Avalung så funkar det!

• Trådstartare Trådstartare MikeMike
  • Start datum Start datum
Avalung så funkar det!
Men fortfarande så att det är större % på att överleva med ABS än med Avalugn..

//H

Avalung så funkar det!
Absolut, ABS är klart säkrare, men att lägga ner 6000:- på en rygga som du skall använda i situationer du inte skall hamna i verkar inte vettigt. Ta 1500:- av de 6000:- och lägg på en Avalung, och lägg resterande 4500:- på utbildning, lavinböcker, och resor så att du och dina kamrater blir rutinerade!

Det är synd att de bästa och säkraste finesserna alltid kommer till top-of-the-line grejerna direkt... Se på bilar. IR-kameror, aktiva farthållare, ABS, ESP... Allt sånt kom ju först till lyxbilarna, och sedan till de vanliga bilarna... På saker som räddar liv, som ABS, ESP och sidokrockkuddar gäller det att få ned priset fort så att alla kan få tillgång till det, utan att betala 5000:- bara för EPS som det tyvärr fortfarande är på väldigt många bilar.

Nu finns det ju Lavin-bollar (hur bra funkar de eg.?) att köpa till vanliga ryggsäckar, men det är fortfarande lite för högt pris för att iaf. 50% av de som är utsatta för ev. risk kan ha det...

Grej om ABS; hur fungerar det egentligen? chrtur länkade ju till en tråd där det var storleken och ens yta som avgjorde om man skönk eller inte i lavinen. ABS:en bidrar väl inte med någon flytkraft, utan bara förstorad yta så att man teoretiskt inte skall kunna sjunka?

Avalung så funkar det!
Hmm varför då lägga 1500 på Avalugn, 3500 på tranciver, 700 på spade, 600 på sond då du lika gärna kan lägga det på lavinkurser oxå då?Med den procenten med överlevande som är på ABS -säcken så är det väl investerad pengar tycker jag. Menar du lägger ju pengar på tranciver till ex för en stuation som du inte skall hamna i. tycker ditt resonemag faller på eget grepp där Carled. Sen kan jag hålla med om att den är lite dyr men hur mycket är ditt liv värt då? Sen måste jag säga att säcken sitter betydligt mycket bättre på mig än min Dakine gör.

//H

Avalung så funkar det!
Hasse skrev "Men fortfarande så att det är större % på att överleva med ABS än med Avalugn.. "

Finns det statistik på det eller är det bara något du skriver?

Avalung så funkar det!
Det finns mycket tydligt statistik på ABS:en från ICAR som visar att den verkligen fungerar.

På avalungen finns det ingen statistik utan endast ett fåtal fallstudier där det visar att avalungen fungerat i just dessa fall. Dock inget att bygga statistik på. Det intressanta kommer först när vi får in en större mängd fall där avalung har varit inblandad, döda som överlevande, inte förräns då vet vi hur bra den är.

Avalung så funkar det!
men hur är det egentligen med kolsyrepatroner+högt tryck+minusgrader. det har väl en tendens att gå käpprätt åt helvete. vet att det är problem med sånt när det gäller livflottar och sånt i alla fall.

själv är jag lite småsugen på en lawinen-ball. dom verkar rätt kul. speciellt om man råkar släppa ut den i gästrappet en fredag eftermiddag :)

Avalung så funkar det!
Det är väll det so är problemet med att säga att något är bättre en något annt, när man inte kan bevisa det på något sätt.

Men några saker vet vi:

ABS är ger en 100% överlevnads chans om man inte glömmer hantaget hemma eller om som jag läste att man får en andra lavin över sig.

Avalung har än så länge för få raporter för att man ska kunna ge någon statisktisk säkerställd resultat, men så mycke som jag vet och har sökt på nätet har ingen dött i en lavin som har haft Avalung på sig när dom har fasnat i en lavin.

Avalung så funkar det!
MikeMike: Finns statstik på det ja. ICAR som sagt. Även en Schweiskt test på detta finns. Så sant glömmer du handtaget så är du rökt som sagt.

