B83, Prophet 90 eller Crusade.. beslutsångest!

Ski_marre

Ny medlem
Hej.. Nya skidor är ett måste iår och har beslutsångest.

B83........ 4500:-http://www.lannasport.se/15/default.asp?page_id=4288&type=ecom3&page_nr=3&sub_nr=105&id=25269
Prophet....5600:- http://www.alpingaraget.se/index.ph...category_id=83&option=com_virtuemart&Itemid=7
Crusade... 6500:-http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=170&products_id=4572

Skidor i 3 prisklasser altså, de billigaste jag fann på nära håll.

Har åkte skidor i 15år, tävlat å hela köret. Kört på tävlingsskidor under å efter "karriären" tills man började hoppa och köpte TT. Sålde dom å köpte pistskidor igen som sög igentligen och va aldeles för korta men fick dom snorbilligt. Åkte inte så mkt ändå så dom dög. Iår å fram över blir de andra bullar, åre 1v, en helg i trysil är klara och ska hitta en vecka i alperna med.. Vill prova Chamonix. Vill verkligen ha en allmountain och efter att ha läst Åka Skidors test så fic Scott Crusade grymt bra kritik. Tycker de är dyrt för ett par skidor men dom lockar. Läst mkt bra om prophet 90 här på freeride men dom fick inte jätte högt betyg av "åka skidor" Tycker om att trycka hårt i pisten, snabbt, Kortsväng, skogen, dra en tur i parken samt att dom ska klara off pist bra. Vill inte ha 2skidor eller hyra extra.

NÅgon som provat b3 eller 83an? Klarar dom offpisten? Crusade har bra radie trots 92bredden. Tycker 6500kr är saftigt om man kan få ett par lite sämre för 4500kr

Andra förslag mottages också!

Lite osäker på längd med. Är 186 och väger ca 75. Gillar lite kortare skidor pga smidigheten men måste väl ge med mig om man ska ut i riktiga pudern. är 179 alldeles för kort?? Vill behålla en hygglig svängradie för pisten.. Kan man kompensera bredare skidor lite kortare och tvärt om?

Är inte så ofta man kombinerar kortsväng och offpistlagg. Korta skidor suger dessutom i puder. Prophet har fått bra kritik men du ska nog satsa på större än 179.

https://www.freeride.se/content/92/

Jag har ett par gamla Dynastar Big på vinden om du vill komma billigt undan...

Blir ju en avvägning här i ditt fall. Man får väga + och - mot varandra i de olika fallen, 179 vs 189 (nu pratar vi crusade)

Om du ska köra mycket i Sverige kanske du ska gå på 179an. Lite smidigare då. Alperna rekommenderar jag 189 eftersom du kanske vill dra på lite mer där när det är större öppna ytor. Längre=mer fartstabilitet men givetvis något klumpigare.

Men eftersom du skall spendera tid både i Sverige och i Alperna så är ju ditt val kanske lite svårare.

Du nämner Åka Skidors skidtest.
I fallet Crusade så framhäver ju faktiskt teståkarna "bärigheten" eller "flytet" om ni så vill, som överaskande bra i just 179:an. Och åtminstone Kalle Axelsson har ju väldigt likvärdiga "specs". som dig.

Men de är som sagt en avvägning.

* du kanske inte blev speciellt mycket klokare av de jag skrev men jag önskar dig lycka till i ditt skidval, vilket det nu blir =)

MvH

Det beror ju mycket på vad du vill ha ut av skidan.
Tillhöra den "coola klicken" på afterskin och göra max tre svängar ner för berget eller;
Ha en skida som erbjuder glädje på hela berget och som kräver att åkaren har tillräckligt god teknik för kortsväng.

var ute och körde crusade 189 i söndags här i ramundberget. rolig och kvick skida för skogen och pisten här. är själv van med längre radie, hyffsat långa skidor och mer skida under foten, men dessa var riktigt goa. har inte provat 179:an men tror att de kan vara fina också.

tjenare .

Jag har inte testat de andra skidorna , men kan säga vad jag tycker om Scott Crusade.
Jag köpte dem för en vecka sen , åkte hela förra helgen med dem och jag bara säga att det var det bästa skidköpet jag gjort någonsin. (blev inpsirerad av dem på skidtesthelgen)

De är hur bra som helst i pisten och garanterat lika bra i offpisten (kanske bättre). Jag har 169:an och jag väger cirka 60 kg , och de här skidorna bär mig svin bra i puder , hur roliga som helst med den korta svängradien , (mina är 14m). De är grymt trevliga i pisten, oavsett underlag. Om man inte pressar skidorna så mycket så får man en längre svängradie och en lite mer storsalom liknande sväng och skidorna bettar på underlaget fortfarande.
Trycker man rejält i svängen så blir det fan nästan en "racecarving skida" , helt sjuka i svängarna .

Och de behöver inte bli så dyra , köpte mina från skistore för 5500 kr , köpte salomons värsta hyrbindning som de har för 1000 kr , så jag fick mina crusade för samma pris som du nämner.Det går iaf att komma undan relativt billigt...
Och ja , mina skidor kommer inte klara alperna (de stora bergen)med den svängradien , men funkar för mig då jag ligger och bränner mycket i svenska förhållanden. Har andra skidor annars.
Min åsikt är att de dessa skidor är NUMBER ONE. :D

hej! Tack för svaren! Somsagt så ska ju crusade bära bra med 179an. B83 i 176 vet jag blir för kort så då gäller ju 184:an med 19 i radie. Men om man får samma eller bättre bärkraft med crusade/prophet i 179 längd så käns de mer klokt. Samtidgt som de kanske nog är skidor!

r15 på 179 med 92 i midja tycker jag är grymt imponerande och pistegenskaperna värdesätter jag mkt eftersom jag mest kommer hålla mig där.

186 är nästan steg på prophet och då försvinner svängradien en hel del. 17.7 på 179an får anses som bra. Mark Griffon följer med den. Bra bindning?

Känns som crusade ligger nära ett köp.. man får räkna långsiktigt så blir de itne så dyrt =)

Jag hade valt Prohpet 90 alt 100!!! Funkar jävligt fint över hela berget!!

Prophet är en sjukt bra skida. Styv som få twintips, lekfull och stabil. Inga problem att klämma ner den i isen i en hård pist eller puffa runt i snön. Jag har åkt lite på Prophet 90 i 179 och det är årets favorit.

Enligt 118 100 är Crusade årets bästa freeride-skida... och det är inte omöjligt att de har rätt, hoppas du blir nöjd!

Tillbaka
Topp