jag inte. Verkar vara ett icke-problem där.

Det behöver ju inte vara så kategoriskt. I Alperna ser man då och då folk som hudar uppåt i utkanten av pisterna. Gissningsvis som träning, test av utrustning, intro för nyblivna/potentiella toppturare mm mer än som naturupplevelse.
Så hade kanske jag själv gjort första gångerna. Om de sedan åker ner i backen eller utanför vet jag inte. Verkar vara ett icke-problem där.
Ser man varje gång man är i Alperna och inget ”liftbolag” som gnäller om det verkar det som. Kanske har de löst en enkelbiljett med liften upp till berget.
Har sett det flera gånger i Röldal också, inga konstigheter där heller. Där parkerar man bilen direkt vid pisten och kan då ta sig upp i pisterna utan lift.

Såg folk som gick uppför i pisten bredvid där vi bodde i Björnrike förra veckan. Kändes som de körde det som träningspass, är väl även utmärkt för test av utrustning. T.o.m. sett en gå upp i min lokala backe med 40m fallhöjd :D

Är några olika problemställningar som tas upp:
1. Får man gå upp backarna efter stängning?
2. Får man gå upp backarna när liftarna är öppna?
3. Ska det kosta något?

1. Har jag gjort men har en förståelse av att de som preparerar pisterna inte vill att man ska göra det. I Åre kan man dagligen gå upp på toppen från Ullådalen och en dag i veckan till Gästrappet.

2. Man kan vara lite i vägen men borde oftast gå bra. Såg igenom reglerna för Åre och de tillåter att man går upp på dagarna i flera backar.

3. Tycker de kan kosta något men som i Åre ta samma avgift som ett skidpass tycker jag blir alldeles för dyrt.

Att folk gör upp i backarna ibland är nog att man är i området utan att kunna eller vill åka bort en bit eller att det faktiskt är bättre förhållanden för en tur i backarna än i andra områden pga av snöbrist etc.

Hur vanligt det är vet jag inte men om man befinner sig i tex Åre och vill få en (tränings) tur så är berget med alla backar det närmaste alternativet. Jag hade en tur till toppen en kväll när jag var där i vintras.

Man behöver inte heller åka backe ned om man har gått upp i pisten.
Att vara i Åre och gå upp och åka ner i pist när Storulvån området finns så nära förstår jag mig inte på, förutsatt att man har möjlighet att ta sig dit såklart.
Att testa utrustningen, absolut men så många kan det inte vara som behöver testa sina nya pjäxor.
Jag köper resonemanget med träning och testa men jag hade aldrig gått upp för att åka ner i en pist. Som nybörjare gick jag tex Städjan och Nipfjället.

Att vara i Åre och gå upp och åka ner i pist när Storulvån området finns så nära förstår jag mig inte på, förutsatt att man har möjlighet att ta sig dit såklart.
Att testa utrustningen, absolut men så många kan det inte vara som behöver testa sina nya pjäxor.
Jag köper resonemanget med träning och testa men jag hade aldrig gått upp för att åka ner i en pist. Som nybörjare gick jag tex Städjan och Nipfjället.
Om man är i Åre med familjen är det kanske inte alltid det att köra 48 min till Storsnasen ett bra alternativ för en kvällstur. Tvivlar också på att alla som bor i Åre alltid kör ditt eller till andra fina berg för en tur.

Går ju också att gå upp och åka offpist ned.

Tillbaka
Topp