Atomic blog köp

Tängman

Medlem
Atomic blog köp
Godkväll! Nu är det dags att köpa sig ett par nya skidor från sport conrad. Kollat endel på Atomic blog och kom fram till att det kan vara en skida som passar mig. Åkt på parkskidor i flera år och innan dess vanliga pistskidor, så skulle väl kalla mig själv en medelgod åkare. Senaste vintrarna har jag letat mig mer och mer ifrån pisten, men blir även några åk i pisten när man åker med tjejen osv. Så att gå upp över 110 i midja känns lite scary när det bara blir åkning här i sverige. Att skidan har någon form av pistegenskaper känns då som en viktig grej.

Någon som har några egenskaper av just den skidan? Vet att den är relativt mjuk. Jag är ingen charger och är ute efter en lekfull skida som funkar lite överallt på berget. Är 172cm och 73kg, alltså ingen tungviktare. Räcker det då med 177'an? Att gå ifrån en skida som är 169 lång med en midja på 80 till 177 och 110 i midjan känns som ett stort steg bara det. Många förespråkar ju längre skidor men i det här fallet känns det lite saftigt.

Sista frågan blir då bindningen. Vad känns lämpligt att montera den? Kan en atomic ffg 14 eller en salomon sth 12 driver vara ett ok köp till den skidan?

Tack

Atomic blog köp
har testat blog 11/12. jag som är van att åka med en traditionell montering upplevde 185 som väldigt kort. kan tillägga att jag är 196cm å väger 85kg och kör på sidestash 188 som swe skida. upplevde Blogen som väldigt lekfull och snärtig, så för en lite mindre och lättare åkare så tror jag att den kan passa bra. en helt okej lekfull skida som man kan använda i de flesta förhållanden, dock så är det ingen köttar skida, men vill man ha lekfullhet så är man nog inte helt fel ute

Atomic blog köp
hej!

med din vikt och åkstil/ det du skriver om dig själv så kommer en Din-12 eller Din-14 bindning vara alldeles lagom. Sth12 är en jättebra bindning, kör på den du.

angående att du tycker att det kommer att vara ett stort steg att gå från parktwintips a 80mm midja till offpisttwins på 110mm så tror jag att det kommer ta ungefär 1-2dagar innan du knappt tänker på det. Eller ett enda bra puderåk. Det är nämligen inte svårare än så. Speciellt efterssom blog är en väldigt mjuk skida med fullrocker, skulle du däremot testa en aslång rak charger med bara tiprocker, typ Atlas för att tala atomicspråk, så skulle du uppleva en väldigt stor och svår förändring. De flesta fullrockers funkar dessutom förvånansvärt bra i pisten, inte nödvändigtvis sämre än ett par parktwins.

jag tror att blog kommer bli bra för dig, en lätt och mjuk skida med fullrocker men inte för överdrivna mått.
jag väger samma vikt som dig och skulle gått på 185an för att kunna bakmontera den litelite och ändå inte hamna längst bak på skidan. Tänk på att det är fullrocker, dvs, skidan kommer inte att kännas lång bara för att den rent faktiskt är det från spets till spets.. tänkt kontaktyta och kontaktyta vid skär istället.

177cm kommer att vara mycket enkel att börja med men du kommer "växa ur" den fortare, dvs bli bättre än skidan, typ.
185cm kommer vara lite svårare att adaptera sig till i början men är en skida att växa i som åkare.

men - från en twintip a 80mm kommer båda vara ett stort steg i rätt riktning till allroundåkning med sikte på offpist.

