Åsikter på bräda + bindning

En_Annan

Ny medlem
Hallå!

Så, bakgrund...
Växte upp med skateboard, snowboard, bmx, inlines, åkte jämt från jag var kanske 9-10 och var nog rätt duktig. Något år räknade jag dagar, spenderade 57 dagar i backen det året. Slutade när jag var i sena tonåren och har inte rört snowboard sedan dess (dock drömt om det som fan!). Flyttade från stan, borlänge, etc.. annat kom emellan.

Så förra veckan frågade syrran, som är lite äldre, om jag ville med till Idre och åka om två veckor. Ja, men vad fan tänkte jag. Lätt! Det var typ fjorton år sedan jag åkte, så därför ringde hon igen efter någon dag och föreslog att jag skulle komma hem nu till helgen (påsk) och åka en dag så jag fick testa lite innan idre. Det blev kärt återseende med romme alpin, som nu var typ tre ggr större än sist jag körde där...

Lånade ihop en bräda och tog på mig mina gamla skor som nu luktade lite mögel efter så många år i förrådet. Så jävla kul att åka igen, även om brädan nog var från sent 90 och stancen var allt annat än jag var van.

Tänkte att jag lika gärna kunde köpa en bräda på sensäsongsrean, drog till stadium och märkte ju genast att det hänt lite på den fronten... förr suktade alla efter en Atlantis typ, men nu fanns det en uppsjö olika sorter för olika ändamål etc. Jag köpte hur som en burton clash 160 (wide) med ride lx bindningar. Payade 1799 kr, så knappast ngt rån.

Antagligen är detta den bästa utrustning jag någonsin åkt på, så jag är helt säker att jag kommer bli förbannat nöjd och ha jävligt roligt. Har dock läst rätt mkt om brädan nu sedan jag kom hem med den och förstått att det mer eller mindre är en nybörjarbräda, och det är knappast vad jag behöver då jag åtminstome själv var sjukt imponerad hur mkt skills som faktiskt satt kvar efter alla år! Hur som...

Till frågan så... vad tror nu jag kommer gilla denna bräda? Vore roligt att höra från er som är i gamet. Den lär ju vara sjukt mjuk, något som sannolikt kommer vara en speciell upplevelse för mig som kanske väger 30kg mer än sist jag körde mycket, då allt upplevdes som svinhårt. Jag kör allt, snabbt som fan, hoppar långt, kort, och mycket, men vill samtidigt köra mkt flat och park (något jag sällan gjorde förut eftersom det var rätt ovanligt). Puder har vi väl aldrig i borlänge, så det är inte direkt superrelevant.

Är 194 lång och väger idag ca 94 kg.

Skrev mkt, men det vore roligt att höra vad ni tror, så får jag återkoppla sen. Ska iväg till Idre 7 april och åka tre dagar.
Höres!

Edit: jag åker gärna åt båda håll...

Senast ändrad:
Ger min synvinkel på det hela.
Jag har några olika brädor, en för offpist, en för pist och en "slit och släng" bräda.
Både min offpist och pistbräda är väldigt hårda då jag gillar att få stabiliteten när det går fort medan min tredje snowboard är väldigt flexig vilket jag tycker gör den mycket mer lekfull och framförallt lättkörd vilket kan vara najs vissa dagar när man inte har lust att pressa 100% nedför pisten och bara vill ha kul :)

Så jag tycker du ska åka på brädan några dagar och se vad du tycker, för att sedan utvärdera om du behöver något annat. Ett tips är att det finns en del fina brädor här på freeride tillsalu vilket kan vara fördelaktigt då snowboards brukar vara rätt billiga begagnade i Sverige:)

Och man kan aldrig ha för många snowboards ;)

Tillbaka
Topp