Back Country skidor för en säsong i Verbier?

gettan

Medlem
Tjena!

Inte bestämt mig vad för skidor jag tänkt skaffa. Så tänkte kolla om de är nån som har några förslag och om någon har några par som de vill sälja, Tänkt mig i stil med tex, Blackrows eller dylikt runt 105-120 i midjan. Öppen för köp förslag och övriga tips. Är 180 cm lång och väger 75kg

MVH Alexander

ShredTed sa:
har ett par sånna här. dom är exakt lika bra som black crows. riktigt lekfulla och samtidigt grymt stabila. slå till så ses vi i verbier! http://lineskis.com/skis/anthem
Kul för dig att du har sånnadär. Men dom symmetriska parkskidorna är inte något "i stil med tex, Black crows eller dylikt runt 105-120 i midjan".

Kolla efter nåt med rocker. Så jäla hippt dessa dar.

jag som skämtade till et bara! ;) nej inte så mkt rocker. måste ju kunna åka annat än flack puder.. (i princip)

oscarius sa:
ShredTed sa:
har ett par sånna här. dom är exakt lika bra som black crows. riktigt lekfulla och samtidigt grymt stabila. slå till så ses vi i verbier! http://lineskis.com/skis/anthem
Kul för dig att du har sånnadär. Men dom symmetriska parkskidorna är inte något "i stil med tex, Black crows eller dylikt runt 105-120 i midjan".

Kolla efter nåt med rocker. Så jäla hippt dessa dar.
Hård uppväxt?

OT:

Lite mer information hade varit givande. Kör du gärna hårt och fort eller långsamt och glidande? Ska skidan vara avsedd för BC-jibb? Du säger att du vill ha Black Crowes, någon speciell anledning eller kan vi föreslå annat också?

ShredTed sa:
jag som skämtade till et bara! ;) nej inte så mkt rocker. måste ju kunna åka annat än flack puder.. (i princip)
Haha sorry läste bara "har ett par sånnahär" och klickade på länken. Såg inte den ironiska texten...

Nej OskarHolmblad men sånnahär trådar är bara såjäla tråkiga.

Ja är öppen för förslag, var o kollade på blackrows idag bara och de verkade nice, men helt o hållet öppet för alla möjliga förslag.
Ja vill ha ett par som fungerar bra big mountain o klarar fart bra och är stabila men ändå lekfulla o sköna i skogen o puder.

Lånar tråden lite..

Jag har bestämmt mig för att nya Gotama är den skidan som kommer inhandlas snart. Enda kvarstående frågan är egenltigen längden. Jag själv är 189cm/75kg. Det lutar faktiskt åt 186cm längden, har samma längd nu på ett par andra skidor och den känns väldigt bra, nästa längd är 194 och jag vill egentligen inte ha längre än mina skidor nu. DOCK så är ju gotaman twintip och med rockerprofil så jag undrar hur långa dom EGENTLIGEN är, någon som vet?

Vad tror ni, blir 186cm bra åt mig? Vet att många kommer skriva att skidorna ska vara längre än mig själv men de vill inte jag. Så jag undrar egentligen bara hur långa Verkliga längderna på gotama med sina twintips blir..

Sonite sa:
Lånar tråden lite..

Jag har bestämmt mig för att nya Gotama är den skidan som kommer inhandlas snart. Enda kvarstående frågan är egenltigen längden. Jag själv är 189cm/75kg. Det lutar faktiskt åt 186cm längden, har samma längd nu på ett par andra skidor och den känns väldigt bra, nästa längd är 194 och jag vill egentligen inte ha längre än mina skidor nu. DOCK så är ju gotaman twintip och med rockerprofil så jag undrar hur långa dom EGENTLIGEN är, någon som vet?

Vad tror ni, blir 186cm bra åt mig? Vet att många kommer skriva att skidorna ska vara längre än mig själv men de vill inte jag. Så jag undrar egentligen bara hur långa Verkliga längderna på gotama med sina twintips blir..
Jag tror att du måste skilja på hur lång skidan är, och hur långt den skidar, om du förstår vad jag menar. Ta S7an som exempel. Skidan är 188cm lång, med kraftig rocker och twintip. I och med detta framstår skidan som kortare i åkning eftersom anläggningsytan på snön blir kortare. Om du i dagsläget kör på en skida som är 186 (med utan rocker) och ska köpa en gotama kan det vara värt att köpa den som är 194 pga ovanstående...

