Återfall till skidor, behöver pjäx-tips

• Trådstartare Trådstartare coz
  • Start datum Start datum

coz

Ny medlem
Hallåj

Behöver tips om vad för pjäxor jag bör titta på.

- Väger 82kg, 183cm lång, precis börjat träna ben.
- Har en ganska bred fot, 275mm lång.
- Har problem med att foten blir kall och får kramp
- Kommer köra pist, och nångång ibland (1%) dimpa ut i lössnö ;)

För 9 år sedan var jag Okey på att åka, men kommer väll igång efter nån dag hoppas jag.
- Så jag vill inte ha alldeles för mjuka pjäxor misstänker jag.
- Gillar att köra fort och hårt.

Finns det något märke som är kända för att vara lite bredare vid foten och hålla värmen bra?
Eventuellt tänkte jag försöka köpa begagnat bara för att komma undan lite billigare för å se om skidåterfallet håller i sig ;)

Kan man hyra bara pjäxor och testa runt lite så kanske..?..

Har några gamla salomon pjäxor (minns inte modellen), men dom tillverkades strax innan carving skidan kom, har det hänt mycket sedan dess på pjäxfronten?

Senast ändrad:
Visst har det hänt mycket men har du en gammal pjäxa som hitter helt perfekt på foten tar det oftast emot att köpa nya och börja om hela processen. Varför inte testa pjäxorna innan och se hur det känns? Kanske vänta med att köpa nya tills du märkt om ditt återfall håller i sig.

Oj, svaret kom nästan innan jag postade frågan ;)
Jaa.. kanske ska jag fortsätta på dom gamla, men dom satt inte perfekt, var lite mjuka och kalla.

Pjäxor är nog det enskilt viktigaste i skidutrustningen som du kommer införskaffa och den biten som kommer avgöra hur trevlig och rolig din skidsemester kommer att vara. Där hade jag tänkt igenom ordentligt och provat mig fram innan du skaffar något.

Om du ändå vill chansa lite så är Nordica pjäxor ett väldigt hett tips. Nordica brukar ha lite bredare pjäxor. Speciellt om du jämför med Salomon som jag anser alltid gör lite för smala pjäxor och snäppet för hårda. Testa Nordica Speedmachine 14 om du vill ha lite styvare pjäxa men med komfort i.

Far till närmaste sport affär och prova ALLT (eller i alla fall väldigt mycket och noga) Gå inte efter hur snygg den är eller något annat gå efter vad du ska ha den till och i ditt fall välj ett par rätt styva slalompjäxor så du får lite stabilare än nå freestyle pjäxor och framförallt hur den känns på fötterna.

Senast ändrad:
Sök i forumet innan du postar trådar, många av dina frågor är redan besvarade.

Mitt främsta råd:
Gå till en bra skidbutik.

Du behöver en formgjuten sula. Varför? Sök i forumet. Sulan är värd sin vikt i guld...
Är helt omöjligt att rekommendera pjäxan om man inte har foten mitt framför sig.
Angende flex kommer du eventuellt uppleva moderna pjäxor lite mjukare än vad du är van vid. Dels ska de vara mjukare.
Hyra pjäxor innebär oftast att du får hyrpjäxor, och inte riktiga pjäxor. Hyrpjäxor stinker automatiskt som själve f**n, klämmer oavsett och kan driva vem som helst till vansinne.
Angående värme så är alla pjäxor idag tillräckligt varma. Fryser man ändå har man köpt en för stor storlek och/eller struntade man att lägga ut de där 7-800 på sulan jag pratade om. (Skyll er själva...)
Välj även en tunn skidstrumpa med mycket ull i. Strumpor med hög halt merinoull blir oftast lite dyrare, men fungerar mkt bättre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp