Atomic Century och att välja längd!

helenajohanna

Ny medlem
Hej!

Undrar om någon skulle kunna vägleda mig lite i detta med att välja längd på skidorna? Har fram till idag åkt på ett par Dynastar Exclusive, 165 cm långa, 85 breda om jag inte minns helt fel... Tyckte i slutet av förra säsongen att de gjort sitt och att jag behövde lite mer utmaning än så (de ska få en telisbindning nu istället). Har därför börjat spana runt och fastnat för Atomic Century som jag hört och läst mycket gott om. Funderar nu bara på hur jag ska tänka rent längdmässigt? Jag är 163 cm lång och väger runt 55 kg. Åker ca 3-4 veckor per år i alperna och här i Sverige, så mycket utanför pisten som förhållandena tillåter. Vill ha en skida där det finns mycket att hämta och utvecklas på men som ändå är kul och relativt förlåtande. Med tanke på att jag åker en del i Sverige får den gärna vara okej i pisten också.

Undrar nu om 1. Centuryn kan vara något för mig, har någon erfarenheter? 2. Hur långa skidor ska jag ha? Centuryn finns i 156 och 166...

Hjälp och tack på förhand :)

Om Century är en bra skida kan jag inte svara på. Men ang längden på dem borde väl 166 låta som det vettigare om du ville ha en utmaning :) Ifall du fortfarande växer blir nog 156 lätt för kort för dig.

Absolut 166 av dom två du nämner, men de finns väl i 176cm oxå..? Som rockad friåkningsskida borde den vara högst aktuell om du frågar mig.

Tillbaka
Topp