[Artikel] X Games: Det perfekta åket - Shaun White

Redaktionen

Aktiv medlem
Även fast skidåkarnas del i X games tog slut under lördagskvällen, fanns det många spännande finaler kvar på schemat. I herrarnas snowboard pipe-final dominerade Shaun White, och som spiken i kistan slog han till med världens första 100 poängsåk.

Läs hela artikeln:

Jsundqvist

Ny medlem
Blir det typ inte poäng avdrag när man drar handen i pipen när man landar? Undrar bara.

GrabsForFun

Ny medlem
Bra men definitivt inte perfekt. Sista tricket va riktigt fult tycker jag + att han satte ner handen i landningen

rabbit

Aktiv medlem
tajts på snowboardåkare ser för taskigt ut! :D

är halfpipe slut som kreativ och intressant sport?
Det här kändes som att titta på freestyle-skidor-hopp i OS. Svårt? javisst! Tråkigt och ointressant? Jajamän! Och detta skall vara ett exempel på det perfekta åket? Suck...
Synd. Jag brukade tycka det var kul att titta på snowboard...

pirrson

Aktiv medlem
Vilket jäkla åk! Klart att handen kan vara nere på ett perfekt åk. Allt beror ju på vad du gjort innan/efter en ev hand i snön.

Sveda

Medlem
hm, 100p med hand i snön, patriotiska amerikanare till domare har jag inte så mkt till övers för...
men annars bra trick i åken och stjärna i kanten för skinpajjen

FBacklund

Ny medlem
tyckte också det var lite skumt med handen...
men han tar väl aldrig stöd med den utan mer sveper den längs med snön... och det är väl det som räknas? eller?

Bigbeatnick

Ny medlem
Håller lite med rabbit faktiskt, visst han gör otroligt svåra trick och förtjänar cred för det men det känns lite som att titta på freestylehopp/gymnastik. Det känns mer och mer olikt vad snowboard en gång var. Men jag antar att det är oundvikligt för att sporten ska "utvecklas"? Sen kan det ju vara roligare att se lite mer cleana trick med stil. Skulle tycka det var skitkul att se nån slags tävling där man inte prioriterade spins och flips men istället gav poäng för snygg/orginell stil och höga airs.
Och jag tror inte heller någon annan hade fått 100p med exakt likadant åk?

Julben

Ny medlem
Att få 100 poäng betyder inte att åket är helt perfekt. Det finns alltid saker som man kan förbättra. Men Whites första åk gav 94? med en fs air som sista trick. Att byta ut den mot en fs dub 12, ett trick som aldrig har gjorts, borde ju boosta poängen med minst 6 poäng. Att snudda handen är Enligt mig är det inte ett dugg konstigt att han fick "perfect score" även fast han drog i lite i landningen. Vafan kolla torsteins trippel från förra året?

Och att säga det bara är Shaun white som skulle få den poängen för det åket är ju skitsnack. De som säger så skulle ju kunna börja med att titta på övriga tävlande. Killen ÄR överlägsen. Vissa tävlande kanske gör ungefär samma trick men är inte i närheten av samma kontroll och höjd vilket är enormt viktigt för en bra poäng.

SGM

Ny medlem
...håller med antihero - det ser mer och mer ut som konståkning, säkert jäkligt tekniskt avancerat, men det är fan inte vackert.

nonnereif

Ny medlem
så jävla trött på att x games suger av shaun white... åket var bra, inget snack om saken men inte en 100 p... och det som stör mig mest e att han bangar ur på slopestyle och skyller på en dålig vrist när både han och resten av alla som har någorlunda koll vet att han inte har en chans mot killar som t.ex mcmorris. Hatar den där jävla människan, han bär inte brädan själv, han tar inte ens på sig gogglarna själv!? han lämnade red bull för att han inte fick 20 miljoner om året, varför fan ska dom pröjsa 20 miljoner om året när han ställer upp i 4 tävlingar typ och inte filmar eller nånting? han är riktigt bra på att åka pipe men han framstår som bättre eftersom det är ganska låg nivå i allmänhet i superpipe..(bortsett från i-pod). dags för resten av superpipe eliten att steppa upp och sätta gingerhelvetet på plats

