Återigen randonnéfråga

caman

Ny medlem
Återigen randonnéfråga
Ledsen att behöva tråka ut er, men jag behöver lite råd. Jag hade tänkt mig köpa ett par Fritschi freeridebindningar och sätta dessa på antingen:

1. mina Rossignol B2, 170 cm som står i garaget (hudar o trekkers finns redan till dessa) eller

2. Köpa ett par feta skidor ca 90mm och 170-175 cm långa.

Jag brukar gå turer på ca 4 h, ibland längre, med mål att hitta schyssta åk. Jag åker mestadels i Alperna och aldrig i Sverige. Jag väger knappt 60 kg o är 168 cm lång. Tror att jag är en stark åkare och har bra kondition!

Vad säger ni? Kanske lite onödigt att kånka upp på så feta lagg? Har ni tips på schyssta skidor för mig?

hälsningar

Camilla

Återigen randonnéfråga
Tack!

Jo, så e det...jag är väldigt sugen på "fetingarna", men en helt ny dynafit utrustning verkar bli dyrt. Är de dessutom så stabila? Har hört att man ska bortse från allt annat än Fritschi...

Dessutom e jag lite sugen på ett par twintip eftersom jag tänkte prova på lite kiteski oxå...några tips? Eftersom jag är ganska lätt borde jag kanske välja lite mjukare skidor? Vilka då i såfall?

Beslutsångest..

Camilla

Återigen randonnéfråga
Jo, sen är det så att dynafitskidorna (88mm) väger bara 180g/skida mindre än Bumtribes Tapis Volant (99mm)... :)

Återigen randonnéfråga
90 mm är inte fett. Det är mer midfat. Bry dig inte om vikten på skidorna om du inte ska tävla eller är 50+ år..:)

Jag har gått genom sarek på tankers, jag kör nu på gotamas och har ett par explosives som lätta-gå-långt-skidor. Inga problem. jag går nästan bara toppturer 50+ om året. Dom flesta på mer än 4 h.

Om du inte droppar en massa så funkar säkert dynafit eller varför inte silvrettas bindningar. Jag kör på freerides, gotamas, x-waves 10 och tycker dom funkar väldigt bra. Säker 10 kg prylar men inga problem att släpa på.

Gustav

Återigen randonnéfråga
öhh jag är ganska smal och klen jag. Och inte välrdsbäst på skidor men man blir bättre av breda skidor och allt blir roligare när man kan skryta på forum om sina feta skidor

Återigen randonnéfråga
Gå helt klart på de fetare skidorna. B2orna är inte speciellt lätta i förhållande till sin midja, så du kan enkelt hitta några fina lagg med runt 90mm i midjan som väger som dina b2or, om inte mindre. Då kan du ju passa på att slänga några alpina bindingar på dina b2or och ha dem till de dagarna då turer inte är aktuella.

Några tips på lätta skidor som funkar bra utanför.

Black&Diamond: Verdict, riktigt följsam skida som är lagom mjuk; grym för offpist.

Fisher Atua/Kehua: Där kan du känna av vilken midja du tycker passar bäst. Även dessa har en schysst böjlinje och en nos som initierar svängen riktigt fint. Även en schysst twin som inspirerar till lite lek och gör att du får ett skönt flyt ut ur sväng.

K2: Phat LUV. Pistolens skärningn men lättare och följsammare för lättare åkare.

Völkels mantra e annars en schysst skida, dock inte världens bästa isgrepp. Lite styvare än föregående nämnda.

EDIT 22:35: Tänk på att på freeride är det även lite tradition att rekommendera en del återkommande skidor, t.ex. mantra. Det är en bra skida men med 60kg hade jag valt en ngt mjukare om du inte är en agressiv åkare, du ska ju trots att hålla dig mest i lössnö.

//Elias - www.alpint.com

Återigen randonnéfråga
Jag hade precis som Elias rekomenderat Mantran, tokigt lätt! Men bara halv twintips, så det blir ingen switch i pudret där inte! Men varför vill du ha twintips till kiteåkning? Ska du satsa på att landa fakie efter en landning, eller vill du ha ett par skidor som är lite mjukare och mer hoppbetonade?

Återigen randonnéfråga
Intressant det där med dynafitbindningarna. Håller dom utför? Och hur är det med pjäxor? Hade för mig att det mest är mjukare mer gå-anpassade randonneskor som har fästen för dynafitbindningar.

Återigen randonnéfråga
Nej dom håller definitivt inte utanför, de har ingen riktig din skala. Går väl bra att gå med uppför, men vad hjälper det när man sen ska åka utför.

De kräver dessutom speciella pjäxor. Freeriden eller Naxo 021 är helt klart en schysstare alternativ, eller snarare det är dem två som gäller om du vill ha en bindning som klarar lite åkning.

//Elias

Återigen randonnéfråga
Fast när man går upp hela dan vill ialla fall jag göra mer än 3 svängar på vägen ner..... Jag fortsätter med mina B2 som turskida. Och pistskida.

