Joye
Aktiv medlem
Att måla ett par skidor [Bygglogg]
Köpte ett par begagnade skidor i höstas för att leka lite med i vinter. Funderade på om man kunde måla om dom för lite mer personlig stil.
Bestände mig för att försöka göra det ganska enkelt.
Utrustning för att måla skidor
-Sandpapper
-Färg (Biltema) primer, färg, klarlack
-Maskeringstejp
-Vass kniv
-Varmluftspistol
Började med att monterade av bindningarna och tejpa över skruvhålen. Slipade sen så noga jag orkade och sprayade på primer i flera tunna lager
Passade på att måla om bindningarna när jag ändå höll på, maskerade först
Maskerade texten, skrev ut i passande teckensnitt och lämplig storlek och ritade sedan av efter mall på ett tejpat område av skidan. Skar bort överflödig tejp.
Målade skidorna svarta och maskerade runt texten
Sprayade guldfärg, både bindningar och skidor
Färdigt resultat efter några lager klarlack
Slipade lite kanter och lagade repor och vallade två par skidor
Min nuvarande uppsättning av skidor
185 Völkl Karma S914
174 Rossignol Scratch BC "Joye edition" Rossignol Power 120 "Gold"
Lärdomar och tips:
- Måla inte skidor utomhus när det är kallt och mörkt. Har man inte tillgång till en hel verkstad får man stå ute och då är det inte roligt...
- Håll designen enkel. Trots att jag bara skrev några bokstäver tog det tid med maskeringen. Raka linjer är lättare att tejpa efter.
- Var noggrann! Trots att jag lagt ner en del tid på projektet är detaljfinishen inte helt perfekt. Blir alltid lite snett eller fel.
- Ta det inte för seriöst. Har redan märkt att det inte är speciellt hållbart, möjligtvis hjälper det med fler lager klarlack eller så bryr man sig inte.
Kom gärna med reaktioner.
Bestände mig för att försöka göra det ganska enkelt.
Utrustning för att måla skidor
-Sandpapper
-Färg (Biltema) primer, färg, klarlack
-Maskeringstejp
-Vass kniv
-Varmluftspistol
Började med att monterade av bindningarna och tejpa över skruvhålen. Slipade sen så noga jag orkade och sprayade på primer i flera tunna lager
Passade på att måla om bindningarna när jag ändå höll på, maskerade först
Maskerade texten, skrev ut i passande teckensnitt och lämplig storlek och ritade sedan av efter mall på ett tejpat område av skidan. Skar bort överflödig tejp.
Målade skidorna svarta och maskerade runt texten
Sprayade guldfärg, både bindningar och skidor
Färdigt resultat efter några lager klarlack
Slipade lite kanter och lagade repor och vallade två par skidor
Min nuvarande uppsättning av skidor
185 Völkl Karma S914
174 Rossignol Scratch BC "Joye edition" Rossignol Power 120 "Gold"
Lärdomar och tips:
- Måla inte skidor utomhus när det är kallt och mörkt. Har man inte tillgång till en hel verkstad får man stå ute och då är det inte roligt...
- Håll designen enkel. Trots att jag bara skrev några bokstäver tog det tid med maskeringen. Raka linjer är lättare att tejpa efter.
- Var noggrann! Trots att jag lagt ner en del tid på projektet är detaljfinishen inte helt perfekt. Blir alltid lite snett eller fel.
- Ta det inte för seriöst. Har redan märkt att det inte är speciellt hållbart, möjligtvis hjälper det med fler lager klarlack eller så bryr man sig inte.
Kom gärna med reaktioner.
Senast ändrad: