Fast med ett par FIS GS?

gustavkar

Ny medlem
Fick förra säsongen ett erbjudande jag inte kunde stå emot nämligen ett par, nästintill orörda, 183cm GS skidor (25R) kompletta med platta o allt till ett riktigt bra pris. Mitt problem är att de så j'vla styva + stor radie att det känns som om de flesta backar går på 5 eller färre svängar (tänk sälen).
Vad ska jag göra av dessa bestar? Om jag kan få styr på dem genom träning hade det varit toppen, men som det ser ut nu ligger jag på max 15 skiddagar och vet ej om det är optimalt att träna teknik på dessa skidor jämfört med mjukare? Tar mig just nu ned för alla backar på skär med "vanliga skidor" om än bristande fartkontroll, men har ej tävlingserfarenhet eller dyl. Har tyvärr ingen video i detta nu.

Vad ska jag göra Freeride, spara skidorna i hopp om att jag och Ted Ligety kanske har något väldigt vagt släktband eller sälja till en glad mer kompetent skidåkare?

Tack på förhand!

zingo11

Aktiv medlem
Tänk Bode Miller istället, funkar dom inte sälj
.Inget nöje att åka på skidor som inte passar⛷.

GoranC

Aktiv medlem
Lät som ett väldigt osmart drag att köpa sådana bestar. Dom brukar bara vara användbara någon söndagsförmiddag när det är folktomt och nypistat. All övrig tid fullkomligt obrukbara.

Pillard

Aktiv medlem
Lät som ett väldigt osmart drag att köpa sådana bestar. Dom brukar bara vara användbara någon söndagsförmiddag när det är folktomt och nypistat. All övrig tid fullkomligt obrukbara.
Jag hade iof gärna haft ett par men jag skulle nog se dem som oanvändbara för jämnan i Sverige iaf. Däremot hade det ju kunnat vara en fantastisk upplevelse i typ Casse de Boeuf i Serre eller liknande.

carl_couloir

Aktiv medlem
Med så få åkdagar per år och bristande teknik så blir det svårt att få ut något av den typen av skida tyvärr. Men med hårda ben- & corepass på gymmet kombinerat med seriös teknikträning med lite mjukare skidor kanske resulterar i att du får liv även i dessa "bestar" och då är nog inte sälenfjällen att föredra......
Oavsett så måste du mest troligt få upp både teknik och styrka på ett par bättre lämpade skidor innan dessa kan komma till sin rätt, så oavsett måste det till ett annat par skidor först.

som sagt tror jag att det är en rejält kul idé i tanken (kunde ha varit jag) men i praktiken så blir det svårare.

Bon Ski
/C

jarnebring

Aktiv medlem
Och då är det ett par ungdomsskidor du har. Min dotter åkte på sådana när hon var 14 år och vägde 53 kg 😄 Du får träna mer teknik. Vuxenversion 188-193 cm och r30.
Om du vill sälja finns en FB-grupp för begagnade raceprylar: Alpin racing köp/sälj

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Och då är det ett par ungdomsskidor du har. Min dotter åkte på sådana när hon var 14 år och vägde 53 kg 😄 Du får träna mer teknik. Vuxenversion 188-193 cm och r30.
Om du vill sälja finns en FB-grupp för begagnade raceprylar: Alpin racing köp/sälj
Hahaha! Det här blev något av en rejäl

zingo11

Aktiv medlem
Du kan pröva att "runda" stålkanter i toppen ca 5-10 cm och se till att hänga kanterna. Ta lektioner och fega inte ut på farten.Får du till det är dom absolut roligast 🎿i pisten. F.n då kör jag vuxen/vuxen för mina är längre än 193😛

Daniel-LAB

Aktiv medlem
"Bestar" är väl kanske att ta i... allt är såklart relativt.
Det går alldeles utmärkt att åka med FIS GS skidor i Sälen. Har åkt mååånga bra åk på mina FIS GS med R=30 m, just i Sälen. Går som tåget och speciellt den senaste tiden när det varit hårt i backarna har de varit helt oslagbart kul :)

Receptet är gym, skidlektioner och fler åkdagar. Att byta till "vanliga" pistskidor som är mjukare och med en klenare bindning kan jag inte rekommendera. Du kommer tappa mycket grepp och den rappa känslan du får tillbaka från ett par FIS-lagg.

