Autospara till 16:9, Sony Vegas

MrHolm

Ny medlem
Hej.
Har ett litet problem då jag tar ner klipp från min minidv kamera till datorn. Har ställt in det i vegas (8.0 pro) så att klippen ska sparas direkt på hårddisken då jag renderar dom, och det fungerar som det ska. Dock så sparas klippen som 4:3, trotts att de blev filmade i 16:9. Om jag direkt tittar på de intagna klippen i vegas direkt efter att jag har tagit in dom, så visas dom då i 16:9, lika dant om jag då renderar dom. Men det skulle var bra mycket skönare om klippen direkt sparades ner till 16:9 utan att jag behöver rendera dom var för sig då det kan ta helt otroligt lång tid.
Någon som vet hur man löser detta?

Senast ändrad:
Om jag har förstått dig rätt, så är det när du har har flyttat över DV klippen till datorn som du får fel aspect. Och när du lyfter in dom i Vegas visas dom rätt. Om det är så, så är ju allt som det ska om du ska redigera/klippa och sedan rendera till en färdig film. Men om du vill titta på materialet via tex mediaspelaren så blir det 4:3...... right? Prova ställ om kameran till 4:3 innan du flyttar över ett klipp och kolla resultatet.

GL

Såhär funkar det med billiga Dvkameror... Eller äldre dvkameror:

De kameror som inte har äkta 16:9 de sträcker upp bilden till 4:3 med ett 0,7 förhållande. Data sparas i klippet så att när man öppnar klippet med tex Windowsmedia player så trtycks det ned till 16:9 och länmar svarta kanter vilket gör att alla med Lcdwide-skärmar får en liten 16:9 ruta i mitten. Alla med 4:3skärmar får en känsla av "äkta widescreen".

Samma data i klippet används för att sträcka/pressa det till 16:9 med svarta kanter i Vegas och alla andra redigeringsprogram (ex Adobe Premiere).

Dyrare eller s:k äkta 16:9 kameror filmar i äkta 16:9 vilket gör att det är 16:9 nät man kollar på det i VLC där billiga kamerors klipp blir 4:3. Och med en dyrare kamera kan vi med widescreenskärmar hemma slippa att se filmen som en liten ruta i mitten.

En lösning till detta problem med 16:9 är att köpa en kamera med äkta 16:9 eller att spara i det värdelösa formatet som blir med svarta kanter och sedan göra om det i efterhand till "äkta 16:9" i Virtualdub.... Men dock tar det lång tid, allt handlar om hur lat man är och hur mycket man bryr sig om oss med widescreenskärmar hemma!!!!

Tillbaka
Topp