Erfarenhet av Borealis brädor?

MackT

Medlem
Tjena dudes,
Tänkte höra om någon har erfarenhet av Borealis brädor? Funderar på att byta ut min ’hård snö/brant som fan bräda’ Jones Flagship 161 från 2020 då ja tror att ja söker något med kortare sidradie o mer camber för att göra den roligare i pist. Va ska man säga, ja gillar att svänga o carva när ja åker och är inte den av gubbarna som pekar nosen nedåt o kör en 1:a.. Jag råkade fumla in på Borealis snowboards, ett litet franskt företag med produktion hos GP87 (som har gott rykte om sig). Modellen Artefact verkar intressant, eller möjligtvis Alpine Pro! Har även nosat lite på Stranda brädor, även de produceras av GP87, men inte hundra på Descendern - verkar ju rätt lik Flagshippen..?

Hur som helst, så här lagom innan midsommar och sommarvärmen, någon som har nå input på Borealis? Eller för den delen tycker att ja bör kolla på nån annan freeride bräda?

Cheers/ M

Tyvärr inte men dom ser fina ut. Har kört mkt descender senaste åren efter att den ersatt en flagship som bara fick hänga med en säsong. Rekommenderar descendern som ett roligare alternativ till flagship. Lika kapabel men trevligare att svänga med. Shorty är också en fantastisk bräda om man vill ha lite mer directional och mer kant. Carvar otroligt fint. Favoriten i min quiver.

Tjena dudes,
Tänkte höra om någon har erfarenhet av Borealis brädor? Funderar på att byta ut min ’hård snö/brant som fan bräda’ Jones Flagship 161 från 2020 då ja tror att ja söker något med kortare sidradie o mer camber för att göra den roligare i pist. Va ska man säga, ja gillar att svänga o carva när ja åker och är inte den av gubbarna som pekar nosen nedåt o kör en 1:a.. Jag råkade fumla in på Borealis snowboards, ett litet franskt företag med produktion hos GP87 (som har gott rykte om sig). Modellen Artefact verkar intressant, eller möjligtvis Alpine Pro! Har även nosat lite på Stranda brädor, även de produceras av GP87, men inte hundra på Descendern - verkar ju rätt lik Flagshippen..?

Hur som helst, så här lagom innan midsommar och sommarvärmen, någon som har nå input på Borealis? Eller för den delen tycker att ja bör kolla på nån annan freeride bräda?

Cheers/ M
Du borde testa dupraz. Är på mitt 20 år med dom och svängigare bräda får du leta efter. Toppen i puder och toppen i stenhård pist. Har deras korta d1 modell och är väldigt nöjd :)

Du borde testa dupraz. Är på mitt 20 år med dom och svängigare bräda får du leta efter. Toppen i puder och toppen i stenhård pist. Har deras korta d1 modell och är väldigt nöjd :)
D1 finns i fyra längder: 5,2" 5,5" 6" 6,3"

Har haft en äldre 5,5" Kul liten bräda.

Dupraz pressas hos Nobile tillsammans med United Shapes, Korua(numera bara vissa modeller) och Slash(kanske)

Luktar ju Shorty för OP hela vägen ;)
Stranda och inte för lik flagship som descendern. Piggybackar på Schoobang; Shortyn är favoriten i mitt quiver. Överväger att skaffa den som split också men gör nog klokt i att köpa Treesurfern istället för en kommande Japanresa i januari!

Annars är Borealis också spännande att chansa på. Ser sköna ut!

Tja,
Tack för input. Hör mycket gott om Shorty o Descender! Hanterar även Shorty hårt o brant bra?? Ser onekligen grym ut för carving.

Inget beslut än på Borealis men jag är grymt nyfiken på Artefact. 2026 modellen verkar dessutom få mestadels svart bas som underlättar vid reparationer, dock verkar den inte få nå struktur på basen som den bronsiga 2025an.

Eller… så håller ja kvar Flaggan för Chams branta åk och helt enkelt lägger till en bräda till i quivern, kanske att Shortyn skulle vara något där… eller något mellow carvy typ Burton Gril Master. Hmm.: 🤔 researchen fortsätter

Yessir, har sett dessa nere i France, verkar svängiga som fan! Dock rätt pricey va?!

Shortyn funkar otroligt bra i hård/isig pist men jag föredrar descendern i isig offpist. Jag tycker descendern är lite enklare att kontrollera/manipulera efter terrängen där.

Nästa år kommer descendern i två versioner. Dom har mjukat upp den vanliga ngt och lagt till en "evo" med lite carbon osv osv. Ska bli intressant att testa!

Yessir, har sett dessa nere i France, verkar svängiga som fan! Dock rätt pricey va?!
Jo, visst är dom. Tycker dom har fått till en ganska perfekt blend av olika tekniker. Har ju inte utvecklats de senaste åren då ägaren hävdar att dom är perfekta, på klassiskt fransk maner. bra kvalité dock.

Halloj! Återkopplar här på försommar diskussionen om Borealisbrädor. Blev en Alpine Pro på rean till slut, känns som att den kommer vara ett odjur. Blir spännande att testa uppe i Hemse över lucia, måtte det finnas lite nysnö
IMG_3442.webp

Halloj! Återkopplar här på försommar diskussionen om Borealisbrädor. Blev en Alpine Pro på rean till slut, känns som att den kommer vara ett odjur. Blir spännande att testa uppe i Hemse över lucia, måtte det finnas lite nysnö
Visa bilaga 40449
Lite off topic men hur tänkte Jones med insertsen? Ingen skulle ju använda insertsen längst fram på respektive fot. Varför inte sätta dem mellan hålen längst bak?!?

Det är för alla shaun white-fans som gillar 70+ cm stance.

Nä, det är knäppt bred reference stance på flagship. 60cm på min 156w

Håller med ovan. 60cm ref på 161an me, löjligt brett ska man stå tydligen, men smaksak I guess (balans i det branta till kostnad av sämre rörlighet..?) Jag har aldrig ställt den bakre bindingen längst bak. Jones borde bara lagt till en rad till med samma avstånd som de övriga imo

Tillbaka
Topp