Läget blir dock annorlunda om du vill ha en allmountain (eller mer allround skida) istf dina GS-lagg. Då finns det modeller som är bredare, men fortfarande stabila och har GS-liknande uppträdande som kommer vara kul även när du hamnar utanför preppade backar och det har snöat i pisten.

Men, som pistskidor är FIS-godkända lagg oslagbara. Vill man ha något liknande (dvs grymma pistskidor) med annan radie än FIS skall man kolla på masters-skidor, t.ex Rossignol Hero Master.

Kör så det ryker! :)

gustavkar

Ny medlem
Kul med sånt engagemang och tack för alla svar!
Hahaha! Det här blev något av en rejäl
Haha tvivlar inte en sekund på att jag ligger i lä (läs vindstilla) jämfört med vilken utövande ungdom som helst ;)

Får helt enkelt ligga i hårdträning och ha som mål att ta kontroll över skidorna. Har tyvärr förnärvarande varken tid eller pengar att ta mig till duglig skidort (studerande i mellansverige). Blir till å sträckläsa åktekniksforumet tills jag har möjligheten att ta en privatlektion.

Ny fråga, finns det teknikövningar för barmark eller är det bättre att jag lägger tiden på gym 100% tills jag kommer till backen?

Pillard

Aktiv medlem
Kul med sånt engagemang och tack för alla svar!

Haha tvivlar inte en sekund på att jag ligger i lä (läs vindstilla) jämfört med vilken utövande ungdom som helst ;)

Får helt enkelt ligga i hårdträning och ha som mål att ta kontroll över skidorna. Har tyvärr förnärvarande varken tid eller pengar att ta mig till duglig skidort (studerande i mellansverige). Blir till å sträckläsa åktekniksforumet tills jag har möjligheten att ta en privatlektion.

Ny fråga, finns det teknikövningar för barmark eller är det bättre att jag lägger tiden på gym 100% tills jag kommer till backen?
Ja, det var faktiskt inte alls meningen att vara elak heller. Det var mest som att det blev en burn lite omedvetet :)

Jag har dålig koll på teknikträning för barmark men kanske ta det varligt med gymmet och variera upp lite med innebandy/badminton/squash eller liknande för att inte bara bygga styrka utan också muskeluthållighet och "rörlighet". Jag själv är usel på detta och fokuserar bara på att springa upp till halvmarathon. Det hjälper förstås till viss del men sen när jag står där i backen önskar jag att jag hade kört mer varierat.

jarnebring

Aktiv medlem
Träna styrka på "gymmet" och skidteknik i backen. Finns egentligen inga aktiviteter eller övningar som förbättrar din åkteknik, förutom skidåkning/övningar.
Skrev "" eftersom det går ju utmärkt att träna styrka utanför gym också och man kommer långt utan vikter till att börja med. Rörlighet i hela kroppen. Bål och benstyrka. Spänst/explosivitet och så lite intervall/mjölksyra.

Har kört några försäsongprogram för tävlande ungdomar (som förälder--EJ tränare) och det brukar vara ca 10 veckor med 4 "tabata-style"-pass i veckan, dvs en slags cirkelträning med 12-14 övningar. Olika inriktning med bålstyrka, benstyrka, överkropp, intervallpass (fy fan). Man gör två olika övningar åt gången i ett svep i ganska högt tempo under en minut per övning följt av break på en minut (repetera x3-4) och sedan ett långpass med 1,5 timme löpning eller 2-3 timmar cycling per vecka. Ganska jobbigt när man kommer upp i U16-klass och som hobbyåkare–klart överdrivet, men en "light-variant" är ju inte dum. Tips är att kolla Försvarsmakten träningsklubb, en träningsapp som har många bra program för styrka, rörlighet och kondition.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
183 cm 25 m , det är ju mjuka och kvicka tjejskidor … vad är problemet? Borde fungera perfekt för de två första timmarna i en hård välpistad backe. 5 svängar i hög fart är ju riktigt kul, du får pressa så du fixar 7 ! Men … om det är ditt enda par skidor förstår jag dig, kanske inte ett par skidor som uppskattas lika mycket i en mjuk uppkörd eftermiddagspist när de små nyanserna i tekniken är som bortblåsta.

/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp