Att måla ett par skidor [Bygglogg]

Joye

Aktiv medlem
Köpte ett par begagnade skidor i höstas för att leka lite med i vinter. Funderade på om man kunde måla om dom för lite mer personlig stil.
Bestände mig för att försöka göra det ganska enkelt.

rs7yue.jpg

Utrustning för att måla skidor
-Sandpapper
-Färg (Biltema) primer, färg, klarlack
-Maskeringstejp
-Vass kniv
-Varmluftspistol

2moxb9x.jpg

Började med att monterade av bindningarna och tejpa över skruvhålen. Slipade sen så noga jag orkade och sprayade på primer i flera tunna lager

2agep2.jpg

Passade på att måla om bindningarna när jag ändå höll på, maskerade först

2rgc66s.jpg

Maskerade texten, skrev ut i passande teckensnitt och lämplig storlek och ritade sedan av efter mall på ett tejpat område av skidan. Skar bort överflödig tejp.

ixa6pw.jpg

Målade skidorna svarta och maskerade runt texten

2yxrtr7.jpg
12373b4.jpg

Sprayade guldfärg, både bindningar och skidor

359b6vq.jpg

3517b7a.jpg

Färdigt resultat efter några lager klarlack

2mo5xd3.jpg

Slipade lite kanter och lagade repor och vallade två par skidor

28qw304.jpg
10dgwa9.jpg

Min nuvarande uppsättning av skidor

2yyxsmv.jpg
s4uhpw.jpg

185 Völkl Karma S914
174 Rossignol Scratch BC "Joye edition" Rossignol Power 120 "Gold"

Lärdomar och tips:
- Måla inte skidor utomhus när det är kallt och mörkt. Har man inte tillgång till en hel verkstad får man stå ute och då är det inte roligt...
- Håll designen enkel. Trots att jag bara skrev några bokstäver tog det tid med maskeringen. Raka linjer är lättare att tejpa efter.
- Var noggrann! Trots att jag lagt ner en del tid på projektet är detaljfinishen inte helt perfekt. Blir alltid lite snett eller fel.
- Ta det inte för seriöst. Har redan märkt att det inte är speciellt hållbart, möjligtvis hjälper det med fler lager klarlack eller så bryr man sig inte. :)

Kom gärna med reaktioner.

Senast ändrad:
Nice, riktigt nice faktist.

Undrar om det finns nånting man kan lägga på som gör att färgen blir lite mer skyddad mot repor o sånt. Klarlacken kan man nog dra på en 4-5 lager av till en början men nån som har en ide på något annat?

Gustav_89 sa:
Nice, riktigt nice faktist.

Undrar om det finns nånting man kan lägga på som gör att färgen blir lite mer skyddad mot repor o sånt. Klarlacken kan man nog dra på en 4-5 lager av till en början men nån som har en ide på något annat?
Use the Plast my friend =)

har målat mina skis också och lagt på ett lager kontaktplast

Jag har alldrig prövat lacka om skidor, men jag skulle tro att en bra Klarlack för båtar skulle fungera bra. En tvåkomponentslack.
Så är det ju somvanlgt det tråkiga underarbetet som är viktigast, slipa å rengöra ordentligt.

Tack för kommentarerna, nu blir det några dagar på snö så får vi se hur det håller ihop.

Måste man inte ha nån slags mjukmedel i lacken och färgen för att den inte ska spricka??? Jag har ingen aning men har hört nåt om det...

Fruktansvärt coola. Jätte kul när folk lägger upp en liten logg på det med, bra tips för oss som funderar på att göra samma sak.. =)

Det där vart ju riktigt nice!

Har själv funderat på att måla om min förra bräda...
Jag har experimenterat en del med stencilmålning (Streetart, tshirts, klistermärken osv.)
En sak jag tänkte på bara var varför du I HELA FRIDENS NAMN målade det svarta lagret före guldet!? hade du målat guldlagret först så hade du ju inte behövt maskera hela skidan, utan bara som du gjorde första varvet!

