Axel stabilisering rehab

Frittshoff

Ny medlem
Axel stabilisering rehab
Opererade axeln för 8 veckor, stabilisering och har sedan dess gått så jävla sakta. Idag klarar jag av själv att lyfta den upp till navel höjden och får sån smärta när jag anstränger den mer. Är det någon mer som gjort axel stabilisering som upplevde samma sak?

Axel stabilisering rehab
Låter som något är riktigt fel! Jag drog av i princip alla ligament i min Axel, akutopererades dagen efter olyckan. Efter 8 veckor var jag tillbaka på jobbet och kunde väl inte köra till 100% riktigt men kunde iaf lyfta ganska tungt och klarade av att köra borrmaskin på typ 4kg med rak arm upp mot taket.
Första månaden chillade jag bara, sen sjukgymnast 2 gånger i veckan och övningar hemma varje dag.

Vet inte hur du skadade din, kan ju såklart ha varit värre, men jag hade nog försökt få tid på sjukhuset och kollat läget.

Axel stabilisering rehab
Hade nervskador i den och dom byggde upp en vägg, började hos sjukgymnasten efter 3 veckor varit där 1-2 gånger varje vecka men får inga framsteg

Axel stabilisering rehab
Knäckte axeln i Januari och har fortfarande smärta så jag kör rehab träning.
Har kört 3 gånger i veckan ca. 90-120 min pass fram till för någon månad sedan.
Är nu nere på 1 pass i veckan men det är ju för att man måste få med lite core och benträning med.

Visst jag kan göra det mesta men inte smärtfritt.
Läkning har ju även med ålder att göra (tar längre tid ju äldre man är verkar det som).

Men en axel kan ju vara skada på fler än 1 sätt så det är inte helt självklart att man kan jämföra.

//Åke

Axel stabilisering rehab
Fuckade upp min armbåge rejält för ett par år sedan. Nu är det självklart inte samma sak som en axelskada, men båda är komplexa leder så jag antar att man kan dra vissa paralleller. Jag gick på sjukgymnastik 2/veckan i 2 år och kan fortfarande inte böja den riktigt 7 år efter.
Som sagt, helt olika kroppsdelar, och förmodligen olika skador, men det är trots allt rörliga leder det handlar om vilket kan vara ett helvete att få tillbaka rörligheten i..
Vill inte låta negativ utan bara upplysa om hur segt det kan gå.
Kör hårt med rehab och lycka till!

Axel stabilisering rehab
Krachade axeln i Österrrike i februari (lux + fraktur). Sjukskriven (vila) i 6 veckor och sedan sjukgymnastik. Kunde börja med gymträning i oktober men det gör fortfarande bra ont ibland och rörligheten är inte återställd (kommer nog aldrig att bli helt återställd). Det fåniga är att enkla rörelser/övningar som att tex skala potatis kan göra jävulskt ont efter ett tag.

Axel stabilisering rehab
Hej!

Jag drog axeln ur led förra veckan när jag kraschade i Engelberg och slet av ett ledband/ligament (vet ej skillnaden). Hur lång tid ska jag räkna med för rehab osv? Läkaren i Schweiz nämnde nåt om 8 veckor, verkar det rimligt? Är det någon som har tips på bra övningar för att stärka axlar? Vill verkligen tillbaka på skidorna så snabbt som möjligt!

Axel stabilisering rehab
J90P sa:
Jag drog axeln ur led förra veckan när jag kraschade i Engelberg och slet av ett ledband/ligament (vet ej skillnaden). Hur lång tid ska jag räkna med för rehab osv? Läkaren i Schweiz nämnde nåt om 8 veckor, verkar det rimligt? Är det någon som har tips på bra övningar för att stärka axlar? Vill verkligen tillbaka på skidorna så snabbt som möjligt!
Y T W

Senast ändrad:
Axel stabilisering rehab
rabbit sa:
J90P sa:
Y T W

övningar som borde finnas med i människors uppvärmning inför bänk/axelpass

Axel stabilisering rehab
En axelskada kan bli bestående. Varje skada är specifik. Det enda vettiga är en bra sjukgymnast som har koll på utvecklingen. Du borde ju redan vid eller efter operationen fått kontakt med rehab. Förj deras råd. Det går inte att forcera i början då blir det bakslag.

Axel stabilisering rehab
Tack för alla svar! nu jäklar skall det rehabiliteras!

@gubbfan - har inte gjort nån operation men jag ska träffa en svensk läkare nästa vecka för att röntga axeln igen. Ska tänka på att ta det lungt i början :)

Tillbaka
Topp