Atomic Automatic - 186 vs. 193

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa mig något glatt och surfigt som komplement till mina Katana (190 från 10/11) och funderar på Atomic Automatic.

Ser riktigt kul ut på pappret och verkar passa mig fint. Tanken är att köra på 193-längden, frågan är bara om de blir så stora att lekfullheten försvinner. Hade gärna sett något runt 188 i "sann" längd. Å andra sidan är det mesta ganska lätt och lekfullt jämfört med Katana... Men jag vill verkligen ha en riktigt smidig skida för finsnö som man inte behöver brottas med.

Efter några år med småbarn är benen halvtrötta och mina 90 kilo är inte bara muskler... :)

Vad sägs?

Kan rekommendera Automatic.
När du säger glatt och surfigt, och när du dessutom redan har Katanan i 190 tänker jag att du menar mkt skogsåkning och då hade jag valt 186an. Automatic är kanske inte den fetaste puderskidan men ändå med 117 i midjan är det en hel del skida.
Är du lång, tung och gillar att stå på kanske 190 passar bättre. Jag har valt 186an för att få en lekfull lössnöskida som är stabilare i landningar än brorsan Bent Chetler.

Även jag slår ett slag för 186an. Dels för att det blir en längd som blir, just, lekfull. Dessutom så är shapen på 186an bättre än på 193an (högst personlig åsikt). Ser ut som att de bara har gjort tailen 7cm längre och inte ändrat något annat på skidan. Nästa gång du har möjlighet att se på båda...kolla då riiiktigt noga på formen. Absolut inte samma skida.

Hej därhemma! ;)

Jag tänkte låna tråden lite och fråga ang. automatic.
Jag tänkte köpa automatic i 186. Väger 72kg, 183cm lång. Droppar en del klippor men inget över 5meter. Gillar att småjibba lite och ha kul, men gillar även att åka fort. Tänkte köpa skidan som en everydayskida istället för mina Coax som är lite för små har jag insett. Har bara handflexat den på alpingaraget men jag gillade det jag såg.

Jag tänkte tidigare köpa conrads 399€ för Hellbent+griffon scizo, men har insett att det inte kommer funka som everydayskida i sverige. (tänker på de allra isigaste hemska dagarna, samt kartongsnö i åre. Resten hade de säkert funkat till.)
Lägger jag på strax över 1000-lappen så får jag ett par Automatic med bindningar.

Frågan är nu. Vilka bindningar ska man köra på? Jag funderade faktiskt på griffon scizo för att inte riskera att SC monterar helt åt helvete fel,.. tycker ni det låter helt knasigt? Alternativet skulle vara sth12 driver, jag kör oftast inte över 10 DIN så högre behövs inte.

Jag funderade faktiskt på griffon scizo för att inte riskera att SC monterar helt åt helvete fel,.. tycker ni det låter helt knasigt?
Jag har hört om andra monteringsmissar från Conrad än bara felaktig placering i höjdled. Jag har hört både om oönskat snea monteringar och montering utan att lim i borrhålen.
Notera att "jag har hört" upprepades för att förtydliga att jag inte sett exempel på detta själv, kan vara så att jag väcker några gamla skrönor till liv.
Att köpa omonterat från SC, välja den bindning som passar din åkstil och behov och sedan låta någon du litar på sätta dit den kan hur som vara ett alternativ!
Lycka till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp