Att uppgradera sig från en CrazyCreek

• Trådstartare Trådstartare FGK
  • Start datum Start datum

FGK

Ny medlem
Hej!

Jag har i en herrans massa år åkt på min CC bräda och tyckt den varit väldigt bra, men så här i veckan prova jag för första gången någonsin en annan bräda, en kompis nya forum bräda.

OCH SATAN I GATAN. Jag har ju för fan i alla dessa år åkt runt på en avlång tegelsten, var min första tanke. Vilken otrolig skillnad, bara vikten, forum brädan vägde ju en fjärdedel av mitt as till planka.

Min andra tanke var att jag måste ju köpa ny.
Har tittat mycket på en Burton custom flying v wide. Den har flex 5. Och min cc är har gissningsvis kring flex 10.000. (helt stel, går knappt att bända)

Jag åker off och on pist, och gärna riktigt fort ner för hårda backar, så slutligen min fråga,

Är flex 5 för mjukt för att damma ner för branten i full kareta? (har ingen erfarenhet av olika mjukheter, men tror ändå att jag inte vill ha en till stenhård bräda)
Gärna något tips på bra, varma boots också! (str 46)

Tacksam för svar.
Roger in, Roger ut

Det beror förstås väldigt mycket på bindningar och boots också. Så om du går på lite styvare varianter av bindning och boots tror jag nog det ska funka.
Jag hade en Burton Custom med custombindningar och moto-boots som jag tyckte var stabil när jag bombade på. Sen köpte jag och monterade CO2-bindningar och Driver X. Skillnaden i stabilitet var enorm och då är brädan 5-6 i flex.

Sen om du har storlek 46 (lycka till att hitta boots i den storleken i svensk butik :))gissar jag på att du inte är 1,65 och 70 pannor så du behöver komma upp i en bra längd på brädan också

Tips nummer 1. Testa innan du köper.. speciellt efter som du inte har åkt på så mycket olika så att du vet vad du vill ha.

Att testa flera olika hade ju kännas bra, men finns ej att hyra här vars jag bor och ingen av dom jag brukar åka med har en relevant bräda :/ så är illa tvungen att chansa tror jag.
Men custom flying v med cartel bindningar (flex sju) samt ett par styva boots borde fungera bra även för "störtlopp"?

Ride Snowboard "159 - DH" eller Lib Tech Snowboard "159 - Attack Banana" bra och styva brädor, där Riden är lite styvare.

Sedan ett par styva skor och bindningar.

mrgorgo sa:
Ride Snowboard "159 - DH" eller Lib Tech Snowboard "159 - Attack Banana" bra och styva brädor, där Riden är lite styvare.

Sedan ett par styva skor och bindningar.
Tack för tips, men den verkar inte finnas i längre och wide modell :/
behöver en 160 - 165 bräda + wide.

Custom flying V brädan jag först titta på verkar vara slut överallt, någon som vet en annan bräda med samma kvalitet och funktioner?

Jag köpte själv en Smoking KT22 172cm nyligen.
Jämförde den med min "gamla" bräda som är 166W och det var inte stora skillnaden på bredden.
Man skall inte lita blint på "wide" brädor.

Jag har själv 48 i skor.

Kaskar sa:
Definitivt intressant, men skillnaden är som jag förstår de, flex directional / flex twin, betyder de att Barracudan är formad för att bara åka åt ett håll?
Och vad är skillnaden på flying v och S-rocker?

Från och med idag är jag låst på att köpa en Burton bräda då jag nyss köpte ett par cartel est bindningar. Kanske dumt men fick dom billigt så slog till..

Både Custom och Barracuda är directional shape. Alltså att nosen är längre än tailen.
Barracudan har lite taper. Alltså att nosen är bredare än tailen.

V-rocker är camber under bindingarna och rocker i nos och tail.
S-rocker är camber mellan bindingarna och rocker i nosen.
(Samtidigt tycker jag att all den där camber/rocker hysterien är mest gallimatias. Såvida du inte är Anja Pärson på snowboard känner du nog inte så stor skillnad)

Ska man vara väldigt petnoga är Barracudan tänkt att åka på åt bara ett håll. Men visst går det att åka switch på en tapered bräda.Har du en Custom med lite bakmontering så blir den på pappret lika värdelös att åka switch med så spela Roland.

Jag kör en Custom med ganska mycket bakmontering och visst, jag kan inte bomba switch i 100 knyck, men det beror ju inte på brädan... Däremot så känner jag mer och mer att jag inte skulle vilja byta den längre nosen en directional-bräda har mot en renodlad twintip då nosen känns för kort på såna brädor (och jag väljer puder före alla andra underlag)

Fan. Nu sitter jag och funderar om inte en Barracuda är vad jag ska ha själv...

Jag har åkt bräda största delen av mitt liv, anser mig själv inte helt värdelös på att åka men känner som du säger, kan de verkligen vara så stor skillnad på olika bends som tillverkarna får de att låta. Fast å andra sidan har jag bara åkt på två platta crazy creek plankor genom åren.

