Att åka ankarlift/knapplift.. *suck*

Leija

Ny medlem
Är det bara jag i detta land som verkligen inte kan åka detta.. jag ramlar ALLTID! helt värdlelös och lika förbannad bli jag varje gång. dessutom är sjukt pinsamt.. hur fan gör man så man inte rasar? jag är ju nybörjare på bräda oxå men liften är fan skräck.... någon som kan förklara hur man lär sig skiten? skratta itne nu då blir jag lessen haha.. :(

Jag åker ju skidor men har testat att åka bräda, och det bästa sättet (som jag tyckte) är att åka med en skidåkare som man kan stödga sig lite på också stå mer och mer självständigt för varje gång, lycka till!

Senast ändrad:
Tjena Leija!
Om du inte klarar knappliften så vet jag inte om du är ämnad att åka skidor/snowboard.
Du kanske ska göra saker som du är bra på tex städa laga mat och sånt.

Simma lungt!

Slappna av, böj på benen och koncetrera dig, men inte för mycket våga låt brädan hitta sin egna väg...

tror största felet folk gör är att dom spänner sig som pinnar...

och ge inte upp! om jag kan kan du! ;-)

lycka till!

MackanD kan hålla käften eftersom han på 2 månader har lagt upp ca 30 trådar om skidval, Val Thorens och vilka trick som är bra för (nybörjare)

Åk med en skidåkare. Efter ett antal gånger kommer du att kunna åka själv!

Om man vill bli bra på något så måste man träna.,

Senast ändrad:
jo men de sjuka är ju att jag kan åka i den farten hur lätt som helslt nedför men inte upp med en lift.. helt mongo! dessutom så tänker man ramlar jag nu är det ju kört då måste man försöka ta sig ner igen. elr så ramlr man och ligger i vägen för nån stackare bakom. :(

jag tycker faktiskt personligen att det är lättare att åka själv, ingen annan som kan strula till det..

annat tips är att testa lite försiktigt att åka "one foot" alltså precis som i liften fast i backen, bra träning både för allmänt bli bättre på att åka men även då i detta fall för att bli statbilare i liften..

och det är som sagt bara att bita i gräset och upp på hästen igen...!!

oh fan de va ju en bra idee. nått å öva på att åka på en fot ibörjan av nån backe som du sa ska testa det..... ;)

hästar är ju iaf enklare grejjer än denna bräda men riktigt kul när det funkar..

knäpp inte loss bakfoten bindningen, då blir det lättare att hålla balansen.
Fast så får man ju inte göra men skitsamma.

Senast ändrad:
Tjena!

Att slappna av och låta brädan hitta sin egen väg var en bra beskrivning, inte alltid så lätt som det låter dock..

Ramlar du åt olika håll varje gång? Om du ofta ramlar/tappar balansen åt samma håll borde du kanske kolla lite på hur din position på brädan är. Om det går så kanske du vill flytta isär bindningarna något (öka stancen). Kolla så att bootsen sitter någorlunda centralt och inte sticker ut mycket mer på ena sidan jämfört med den andra. Du kan även vinkla främre bindningen lite mer framåt så att den inte står lika mycket på tvären...

Var inte rädd för att experimentera med bindningarna så att du hittar den "setup" som passar dig bäst.

Det värsta du kan göra är att ge upp! =)

/K

slappna av och låt brädan åka runt i liftspåret börjar den svänga lite så är det bara låta det va så åker den tillbaks in i mitten på spåret efter ett tag

haha så de var de för mig för typ 5år sen när jag åkte bräda...
ramlade ALLTID vid brantaste delen å hängde efter liften till toppen!
antingen satt liften fast i brädan, byxorna, jackan, eller så hållde jag i mig med händerna
bara att träna..man lär sig

åk 2 st i ankarliften. så den andra sköter liften och så åker du med o göt ditt :)

Senast ändrad:
Jag håller med de som säger att man ska låta brädan leva sitt eget liv. Låt den vandra utåt kanterna. Slappna bara av när du står där. Snowboarden kommer sannolikt att gå i samma spår som så många andra snowboards, om du bara ger den chansen. Det värsta du kan göra är att ge upp. Det näst värsta du kan göra är att spänna dig och bli stel som en pinne.

Leija sa:
oh fan de va ju en bra idee. nått å öva på att åka på en fot ibörjan av nån backe som du sa ska testa det..... ;)

hästar är ju iaf enklare grejjer än denna bräda men riktigt kul när det funkar..
gör det! är en bra balans övning oavsett vilket..

Sätt ankaret bakom stjärten som man gör me skidor i början de va så ja lärde mej:D Mycke lättare tycker jag, sen när du ha lärt dej de så kan du försöka sätta den mellan benen.

Knapplift kan vara lättare i början om du håller den under armen/bröstet. Sätter du den mellan benen drar liften dig snett vilket kan vara lite jobbigt i början. Ankarlift får du helt enkelt bara träna på. Se bara till att din bakre fot står stabilt på en ( va fan heter det.... sån där gummisak :D ) för om du tappar fästet med en och börjar springa så går det 90% av gångerna åt helvete :D

Good luck!

SkRatcH sa:
jag sjöng en låt så jag blev peppad så klarade jag det:P
jag med men jag sjöng så högt att min reskompanjon knuffa mig så jag ramla ändå, sedan dess har jag aldirg testat bräda.

MackanD sa:
Tjena Leija!
Om du inte klarar knappliften så vet jag inte om du är ämnad att åka skidor/snowboard.

Simma lungt!
HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAH ! tänkte skriva typ exakt samma sak direkt när jag läste de!

men knapliften är svårare än ankare om man kör bräda tkr jag, nu kör jag skidro men va en gång en snowboardtönt..

Tips nummer ett är väl att åka ner till alperna, finns då inte mycket ankar/knappliftar där omkring (i hela Espace killy finns det väl 5 typ..)
Annars är väl tipset att bara hålla med händerna (redan sagt) eller att testa på en knapplift som inte är rak utan lite böjd i slutet, isf är de bara att ta in den mellan benen med båda fötterna fastspända o låta det böjda gå runt frambenet.. sjukt enkelt!
Ska man va extrem kan du ju testa att åka med båda fötterna avtagna o stå precis bakom första bindningen med fötterna ihop som en skidåkare på monoski!.. de e skillat!

en bra lift att lära sig i är nog:

1. en lift där det inte är några folk haha

2. en lift som inte hackar, då kan man tappa balansen...

3. liften ska vara lätt att nå

4. och inte gå för fort..

sen är det bara att ligga i och koncentrera sig . varning för sammanbrott !

alwaysCrash sa:
MackanD sa:
Tjena Leija!

Simma lungt!
HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAH ! tänkte skriva typ exakt samma sak direkt när jag läste de!

men knapliften är svårare än ankare om man kör bräda tkr jag, nu kör jag skidro men va en gång en snowboardtönt..
Skidor är bra mycket töntigare än snowboard.

Knapplift: Åk med den under armen. mycket lättare.

Ankarlift: slappna av och låt brädan hitta sitt eget spår. det enda du behöver göra är att vara följsam

Jag skulle säga att du bör be någon som jobbar vid liften att hjälpa dig. Det är därför de är där. Sedan så ska du bara ställa dig rätt så stoppar de in bygeln mellan benen (missuppfatta inte) och sen är det bara att stå :)

åk själv, är lättare tycker jag.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp