Återanvända lagade borrhål?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Jag har ett par lagg med trasiga gängor som är lagade med inserts i plast. Det håller fint men jag skulle vilja flytta bindningen (som är för fin för skidan) till ett par nya lagg och kränga på en äldre bindning med samma hålbild på den lagade skidan.

Någon som har koll på om det går att återanvända plastinserts eller måste jag montera om (flytta bindningen alltså)?

Troligtvis användes epoxy när det borrades upp för insertsen så det kan bli lite meckigt att få ur skruvarna utan att påverka plasten. Att återanvända dem är jag skeptisk till, har aldrig varit i situationer där jag har behövt fundera över att göra det så jag säger varken bu eller bä i frågan om go eller no go utan sätter mig helt enkelt och väntar, med spänning, på ett givande svar.

Popcorn!.gif

Sockerfarsan sa:
Jag har ett par lagg med trasiga gängor som är lagade med inserts i plast. Det håller fint men jag skulle vilja flytta bindningen (som är för fin för skidan) till ett par nya lagg och kränga på en äldre bindning med samma hålbild på den lagade skidan.

Någon som har koll på om det går att återanvända plastinserts eller måste jag montera om (flytta bindningen alltså)?
Jag skulle vilja påstå att säkraste sättet att ta reda på det är att helt enkelt dra fast den bindningen som ska dit. Plan A: Dra skruvarna med ett rejält vridmoment (glöm inte lim ffa för tätning, epoxy för bästa hållfasthet), som du normalt skulle dra dem. Håller det att dra skruvarna stumt (och kanske en liten knyck till..! ;) )ska det mycket till om det inte ska hålla i fortsättningen oxå.

Kapsejsar plastinserten när du drar åt skruven är det dax att ta till Plan B. D.v.s. samma som du hade varit tvungen att göra om du inte litade på Plan A, byta ut insertsen...

För att få epoxilimmade skruvar att släppa sätter man mejseln i skruven och värmer på mejseln till det mjuknar och det går att lossa på skruven.

snorkel sa:
För att få epoxilimmade skruvar att släppa sätter man mejseln i skruven och värmer på mejseln till det mjuknar och det går att lossa på skruven.
Problemet med det i detta fall är ju att plastinsertsen dels blir påverkade av värmen och dels att de följer med ur

Står du kvar på ruta ett? D.v.s. med den bindning du vill ta lös och spara fortfarande monterad på skidorna? Har du provat att lossa någon av skruvarna? Gick det? Vet du om skruvarna är limmade i plastinsertsen som de sitter nu?

Tillbaka
Topp