Så tror jag får chansa lite nu när jag köper en. Oavsett vad jag köper kan de nog inte bli värre än det jag har nu.
Tack för en bra förklaring!

Ska storleksprova några boots nu efter påsk sedan blir de nog att beställa boots och bräda när jag vet vilken storlek på boots man ska ha.

Barracuda eller custom flying v..... De får jag impuls besluta i beställnings ögonblicket.

Glad påsk på er! :-)

Att den är lite bakmonterad är ju bara najs eftersom du skriver att du åker pist / offpist. Gissar på att du inte gör detta switch ;)

Sen går det ju givetvis laja runt switch på transporter och i lägre farter i backarna utan problem :)

linder sa:
Att den är lite bakmonterad är ju bara najs eftersom du skriver att du åker pist / offpist. Gissar på att du inte gör detta switch ;)

Sen går det ju givetvis laja runt switch på transporter och i lägre farter i backarna utan problem :)
Njaa jag vill kunna åka likvärdigt åt båda hållen när de lutar höger/vänster och är tajt mellan buskar å träd.
Det är de som gör att jag inte helt kan bestämma mig på Barracudan.

Om de nu spelar så stor roll jämnfört med custom brädan. Men Barracudan med S-rocker känns ju (efter vad jag sett på bild) som en "sämre" switch bräda än custom med flying V. Eftersom s-rocker är formad åt ett håll (iaf så som jag förstått det)

FGK sa:
linder sa:

Njaa jag vill kunna åka likvärdigt åt båda hållen när de lutar höger/vänster och är tajt mellan buskar å träd.
Det är de som gör att jag inte helt kan bestämma mig på Barracudan.

Om de nu spelar så stor roll jämnfört med custom brädan. Men Barracudan med S-rocker känns ju (efter vad jag sett på bild) som en "sämre" switch bräda än custom med flying V. Eftersom s-rocker är formad åt ett håll (iaf så som jag förstått det)
Jag har tänkt samma sak (gav aktivt fan i att köpa en tapered bräda jag skulle få en schysst deal på för några år sedan av just den anledningen), men när jag satt o funderade insåg jag att de få dagar jag som småbarnsfar faktiskt hinner klämma in så klämmer jag in dem när det är puder. Och att försaka puderegenskaper för att kunna åka liiite bättre switch på en transportsträcka... nä, det håller inte.

Men som du säger är S-rocker formad åt ett håll som du säger. Eller, den har bara rocker i nosen. Tailen är vanlig camber.

Jag har tänkt samma sak (gav aktivt fan i att köpa en tapered bräda jag skulle få en schysst deal på för några år sedan av just den anledningen), men när jag satt o funderade insåg jag att de få dagar jag som småbarnsfar faktiskt hinner klämma in så klämmer jag in dem när det är puder. Och att försaka puderegenskaper för att kunna åka liiite bättre switch på en transportsträcka... nä, det håller inte.

Men som du säger är S-rocker formad åt ett håll som du säger. Eller, den har bara rocker i nosen. Tailen är vanlig camber.
Hmm jo det stämmer. Jag föredrar och älskar ju puder. Men har väldigt sällan sådana förhållanden :-( det blir tyvärr oftast hård fjällsnö, vanlig pist och skogsåkning i halvbra puder. Och även när jag åker pist så åker jag 60/40 % regular/switch.

Men med channel ska de ju gå fort att lägga lite bakmontering dom få gånger jag hittar riktigt bra med puder.

Argh... Att de ska vara så jävla svårt att bestämma sig.. Och har inte ens börjat fundera på boots ännu he-he

Jag vet ju egentligen inget, men ska du verkligen ha en Flying V om du gillar att bomba? Det känns som att en Custom eller Custom X borde passa bättre.

Eller varför inte ett helt annat märke; Burton säljer väl tillräckligt mycket... ;) Kan knappast gå fel med ett par Cartel dock.

Kaskar sa:
Fan. Nu sitter jag och funderar om inte en Barracuda är vad jag ska ha själv...
Fniss. Känner igen det där.

Senast ändrad:
Anticrobotic sa:
Jag vet ju egentligen inget, men ska du verkligen ha en Flying V om du gillar att bomba? Det känns som att en Custom eller Custom X borde passa bättre.

Eller varför inte ett helt annat märke; Burton säljer väl tillräckligt mycket... ;) Kan knappast gå fel med ett par Cartel dock.
Jag vet inte riktigt, det lutar mellan den och en vanlig custom. Fick någon idé långt in i skallen som säger mig att jag kommer ha roligare med en flying v. Men ännu osäkert.

Om du väntar ett tag kan du få en rapport om Barracudan då jag nyss köpte den sista 169 Blå Tomaten hade kvar :)

Snödjup

Tillbaka
Topp