Men är ju samma där på Avalugn. Får du inte in munstycket så är det ju kört oxå så.

wucchi: Har använt min ABS säck i minus 25 och provlöst den av misstag då och den funkade helt utan problem.

Någon som har provat den där Lawinen-ball? Jag är skeptiskt till den iaf..

//H

Avalung så funkar det!
Utlöste den alltså. Men låter bättre med provutlöste ;)

Fastnade med armen i handtaget när jag skulle sträcka mig efter grejor med fel arm. Jäkligt dumt att ha "senil" snören på handskarna i bland. Var den som fastnade och jag såg inte det så den blev utlöst.

//H

Avalung så funkar det!
Måste säga nåt om lawinenball, tycker också de verkar kul.
6 meter snöre och en ballong, hur lätt som helst att se på ytan.
Problemet är bara att jag inte tror, och det är jag nog inte ensam om, att det inte är så enkelt att bara dra i repet fram till offret. Lavinkäglor har en tendens att vara hårda.
Så vad gör man?
Gräver efter repet i fyra fem meter?
Sondar en sex meter radie? inga snabba alternativ
Har en transciever på sig för finsökningen, men hur mycket har man i så fall ökat sina överlevnadschanser?

Avalung så funkar det!
Ett exempel från verkligheten där en person använt Avalung:

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=45145

Ett citat från han som hamnade i lavinen för er som inte hiinner läsa hela tråden:
"I am not sure when BD intended the avalung to actually be put into your mouth. I know I have seen Powstash ski with it in his teeth from time to time when he is concerned; however I think we can all visualize how encumbering that may be to your skiing. Plus, just my thoughts now, but assuming you do ski with it in your teeth at all times and you do get caught in a slide are you actually going to be able to keep it in your mouth?? I can say just from my experience this past weekend that I don't personally think I'd be able to just due to being pummeled in every direction imaginable. At best, I would like to think that I could train myself mentally and practice to get it into my mouth once the slide actually starts slowing down before the concrete starts setting up and you can't move for shit. i.e. make it a step in the process just like clearing space around your face and lunging for surface are."

Just det är väl största anledningen till att jag är skeptisk. Hur håller man den kvar i munnen när snön rasar runt en och sliter åt alla möjliga håll?

Avalung så funkar det!
Kort sagt: avalung är ett helt orealistiskt alternativ. Jag ser ingen som helst överlevnadsstatistik på avalungshemsida, som går att koppla till funktionen på produkten.

Man har en massa chasereports som ska stödja produktens funktion. Men ingen kan säga om dessa personer överlevt även utan avalung. Varför: jo för dom hamnar alla i den gruppen av lavinoffer som begravs under snön. Vissa dör, andra dör inte.

Hamnar du i en lavin är det enda som signifikant kan öka dina chanser att överleva att ta dig till gruppen som ligger ovanför snön när lavinen stannar.

ABS har från 1991 fram till 2006 statistik på 100 olyckor a´119 personer där ABS användare har vart involverade. 1 person som utlöst säcken dog pga sekundär lavin. 105 personer som utlöst säcken överlevde.

Jag tycker iofs inte att själva prestentationen av statistiken är helt 100%. Kolla själva så får ni avgöra.

http://www.abssystem.com/

men jag skulle säga att den är klart mycket bättre än Avalungs spekulationer kring om folk skulle överlevet eller inte med / utan avalung när dom väl begravts i en lavin.

Avalung så funkar det!
HEJ!

JAg skall till Revelstoke och åka i början av feb. Efter att ha läst detta så blri det väl till att inhandla en ABS. Är det billigare att göra det i Revelstoke/Toronto eller kan jag lika gärna göra det i Stockholm och i så fall vart?

Någon modell som, herrarna här fastnat för. Not too exclusive men skön och funktionell... typ...

HAsse

Avalung så funkar det!
Slänger också in en fråga...

Hur stor abs borde man ha? Vill ja igentligen ha så liten ryggsäck som möjligt men då blir ballongerna mindre också ju :( ?

