Att välja pjäxor.. var börjar man?

nithro

Ny medlem
Tjena

Ska säsonga i Åre i år, och tänkte börja med att köpa egna pjäxor, om och när det blir skidor får ekonomin och hyrpriset avgöra.

Har alltid hyrt pjäxor, så har verkligen noll koll.

Åker mest omkring och leker, kommer nog köra park till största del. Är ganska oerfaren.

Vet inte riktigt vad för faktorer som är viktiga att ta hänsyn till när man kollar efter jibbpjäxor.
Antar att de ska (kan iaf) vara mjukare än störtlopps-, och slalompjäxor.

Hjälp mig att hitta ett par lämpliga pjäxor. Helt lost...

Tack

Ett par pjäxor som passar din fot är alltid början. Sedan kan du utgå om du vill ha mjukt eller hårt flex.

Mjukare hjälper mot behinneinflammation.

Om du ändå ska bo i åre kan du lika gärna köpa pjäxorna i Verkstan eller i den andra butiken i åre.

Bjo-rnR sa:
Mjukare hjälper mot behinneinflammation.
håller inte riktigt med dig där.

testade ett par salomon spk kreation som har flex 90 (den mjukaste av spk pjäxorna) och jag kunde knappt fortsätta åka efter några dåliga landningar på grund av att mina benhinnor helt enkelt tog för mycket stryk. däremot kunde jag åka en hel säsong på ett par spk pro model med flex 110 utan att ha några större problem med benhinnorna.

självklart skiljer sig inneskon m.m endel mellan kreation och pro model men att säga att mjukare pjäxor hjälper mot onda benhinnor är nog att dra lite förhastade slutsatser

Senast ändrad:
Säsong i åre?

Gå in till Åke på verkstan, köp ett par pjäxor han rekommenderar sen är det bara åka!

Kanske är det bästa att köpa dem på plats...

Menmen, vad kostar ett par hyggliga pjäxor?
Så mycket grejer att köpa, tänkte köpa hel setup.

Snackat med Åre skidsport nu, tar det på plats istället. Snubben jag snackade med var mycket trevlig och verkade kunna sin sak.

nithro sa:
Kanske är det bästa att köpa dem på plats...

Menmen, vad kostar ett par hyggliga pjäxor?
Så mycket grejer att köpa, tänkte köpa hel setup.
3500kr för spk, fultilt! Å de är de pro shit. Men du kan la få runt 2500-3000 beroende på hur mkt du vill lägga ut..

Räkna med 3500 för pjäxorna samt typ 750 för formgjutna sulor.

Rekomenderar dig att sticka till Åre skidsport och även verkstan, kolla med personalen på båda ställena och sen ta det magkänslan säger!

Aa, har läst på flera ställen att formgjutna sulor är givet. Tänkte försöka få pjäxor för max 4 lax inkl allt, det bör väl inte vara för svårt?

4000 för allt är inte allt för svårt men om du ska göra säsong och jobba så känns det som det spelar mindre roll om pjäxorna går på 3800 eller 4200 eftersom du kommer använda dom såpass mycket

säger bara en sak: det sista du ska snåla på är pjäxorna. annars kommer dina fötter förbanna dig många skiddagar av ditt liv.

Tillbaka
Topp