FBacklund

Ny medlem
Av: nonnereif Idag 21:14
så jävla trött på att x games suger av shaun white... åket var bra, inget snack om saken men inte en 100 p... och det som stör mig mest e att han bangar ur på slopestyle och skyller på en dålig vrist när både han och resten av alla som har någorlunda koll vet att han inte har en chans mot killar som t.ex mcmorris. Hatar den där jävla människan, han bär inte brädan själv, han tar inte ens på sig gogglarna själv!? han lämnade red bull för att han inte fick 20 miljoner om året, varför fan ska dom pröjsa 20 miljoner om året när han ställer upp i 4 tävlingar typ och inte filmar eller nånting? han är riktigt bra på att åka pipe men han framstår som bättre eftersom det är ganska låg nivå i allmänhet i superpipe..(bortsett från i-pod). dags för resten av superpipe eliten att steppa upp och sätta gingerhelvetet på plats

haha :)

pirrson

Aktiv medlem
nonnereif din lilla sosse, kolla inte på Shaun om det eldar upp dig så mycket. Jag vet att det egentligen är helt meningslöst att svara på din kommentar men jag kör i alla fall. Du framstår som en fullständig idiot på så många sätt. Finns det andra som också har skyldigheter emot dig? Varför ska han, eller någon annan för den delen acceptera mindre i sponsorpengar/lön för att göra dig nöjd? Flytta till kuba eller tänk 2 gånger innan du slänger ur dig ogenomtänkt skitsnack.

Svarre

Ny medlem
varje gång någon får höga poäng tycks "hatersarna" krypa fram!
det spelar ingen roll vem som hade fått perfect-score. Folk hade hatat ändå? ganska trist faktiskt.
Om stil är så viktigt, vad är då stil? definiera stil!
jag tycker då Shaun har en rätt sjyst style.

Av: Svarre Idag 22:39
det spelar ingen roll vem som hade fått perfect-score. Folk hade hatat ändå? ganska trist faktiskt.

PHILCASABON ÄR THE FUCKING DEFINITION OF STAJL MAAHN!!!

jokelol. Shaun har väl bra stil, sköna brallor också.
Ville bara bidra till en startad disskution och få sånna som dig att droppa kommentarer som din. Annars då, bilen går bra?

nonnereif

Ny medlem
Av: pirrson Idag 21:58
nonnereif din lilla sosse, kolla inte på Shaun om det eldar upp dig så mycket. Jag vet att det egentligen är helt meningslöst att svara på din kommentar men jag kör i alla fall. Du framstår som en fullständig idiot på så många sätt. Finns det andra som också har skyldigheter emot dig? Varför ska han, eller någon annan för den delen acceptera mindre i sponsorpengar/lön för att göra dig nöjd? Flytta till kuba eller tänk 2 gånger innan du slänger ur dig ogenomtänkt skitsnack.

för det första, hur är min politiska åsikt relevant i det här sammanhanget? och du säger även att du "svarar" på min fråga men jag ställde ingen fråga och om jag hade gjort det så gav du ändå inget konkret svar? ingen har skyldigheter gentemot mig, det har jag heller aldrig påstått och jag har inte sagt att nån ska acceptera mindre sponsorpengar, jag demonstrerade bara hur högfärdig och uppblåst han är genom att lämna red bull för att han "bara" fick 6 miljoner vilket är den näst högsta lönen någon red bull åkare har. t.ex tom wallisch skrev på ett sexsiffrigt kontrakt med north face (2 mil enligt okonfirmerade källor) och han släpper ändå banger edits hela tiden, har vunnit allt iår hittils och han levererar hela segments med flera olika filmbolag varje år. han förtjänar det mer, och om du hade läst min kommentar och inte varit en komplett idiot så hade du förstått att det jag försökte få fram var att shaun inte förtjänar att sitta i den positionen han gör. f.ö så var din lilla tuffa kommentar om kuba jävligt... logisk? eftersom om man bor i kuba så slänger man inte ur sig kommentarer alls med tanke på att med deras kommunistiska styre så får man tungan kapad om man säger fel.

