Återuppliva gamla stighudar?

free_fall

Aktiv medlem
Hej,
Jag hittade ett par gamla men mycket fina stighudar i förrådet härom året (använda någon enstaka gång bara). Det är ett par av modellen K2 producerade runt 2012. Någon här som vet om de blivit gamla eller går att använda / återuppliva på något sätt? Det går väl att köpa andra fästen som gör att passar andra skidor har jag för mig.

Viktigaste frågan är väl om du har nått dom kan passa till!? ;)
Har du haft mörkt och inte alltför varmt så kan de säkert fungera även om de är gamla. Du får väl testa!?
Klister går lägga nytt, men det är en del jobb och lite pyssligt. Så du lär väl bedöma skicket i stort innan du investerar i det?
Elasticitet? Torrt och sprött?

Vad är fel på dem? Om du inte ens har testat så är jag rätt säker på att de kommer fungera bra. Det enda är väl limmet som kan bli dåligt men under normal förvaring bör det tåla många år.

...och egna fästen snickras ihop själv (eller kan såklart beställas)

Om de behöver limmas om rekommenderar jag lim på rulle. F-n så mkt enklare än att palta med limtub.

Det behöver inte vara så men min gissning baseras på erfarenhet.
Har dom legat i värme i 14år så är limmet kört. Det är alldeles för klistrigt.
Sätt en på skidan och tryck fast den ordentligt, dra loss och kolla. Gissningsvis sitter det en del klister kvar på skidan.
1 Klistra om (skitgöra)
2 Skrapa av det mesta av klistret och skär ner dem till kickerskins( bra att ha)
3 Soptunnan och köp nya
Provat alla varianter!

Tack för alla svar. Elasticitet finnes och klister är kvar på huden och verkar funka.
Nästa steg får bli att testa om de lämnar lim på skidan.

Hoppas det funkar, känner du på klistret och det känns ”tjockt” ojämnt och extremt kletigt så kan det vara lite lurt!

Tillbaka
Topp