Atomic Redster Doubledeck GS

Johisco

Medlem
Tyckte det såg ut som väldigt lite skida(172) och var väldigt skeptisk men jösses vilka lagg! Bästa jag åkt på i pist nånsin. Att ligga på tokskarpt skär i riktigt hög fart är ju helt galet kul! Tänkte direkt slå till men ville kolla först... Är jag kanske bara så imponerad efter alla skiddagar på betydligt större skidor som trots vad jag intalar mig faktiskt bara är sådär i pisten..? Är de jag nu testat bara ett par i mängden av massor av lika bra pistskidor? Kanske finns ännu bättre tom?

När jag tänker efter var det ju många år sedan jag åkte på en riktigt bra dedikerad pistskida.

/Nyvaknad

Den är ju testvinnare i åka skidors tidning för i år. Och kanske även föregående år om jag minns rätt.

Det finns andra skidor i den kategorin av andra tillverkare, te,x Nordica Doberman GSR edt som också är en jäkligt bra skida. (provat den ett par timmar och älskade den)

Aldrig testat Atomic redseter d2 gs dock, men om du gillar den och priset är bra, så slå till!

Jo jag gör nog det, var ju bara galet kul. Klurar på längden bara... Är 179 och väger 82. Föredrar ju lite längre skidor än genomsnittet kanske men å andra sidan kan jag inte påstå att de kändes för små.

Jag har inte kört Atomics D2, men precis som Erik skriver är det säkert en grym skida. Alternativ kan vara Völkl Racetiger Speedwall GS som är en motsvarande "butiksracer" samt Völkl Code Speedwall L som är en något bredare och mjukare friåkningsskida med GS-karaktär. Båda dessa skidor äe grymma och ett alternativ till Atomicarna.

Längden 172 cm låter dock som kort om du inte är förhållandevis lätt, typ 60 kg ... men det är du kanske?

/MM

PS! Missade din längd och vikt ... du bör definitivt gå på minst 178 cm ... annars finns riksen att den blir lite för klen när det är hårt och brant! DS.

Senast ändrad:
Jag skulle ta 179 längden. Du kommer säkert att köra snabbare ju fler timmar du får på skidan. Och ju snabbare du kör, desto längre modell av skidan ska du ha.

Själv har jag under en period på ca 5 år gått ifrån att ha föredragit skidor med 17 meters radie till att föredra 24 m skidor, för storslalomsvänger. Men då åkte jag alldeles för fort för mina 17 meters skidor utan att egentligen vara medveten om det.

Tack för responsen!

Ok, jag sökte lite på laggen men inget åka skidor-test dök upp. Skit bakom spakarna kanske...

Jo, känns helt klart som jag borde gå upp till nästa längd. Även om 172 gick grymt fint... Men ni säger D2, är det samma som den jag skrev?

Det är vansinnigt roligt med ett par vassa pistlagg. Jag har ett par Völkl Code Speedwall (första generationen) som bildligt talat går som på räls när det är hårt i backen men inte skäms för sig när det börjar bli uppkört heller. En enorm skillnad i exakthet i skäret, snabbhet kant till kant samt respons på kantställning jämfört mot mina bredare skidor.

/MM

Skulle rekommendera att du testar Rossignol 9gs, dom kör jag på. Upplever personligen det som att dom ger tillbaka ännu mer än doubledeckarna när man trycker på! Årets uppdatering kallas "Hero" om jag minns rätt :)

Mountain_Man sa:
Det är vansinnigt roligt med ett par vassa pistlagg. Jag har ett par Völkl Code Speedwall (första generationen) som bildligt talat går som på räls när det är hårt i backen men inte skäms för sig när det börjar bli uppkört heller. En enorm skillnad i exakthet i skäret, snabbhet kant till kant samt respons på kantställning jämfört mot mina bredare skidor.

/MM
Ja jäklar vad kul det var! Hade väl mina misstankar om att de skulle ha grymt grepp men den totalt stabila rälskänslan i riktigt hög fart i kombination med en lite ojämn pist hade jag aldrig gissat! Trodde det var alldeles för "lite" skida för det.

Jag har ju iofs åkt på racelagg förr och de har ju varit grymt stabila men inte samtidigt så lättåkta som dessa.

Astonson sa:
Skulle rekommendera att du testar Rossignol 9gs, dom kör jag på. Upplever personligen det som att dom ger tillbaka ännu mer än doubledeckarna när man trycker på! Årets uppdatering kallas "Hero" om jag minns rätt :)
Ok, ska kolla om de finns för test!

Åkt en dag till nu på dom då jag inte fick tag på någon av de som ni rekommenderat. Kan konstatera att de nog ändå är aningens för korta. Kändes inte helt hundra ändå när jag stod på för fullt så d får nog bli ett par 178.

Johisco sa:
Åkt en dag till nu på dom då jag inte fick tag på någon av de som ni rekommenderat. Kan konstatera att de nog ändå är aningens för korta. Kändes inte helt hundra ändå när jag stod på för fullt så d får nog bli ett par 178.
Funderat på den längsta längden 184 cm? Den jag skulle valt. Det är inte alltid dom längsta längderna säljs i alla butiker. Och vad gäller utbudet för hyrskidor av den här kategorin så finns i stort sett aldrig den längsta butiks-gs-skidan i sortimentet.

Letade faktiskt efter 184 men hittade inte i butik och gav upp och intalade mig att 178 blir bra. Köpte igår och ska testas idag :)

Senast ändrad:
JohanLilljegren sa:
Är du forftfarande lika nöjd 177 väger 88 tänkte ta 178 cm
Yepp, de är kanon. Tyckte iofs att det var något som fattades lite jämfört de korta jag testade och fick inte samma känsla med mina nya. Kan ha berott på att det var testskidor från Atomic och kan ju ha varit preppade lite annorlunda. Men oavsett, är nöjd.

Hej.

Roligt att läsa om era erfarenheter med Redster DD:n. Är ni fortfarande nöjda? Är längden ok?
Själv står jag framför ett par nyinköpta, 178 cm långa, DD 3.0 GS. Väger för tillfället runt 100 pannor. Blir lite nojjig nu att dom är för korta och att jag inte kommer att bli tillfreds med köpet...

//Speeedos

Tillbaka
Topp