Gör man så slipper man också en massa jobb med att få övergångarna mellan färgerna att bli exakta, antar att det var ngt liknande problem som gjorde att du inte blev helt nöjd?

punkkr sa:
En sak jag tänkte på bara var varför du I HELA FRIDENS NAMN målade det svarta lagret före guldet!? hade du målat guldlagret först så hade du ju inte behövt maskera hela skidan, utan bara som du gjorde första varvet!
Tänkte på samma sak, men eftersom att jag inte är så insatt i sånt här så trodde jag att det fanns någon fördel med hans metod ändå.

om man vill vara galet seriös och få det och hålla, så våtslipa varje färglager med 1000-1500 våtslip papper (och en blomspruta med såpa och vatten i, så att man alltid håller ytan man slipar våt och ren). så våtslipar man klarlack lagerna (blir matt varje gång man våtslipar, så när det är våtslipat och man torkat bort allt vatten och så, och alla ställen som är blanka måste man våtslipa igen).
Så är det bara göra så på ett par lager klarlack så håller det mycket bättre. och tänk på att aldrig spraya för tjocka lager. ta flera tunna lager för bästa slitstyrka =)

davidekbom sa:
men håller färgen? de lossnar inte eller något sånt? ... men feeet snyggt! :)
Det är ju precis det han har skrivit i sitt första inlägg.

"Har redan märkt att det inte är speciellt hållbart, möjligtvis hjälper det med fler lager klarlack eller så bryr man sig inte. :)"

Tack för alla kommentarer, har kört på skidorna några dagar nu och det visade sig ganska direkt att det inte var speciellt hållbart ;)

2lm84so.jpg

ncm9ti.jpg

Kan avslöja att jag nog latade mig lite för mycket i själva arbetet och använde för få och för tjocka lager med färg. Det verkar också som om färgen lätt spricker, speciellt i de områden som böjs mest (nose/tail).

punkkr sa:
Anledning var nog lite tankefel :) Ville bara få fram texten så fort som möjligt.
Gjorde också fel när jag började maskera på skidan innan färgen hade fått torka ordentligt.

Är ändå nöjd med projektet. Får se om jag orkar putsa upp färgen någon gång i sommar och kanske fundera på att lägga på någon hård lack.

Skidsnubben på Team Sportia föreslog att man kunde abvända nån sorts gummifärg. Han hade fixat nån gammal snowboard så. Funkade i alla fall bättre än vanlig färg. Vart man införskaffar sådan färg vet jag dock inte.
Man borde kunna prima skidorna/brädan i lämplig färg och sedan ha nån reklamfirma att göra typ en Banner att klistra dit över hela skidan/brädan, kanske ett dyrare alternativ men och andra sidan kan man ju ta nåt foto och få med!

Tycker annars att Joye´s skidor såg hippa ut då de var slitna oxå. Är ju inget som vet att det gått på ett par veckor bara.

kan bero på att det är biltema färg också den skiftar oftast i olika nyanser när den har torkat .. en del ställen blir matt svarta medans en del fläcker glänser.
det sitter nog bättre om man har bättre kvalitet på färgen samt att man klarlackar.

riktigt nice tråd btw :) <3

Är riktigt sugen på att bättra på färgen på mina bindningar! Är det någon som har erfarenhet av detta? Verkar ju vara mest fokus på skidorna i denna tråd.. :/
Skulle vara kul att höra hur färgen på bindningarna höll? Lossnade den lika fort/lätt som på skidorna? bindningarna är ju å andra sidan inte alls lika utsatta som ovansidan på skidorna..?

Tacksam för svar!!

Riktigt skön ide har funderart mycket på att göra det själv med men man får aldrig tumen ur röven som sagt...

Om man vill att det ska hålla bättre så ska man ha en riktigt bra färg tex bil färg eller något i den stilen... om man ändå ska lägga ner så mycket tid på det kan man köpa bra färg som är för plast :)

Dags att börja med min skidor nu då :D

jag tycker nästan de blev coolare nu när de är lagom nedslitna i färgen. Du får köra sönder belagen helt (grus kanske?) och sen sätta upp dem på väggen som ett minne över när du var ung och dum.. :P

Tack för alla kommentarer!

2igiyqo.jpg

Färgen på bindningarna slits också men allt beror på hur mycket kontakt det blir mot vassa kanter och annat hårt ;)

Tror inte jag kommer gör några fler förändringar utan färgen får sitta så länge det håller.

Senast ändrad:
Vad tror ni om att använda biltemas hammarlack? Ska ju tydligen vara hårt som fan. Ska passa till fälgar och grejer?

Snödjup

Tillbaka
Topp