Dsv hur mycket sämre blir abs med en liten gentemot en stor?

Avalung så funkar det!
Nosskire sa:
Slänger också in en fråga...

Hur stor abs borde man ha? Vill ja igentligen ha så liten ryggsäck som möjligt men då blir ballongerna mindre också ju :( ?

Dsv hur mycket sämre blir abs med en liten gentemot en stor?
Nu för tiden så köper du basplattan så kan du välja "ytterbag" 15,30, 50 liter. Ballongerna är lika stora... Och de är de även på Proline serien....

//H

Avalung så funkar det!
När man löser ut en ABS så blir det 2st stora "kuddar" på ryggen.
Det jag undrar är hur det är i jämförelse med Snowpulse variant som ska skydda huvudet. (den som visas här, https://www.freeride.se/content/1784/ )

Efter som detta med "lavinairbags" är ganska nytt för mig är det svårt att ha en uppfattning om vilken variant som fungerar bäst.... men det låter ju logiskt att försöka skydda huvudet så mycket som möjligt.

Avalung så funkar det!
Hasse du kan ju fästa Avalung mitt framför munne å sen är det bara att gapa som om du skulle äta en hamburgare. tycker du det är svårt att äta hamburgare? det är lättare än att dra i ett handtag.

Avalung så funkar det!
Smarterchild: Och om du missar då? Meningen är ju att du skall ha den i mun när du kommer under? Procent mässigt så visar det fortfarande att ABS är bättre.

Pallepuder: Snowpulse har samma pris som ABS. Tycker den verkar skrämmande med tanke på skaderisken. Hoppas på att få pröva den någon dag här framöver.

//H

Avalung så funkar det!
Jo kolla med centralbykraten. Efter ISPO så hoppas jag att jag har agenturen i Sverige.

//H

Avalung så funkar det!
Hasse sa:
Smarterchild: Och om du missar då? Meningen är ju att du skall ha den i mun när du kommer under? Procent mässigt så visar det fortfarande att ABS är bättre.

Pallepuder: Snowpulse har samma pris som ABS. Tycker den verkar skrämmande med tanke på skaderisken. Hoppas på att få pröva den någon dag här framöver.

//H
Någon som testat Snowpulsen och hur den är i jämförelse med ABS?

Avalung så funkar det!
Jag har prövat den. Mitt huvud kändes sjukt låst när ballongerna var uppblåsta. Sen var tuben sjukt stor. Dubbelt så stor som på ABS. Och ballongerna kändes styvare på ABS. Samma vikt på ett ungefär oxå. Ser inga större fördelar med Pulsen.

//H

Avalung så funkar det!
Ca 20% av lavinoffer dör av huvud- och/eller ryggskador. Fördelen med Slowpulse är därför så uppenbar att den inte behöver diskuteras.

Avalung så funkar det!
haze61: Med en ABS sà skall du flyta pà snön... Och den är defenitivt inte byggd efter att ha en poc hjälm i sà fall.. Var riktigt obehagligt att ha den pà sig med hjälm. Och tror inte den förhindrar ryggskador heller...

//H

Avalung så funkar det!
Det är klart att det måste vara bra att den skyddar huvudet (sedan om så verkligen är fallet kanske nån annan kan svara på). Att det blir lite "obehagligt" pga att huvudet blir låst är väl precis vad som är meningen i och med att nacken fixeras och att huvudet skyddas då. Sedan borde det väl vara bra med så mycket flytförmåga som möjligt kring huvudet, då det på så vis har stor sannolikhet att komma högst i lavinen.

Senast ändrad:
Avalung så funkar det!
Hasse, att huvudet kändes sjukt låst är väl en bra sak. den är ju till för att förhindra att du knäcker nacke samt skydda huvudet mot isklumpar i guess? Vore ju dumt annars.

Du vet att tanken inte är att du ska åka skidor med en ballong runt skallen utan att ballongen är runt skallen när du själv inte har något att säga till om längre. nu har jag inte sett bilder på hur den sitter eller så. Men de är iallafall uppfattningen om den

Tillbaka
Topp