Återigen randonnéfråga
Tack för alla bra råd! Jag lutar nog mot att sätta freeride på feta skidor...problemet är att göra detta till ok pris...Har blivit lite (nej mycket) fixerad av dessa Bumtribe skidorna som väger lika mkt som mina B2or men som är 98mm.. Är det fortfarande mid-fat Gustav? ;) Dessa kan man inte få tag på beg. o är svåra att få provåka verkar det som.. Generellt finns det för få beg. skidor på marknaden! Var hittar man fler annonser än de på freeride.nu?

o Mantran verkar ju schysst, men kanske lite hård? Har hört mkt gott om de nya Black Diamond däremot...ska vara lite mjukare...

O varför twintip? ja...jag vet inte jag..fick höra av skikitefolk att det e bra att ha. Själv har jag bara kitat på vatten så jag har ingen aning, men kan tänka mig att det kan vara en fördel vid en del hopp. je ne sais pas.

fortfarande beslutsångest

Återigen randonnéfråga
det där om huruvida en dynafit-bindning håller för häftig utförsåkning eller inte är ett discussionsämne som hela tiden kommer upp i franska och schweiziska skidforum. Efter att ha läst tråd efter tråd och hört mig för så känner jag mig lite klokare men förränn jag åkt på ett par själv så kan jag väl inte uttala mig definitivt.. hör av mig om några veckor när jag har lite mer personlig erfarenhet.

men det finns en hel del som kör hårt och som använder dynafit bindningar (Pierre Tardivel har dom på Legend 8800)

om intresse och franska finns så kan ni läsa igenom den här tråden och bilda er en egen uppfattning:
http://skirando.camptocamp.com/forums/read.php?f=1&i=23903&t=23903

Jag har bestämmt mig för att skaffa ett par Dynafit FR 10 och montera Dynafit-bindningar. Har inte bestämmt mig för pjäxorna än, men eftersom det nyligen kommit ut några alternativ på marknaden som är betydligt styvare än tidigare modeller och med fyra ordentliga spännen finns det lite att välja ifrån. (obs. att dom är fortfarande inte i närheten av styvhet som en utförs-tävlingsko men mera som de mjukare utförspjäxorna som finns på marknaden)

För mig känns det som ett klokt val delvis för att jag tänker gå lite fler turer i år (bla. en längre, Haute Route) och delvis för att jag redan har ett par Karma 185 med vanliga bindningar och ett par Seth Pistol 189 med freerides som jag använder för sånt de passar till..

kan tillägga att mina pistols fungerar finfint med freerides så jag har inget emot dom bindningarna, men det blir tungt i längden. dessutom tror jag att jag kommer uppskatta lite bättre kontakt med skidan än vad jag får med freerides (som sviktar en hel del i sidled) om förhållandena skulle bli lite svårare och isigare..

Återigen randonnéfråga
Test av Dynafitbindningar och övriga randonnebindningar finns på www.wildsnow.com. för den som föredrar engelska.
Där framgår klart och tydligt att Dynafit är den mest stabila av alla testade.
Däremot saknas ju en bra utlösningsfunktion på tådelen som övriga bindningar har.
På dom senaste modellerna finns även skistopper som tillbehör. Skarknivar finns också.

Här i Svedala ser man ju inte många Dynafit, men det är nog bara en tidsfråga.
Finns det någon importör av Dynafit.? Deras nya breda skida ser ju väldigt lovande ut, vettiga mått ock lätta som en fjäder. Även deras dojor ser fina ut.
Men köpa var????
Hoppas Bonjoh komer med ett utförande omdöme.

Återigen randonnéfråga
Om man bara ska tura hela tiden så är kanske dynafiten ett bra alternativ, annars tycker jag att de verkar suga enormt. Ser ut som om de kommer från leksaksbutik. Men det kan ju hända att jag har fel.

Caman: Om jag hade varit i dina kläder hade jag gått på ditt andra alternativ. Ett par mid-fats och en beefy randonnéebindning. Twintip är kanske bra om man kitar jättemycket, men jag hade aldrig mittmonterat ett par randonnéebindningar på en twintip. Ta ett par skidor med "halvtipp", precis som dina B2.
Diamir Fritschi Freeride är väl beprövade och är förmodligen ett säkert kort.
Själv hade jag lagt slantarna på Naxo Nx21, liknande bindning som är utvecklad av samma folk som utvecklade Fritschi Freeride:n, men förbättrad. Naxo Nx21 har även den fördelen att den är rejält mycket billigare än freeriden om man beställer från sportconrad.

Naxo Nx21: http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?Kategorie=04-BIZU&page=&ArtNummer=72603203

Diamir Fritschi Freeride: http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?Kategorie=04-BIZU&page=&ArtNummer=72603405

Här kan du säkert hitta några modeller som kan passa dig: http://www.freeride.nu/skidatabase/

Tillbaka
Topp