AT / turbindning för barn -diamir?

turtroll

Ny medlem
Hej!

Det går just nu att få diamir eller eagle för 1299:- på northstar.se

Efter lite snabb läsning på forumet så fick jag uppfattningen att diamiren går sönder väldigt lätt!

Men vad tror ni , när det handlar om en 9 årig tjej på 38 kg , kan det fortfarande vara ett problem?

eller är det bara att handla?

Innan jag så detta erbjudande så var jag närmast inställd på marker f10 , har själv ingen som helst vetskap om AT bindningar då jag alltid åkt tur/telemark , så alla tips uppskattas,

tack på förhand

Inga problem med Diamir, Bara storlek small är små nog. Håller gör dom alla ggr. Men på Fritschis hemsida finns angivelser för vilka sulmått som funkar i dom olika storlekarna. Kul att tura med småttingar och lära dom fjällvana.

Hej
Inga problem med Diamir till ungarna.
Se till som Gubbfan säger att få rätt längd och Small är väl ett alternativ.
Samt kul att ni drar iväg på lite äventyr med barnen.:)
Mvh Anders

Skarjärn kan vara ett bra tillbehör. En ovan kan ha problem att gå på skrå om det är isigt och brant. Då är det lätt att tappa sugen för en ovan unge. Sen öva kickturn på litet moderat lutning till det sitter i sömnen innan du tar ut henne på brantare terräng. Jag kommer snart att ta ut mina barnbarn på liknande äventyr. Det är fostrande och nyttigt för självförtroendet.
Lycka till

gubbfan sa:
Skarjärn kan vara ett bra tillbehör. En ovan kan ha problem att gå på skrå om det är isigt och brant. Då är det lätt att tappa sugen för en ovan unge. Sen öva kickturn på litet moderat lutning till det sitter i sömnen innan du tar ut henne på brantare terräng. Jag kommer snart att ta ut mina barnbarn på liknande äventyr. Det är fostrande och nyttigt för självförtroendet.
Lycka till
Kolla att skarjärnen till damir verkligen går att använda med så små fötter. Jag har en vän med småfötter och om jag kommer ihåg rätt så fick hon välja att antingen ha skarjärn eller skistoppers för att det inte fanns plats för dem.

Ang storlek contra skarjärn. Tror inte att 37 skulle vara särskilt smått. Om så skulle vara fallet finns ju möjlighet att ta vinkelkapen och modifiera i bakkant. Fram skall man ju låta bli då den skall stickas in under tådelen.

När ändå tråden fått fart så kanske någon som turat på både telemarksutr och AT utrustning beskriva hur mycket jobbigare AT blir, så jag kan få en uppfattning av hur långa anmarcher jag kan planera in!

hon åker obehindrat ett par mil om dagen med hyffsat tunga läderpjäxor och turskidor när vi är på "platta" fjällturer typ nsc i funäsbygden,

Men när man inte kan böja tårna så undrar jag hur fasiken man åker på platten , eller går man som med snöskor,

uppför så kan jag väl tänka mig att skillnaden är marginell eftersom man ändå bara typ trampar/går snarare än åker/glider på skidorna

tanken var att vid lite längre platta sträckor ska hon använda korthudar,

När man åker på platten släpper man bara loss badelen, lika som vid uppförsgång. iof. inte lika lätt som telemark på platten men inte som du befarar att man bara kliver på skidorna. Det underlättar mycket om skorna är av den typen med gåläge. Inte racingpjuck som är fasta.

Tillbaka
Topp