nonnereif

Ny medlem
Av: ElisWaltersson Idag 22:45
Av: Svarre Idag 22:39

PHILCASABON ÄR THE FUCKING DEFINITION OF STAJL MAAHN!!!

jokelol. Shaun har väl bra stil, sköna brallor också.
Ville bara bidra till en startad disskution och få sånna som dig att droppa kommentarer som din. Annars då, bilen går bra?

win

oskarpedersen

Ny medlem
jahopp? säger ni att det ser mer och mer ut som konståkning?? så här såg det ut år 2000 i pipen:
Så ni menar att åkarna har sämre stil nu?

Sluta hata era skitungar!

Fabianomne

Aktiv medlem
nonnereif Idag 21:14

Håll. Bara. Käften.

eHogstrom

Aktiv medlem
@pirsson
Då kan jag ju lika gärna landa på huvudet för det som spelar roll är ju vad jag gör innan/efter jag landade på huvudet?

Xgames är ett skämt. Det ni inte inser att det är 100/100, slut, finito. Nu går det alltså inte att utveckla snowboard mer. Om någon hade kört ett fem gånger så bra åk som Shaun så hade dom fortfarande fått samma poäng, är det rätt? Domarna måste ha blivit hypnotiserade av hans schyssta byxor och gingerlockar att dom helt missade första hiten och handdragningen

rabbit

Aktiv medlem
Av: pirrson Idag 21:58
... Finns det andra som också har skyldigheter emot dig? Varför ska han, eller någon annan för den delen acceptera mindre i sponsorpengar/lön för att göra dig nöjd?

En god människa är varken girig eller egoistisk.
Att ställa krav på en annan människa att vara god är att göra mänskligheten en tjänst.

EmrikJansson

Ny medlem
Ni är ju lodiga hela högen som blir sura på varandra för att den ena tycker annorlunda. Droppa detta nu FÖR FAN FREERIDE!

bilen går bra? elis du suger på att DEBBATERAAA!!! WU TANG PHIL CASABON EDOLLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JanN

Medlem
Shaun verkar vara en skön typ. Det syns att han älskar att både åka och vinna. Eftersom han redan säkrat segern kunde han ha skippat sista åket för sitta i vip-loungen... Istället för att dricka champagne, valde han att satsa allt på ett betydelselöst åk.

oskarpedersen

Ny medlem
btw dom 20 miljoner är små pengar i gemförelse mot vad andra redbull stjärnor får. Med tanke på hur mycket PR Shaun White gör tycker ja inte alls det var något konstigt att han begärde så mycket pengar.
Travis pastrana till exempel får 10 miljoner dollar om året i fast lön från redbull och sen får han utöver det mer pengar för olika events och exponeringar. Och det är ett 10 årigt kontrakt!!!!!

nonnereif

Ny medlem
Av: oskarpedersen Idag 11:15
btw dom 20 miljoner är små pengar i gemförelse mot vad andra redbull stjärnor får. Med tanke på hur mycket PR Shaun White gör tycker ja inte alls det var något konstigt att han begärde så mycket pengar.
Travis pastrana till exempel får 10 miljoner dollar om året i fast lön från redbull och sen får han utöver det mer pengar för olika events och exponeringar. Och det är ett 10 årigt kontrakt!!!!!

så dnu anser inte att travis är lite mer värd dom pengarna eller? nitro circus, tar världsrekord och gör nya saker hela tiden, vinner x games i olika grenar? shaun vinner x games superpipe VILKET HAN ÄR VÄRD för han är duktig, men det jag förösker få fram är att det finns andra åkare som förtjänar det mer. mark mcmorris har på mindre än ett år stompat en trip 14 i tävling och utanför, vunnit två x games guld och levererat en sick part i art of flight men han får knappt uppmärksamhet... jag förstår vad du menar, men imo så gör inte shaun särkilt mycket alls för red bull utom dålig pr. kolla newschoolers så förstår du vad jag menar, hela skigabber är en enda stor shitstorm mot honom. inget märke vill ju associeras med en hatad atlet right? om jag förstått det rätt så var det därför salomon droppade dumont f.ö

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp