Atris vs Anima

Vegar

Medlem
Atris vs Anima
Hej
Jag testade 17/18 säsongens Atris och blev väldigt förtjust. Har inte åkt Black Crows tidigare av någon anledning.. Har åkt många olika skidor och senast Rossignol Squad 7 tex som pudermaskin. Jag gillade att Atris var så lekfull och att jag kunde plöja på både på och av pisten. Jag är ganska duktig åkare som åker över allt, men rör mig mest utanför.

Det gör att jag nu är mycket nyfiken på om någon av er testat både Atris och Anima och kan berätta hur ni upplever skillnaden. Man kan förstå lite från mått etc vilken typ av skida Anima är, men vill gärna höra era ord.. Lite som substitut för att jag inte kan testa Anima på ett tag. Funderingen är att beställa Atris till kommande säsong, men vill få en känsla om jag borde testa Anima först.

Atris vs Anima
Jag kör anima själv och är väldigt nöjd med hur lekfulla de är men när man behöver så har man man stabilitet om det blir lite stökigare. Skidorna upplevs som kortare än den längd som anges pga rockern i tip o tail och jag kör de som daily driver direkt det är lite mjukare än tråkig ispist.
Läst denna recension efter jag köpte köpte skidorna och tycker den stämmer in välidgt bra.
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-2018-black-crows-anima
Atris lär vara lite mer dämpad o lite mindre rolig men också lite mer allsidig men har själv inte kört den

Vegar sa:
Hej
Jag testade 17/18 säsongens Atris och blev väldigt förtjust. Har inte åkt Black Crows tidigare av någon anledning.. Har åkt många olika skidor och senast Rossignol Squad 7 tex som pudermaskin. Jag gillade att Atris var så lekfull och att jag kunde plöja på både på och av pisten. Jag är ganska duktig åkare som åker över allt, men rör mig mest utanför.

Det gör att jag nu är mycket nyfiken på om någon av er testat både Atris och Anima och kan berätta hur ni upplever skillnaden. Man kan förstå lite från mått etc vilken typ av skida Anima är, men vill gärna höra era ord.. Lite som substitut för att jag inte kan testa Anima på ett tag. Funderingen är att beställa Atris till kommande säsong, men vill få en känsla om jag borde testa Anima först.

Senast ändrad:
Atris vs Anima
Någon som har testat båda? Hur står sig de mot ex. Opinion 108? Tål atris farten och stökigare terräng jmft med opinion och anima?

Atris vs Anima
Atris tål fart i mängder. Jag tycker personligt att den är roligare än Opinion. Fått lite feedback från andra på Atris vs Anima och Animan är lite mjukare i tailen. Mest för om man har hög fart så kan man sladda lite för att få ner farten. Atrisen är kanske mer stabil än Animan och funkar bättre i fler förhållanden. Skall du välja EN skida med puderfokus (fast duger även om vill ha lite tid i pisten när pudret inte är den bästa) så ta Atris. Skall du ha två par skidor så ta Animan för puderdagarna och en annan skida när du skall i pisten eller slaskar runt på andra ställen.

Atris tål hög fart och stökigt terräng. Lite mera mångsidig. Plus at den är sjukt rolig.

Atris vs Anima
Också intresserad av atris.. sitter och funderar på längd. Är avancerad åkare som gillar fart.. 184 eller 188-189.. 184 känns som det säkra valet. Dock aldrig provat skidor med rocker, så vet inte hur mycket kortare sådana skidor känns..

Atris vs Anima

@TheFnatte Jag är 181cm lång 84 Kg och ganska kraftfull åkare (Inte Reine Barkered kraftfull men mer än snittet). Har bra fart när jag åker. Kunde gått för 184cm eller 189cm. Jag ville ha en lite roligare skida och valde 184cm. Såklart LITE bättre flyt om jag valt 189cm, och även lite mera riktningstabil, men det beror på vad du vill ha skidan till. Och hur tung/lång du är. Jag har den som enda skida jag tar med när jag skall iväg och åker alltid offpiste om möjligheterna finns. Men hade faktiskt väldigt roligt i pisten med Atris 184cm. Blir ju alltid 20% pist just när pudret inte vill. Hanterar fint när det är lite slagigt också. Den har ju ett klassiskt spann och det hjälper bra när man är i pisten eller när det inte är champagnepuder. Till skillad från Noctan som är fullrocker/omvänt spann.

Här är black crows egen rekommendation för Atris: https://commercecdn.com/w943/1511499440219750490/410d3bfb-606c-4d5f-81ca-77e7235fee31.gif

Jag kan tycka att många skall ha långa skidor med titan och grejer, men åker inte Freeride World Tour eller så. Det blir inte lika roligt som en lite kortare skida. Men där är vi olika. Jag har senast kört på en Rossi 190cm med 120mm midja och det är sällan man har behovet för det (i forhållande till min tyngd/längt/åktstil). Åker mest i Skandinavien och Alperna. Kommer dock köra Atris 184 och inte Rossi 190 i Japan till våren.

Kanske det hjälper dig. Men andra kanske tycker annorlunda. Bästa är att testa om du har möjligheter.

Atris vs Anima

@TheFnatte svårt att säga vilken du ska ha utan att veta din längd men för mig som är 187 så fanns det inte mycket till alternativ. 189:an är fortfarande en helt underbart rolig skida.
Skulle säga är du 184 eller längre är det utan tvekan 189 som gäller, är du 180-184 skulle jag fortfarande ta 189:an om du gillar fart, under 180 antar jag att det är 184 som gäller.
Har ett par Salomon MTN Explore 95 i 184(turskida utan rocker på tailen) och tycker att båda skidorna känns ungefär lika långa när man åker.

Atris vs Anima
Har båda skidorna och har åkt ett par tre dagar på båda nu.
Mest pist tyvärr men ganska mjuk sådan och både uppkörd, nypistad och lite isigt nåt brant parti. En dag hade det kommit en dryg dm nysnö så körde lite utanför pisten då.

Båda skidorna är fantastikt bra och tål mycket hög fart. Kantar man ordentligt så är isigt underlag inget problem.
Animan är aningen lättare att sladda med och känns lite lekfullare. Animan känns bäst om man hela tiden ligger på så rent skär som möjligt.
Jag har jättesvårt att välja en favorit av de två.
Tycker inte heller att det är någon jättestor skillnad. Tar du Animan så får du anthligen något bättre flyt i lössnö men den är absolut inte sämre i pisten.
Testade öven Opinion charger i samma förhållande och backe. Den var lite fladdigare än Animan och Atris men var annars ganska lik Atris, dvs vill ligga lite mer på skär.
Kanske inte mycket hjälp mer än att båda skidorna är grymt bra.

Anzom sa:
Någon som har testat båda? Hur står sig de mot ex. Opinion 108? Tål atris farten och stökigare terräng jmft med opinion och anima?

Tillbaka
Topp