Atomic blog köp
Tack för svaren! Låter vettigt, ska ge längden en tanke till. Känns som jag valt "rätt" skida iallafall.
Får även bli en sth 12. MEN känner mig osäker på själva monteringen. Blir att beställa omonterat, men kan vara skönt att ha lite koll när det väl är dags. Mittmonterat är uteslutet. Vad innebär atomic's team streck? Dom kanske rent ut av har ett streck som kallas traditionell? Betonar igen att lite flyt vore fint men vill inte tumma för mycket på pistegenskaperna. Kan även hända att man åker lite switch.
Ursäktar om det blir mycket frågor men inte lagt så mycket krut på montering innan utan alltid litat på vad försäljare a la stadium sagt men nu vill man få det riktig rätt :)

Atomic blog köp
om du prioriterar flyt och lite extra stabilitet så monterar du 2,5cm bakom team. om du åker runt å snurrar och kör butters överallt så sätt den på team.

när jag testade dem så var dem monterade på team, men jag gillade det inte, skulle göra mycket att montera bak den lite.

som sagt, jag skulle ha monterat dem 2,5cm bakom team

Atomic blog köp
Switchmannen sa:
FFG och STH är samma, annan färg bara :)
Njae, inte helt riktigt... Jag förtydligar!
Atomic och Salomon är samma koncern så Salomon fixar fram bindningar åt Atomic med annan grafik. Dock har inte Atomic hela Salomons flora. Värstingen, STH16 heter FFG16 Team och den är mycket riktigt likadan hos båda parter. Dock finns det lite olika varianter på STH14 och STH12 och de modeller Salomon lägger till Driver på som är varianter med den betydligt bättre konstruerade tådelen kallar Atomic för FFG14/16 Team. Salomon har en STH12 Driver också, men den finns inte i Atomics program utan de har bara FFG12 som har en betydligt enklare och lättare tådel. Förra året var det bara Atomics FFG16 som hade Driver/Team-tån.

Atomic blog köp
har själv atomic bc, vilken är väldigt lik blogen, fast lite bredare. är 177 lång o väger 72 och tycker den passar perfekt om man mest vill leka runt och åka puder. ingen köttarskida den heller då den är väldigt mjuk, men så länge man inte är någon tungviktare är det inga problem. har mina monterade på -2,5 vilket var den punkten chris bentchetler själv rekommenderade och det funkar perfekt. tänk dock på, som flera sagt tidigare, att skidan har full rocker och upplevs betydligt kortare mot en "vanlig" skida, därför kan det vara vettigt att gå upp en längd. ang. bredden så vänjer man sig snabbare än man tror.

Atomic blog köp
bentchetler är ju en ganska stor skida att börja med om man bara kommer hålla sig i sverige, i allafall i mina ögon..
den är absolut ett fullt steg större än blog,.

men som en skida att uppgradera till efter blog är den definitivt ett bra alternativ. jag skulle dock inte råda dig att gå direkt på bentchetler - det är ett väldigt stort steg från en 80mm parkskida, om inte annat så är det viktmässigt stora skillnader.

att jag sedan själv gillar bentchetlers är en annan sak :)

ang. montering så montera inte mitt om du inte bara ska köra bchopp med dem och det ska du väl inte, så gå på -2 -3cm någonstans där borde bli fint som allroundperformance

Atomic blog köp
Har även jag ´åkt lite på ett par blog och skulle säga att den känns relativ kort för 188, skulle montera den som A-POW skrivit tidigare i tråden och ta ett par 188 du vänjer dig snabbt. själv är jag 185 och väger 78.

Atomic blog köp
Carled sa:
Switchmannen sa:
FFG och STH är samma, annan färg bara :)
Njae, inte helt riktigt... Jag förtydligar!
Atomic och Salomon är samma koncern så Salomon fixar fram bindningar åt Atomic med annan grafik. Dock har inte Atomic hela Salomons flora. Värstingen, STH16 heter FFG16 Team och den är mycket riktigt likadan hos båda parter. Dock finns det lite olika varianter på STH14 och STH12 och de modeller Salomon lägger till Driver på som är varianter med den betydligt bättre konstruerade tådelen kallar Atomic för FFG14/16 Team. Salomon har en STH12 Driver också, men den finns inte i Atomics program utan de har bara FFG12 som har en betydligt enklare och lättare tådel. Förra året var det bara Atomics FFG16 som hade Driver/Team-tån.
Ja men jag snackade om att sth 16 och ffg 16 är samma, och 14 sth och 14 ffg är samma :)

Tillbaka
Topp