Gotaman har ju dock ingen maffig twin, och rockern är inte extrem men båda aspekterna bidrar till att skidan framstår som kortare i åkning. Så köp 194an och var en man i backen ;)

Jag förstår absolut vad du menar och de är just dom sakerna jag ville väga in, men jag har aldrig upplevt nu att mina 186cm skidor utan twin och rocker är för korta. Snarare lite långa ibland när skogen blir tät.. vill att skidorna ska kännas hyfsat smidiga och roliga och de tror ja dem kommer göras iom rockern.

Vad blir egentligen fördelarna med 194cm istället för 186? Fartstabilitet är ju en anledning men jag tror inte dem få extra centimeterna gör någon större skillnad och 186cm är ju rätt långt det med! och nu ska det tilläggas att det är en säsong i skandinavien och inte kanada eller alperna som planeras. Mer flyt är såklart kul men ärligt talat är dem där halvmeters-nysnö dagarna rätt lätträknade..tyvärr..

Det är 186an du vill ha, du kommer ha sjukt mycket roligare med den än 194an när det är trångt :)

Haha tack Jarle det va precis vad jag också tänkt och resonerat mig fram till.

Slängde iaf iväg en beställning nu på Gotama 186cm. Känns lite läskigt att köpa en skida jag inte åkt på men ja tror verkligen det blir bra. Känns lite som ett säkert kort..

Haha tack Jarle det va precis vad jag också tänkt och resonerat mig fram till.

Slängde iaf iväg en beställning nu på Gotama 186cm. Känns lite läskigt att köpa en skida jag inte åkt på men ja tror verkligen det blir bra. Känns lite som ett säkert kort..

I sverige är nog 186:an rätt val men i alperna hade du ångrat dig efter en vecka. Vad jag hört om nya gotaman så är det att den är grym! träffade en kille som åkte på den förra säsongen. Lycka till!

Hur pass långt ska man gå egentligen? Vad jag vet är det din längd -> 10cm längre för berg. Men har hört att vissa går på en hel del längre än 10+. Vad är åsikterna om det?

jag har 189cm hellbent = 200cm skida för slack inbounds puder/ lekskida, jag är 182cm lång och väger 73kg,.

men den är en jävla charger det ska jag säga.

ShredTed sa:
Hur pass långt ska man gå egentligen? Vad jag vet är det din längd -> 10cm längre för berg. Men har hört att vissa går på en hel del längre än 10+. Vad är åsikterna om det?
Om någon på freeride vet det, är det väl du?

ShredTed sa:
läst på mycket, pratat med vänner(alpina landslaget, cf men kan vara värt att nämna..), mycket personal, OPARTISKA recenssioner/ partiska (som denna just nu). åkt hela mitt liv och tror jag har en uppfattning av vad det handlar om.

Senast ändrad:
oscarius sa:
ShredTed sa:
Om någon på freeride vet det, är det väl du?

ShredTed sa:
läst på mycket, pratat med vänner(alpina landslaget, cf men kan vara värt att nämna..), mycket personal, OPARTISKA recenssioner/ partiska (som denna just nu). åkt hela mitt liv och tror jag har en uppfattning av vad det handlar om.
Bitter kille alltså. Fungerar bra att plocka fram något från en situation och sätta in den i en annan. Var i en rätt trött sinnesstämning när jag skrev det där 50e försvarsinläggget igår, där det enda motsvaret var där samma person skrev det han redan skrivit.

Jag har kört efter 10 cm mer/mindre och det tkr jag fungerar, längre är jag osäker på har läst att folk gillar att köra längre. Därför FRÅGAR jag och PÅSTÅR inte något.

ha det

eller påstår du att rocker och längd är samma sak? lämnar freeride nu, folk är ju bara ute efter krig.

Längddiskussioner kan man dra hur långt som helst, dock kan man ju inte rakt av utgå från kroppslängd, utan det man behöver nämna samtidigt är kroppsvikt. Och sedan massa andra faktorer som preferenser, åkstil och skicklighet, men vi kan hålla oss till längd och vikt än så länge...

Utifrån dina specs, 180/75, ser jag inte det som något problem att du kan gå efter klassiska +10cm... Frågan är om det inte är vettigare att plussa på 115"kg/cm" på vikten dvs. dina 75kg leder till en längd på 190cm... Väger du 85 --> 200cm. Detta får man väl sätta in i dagens rocker-situation och inte i något annat sammanhang. Visst, det är en jäkligt skum och konstig generalisering, men jag tycker den borde funka bättre än längddevisen...

Jag själv är 5cm kortare än dig, men väger 75 (nu är det snarare 71kg, men det skyller jag på skola och sjukdom, jag är på väg tillbaka till matchvikt!) och jag kör på 190cm puderlagg utan problem och vägrar åka kortare grejer. Allroundskidor vill jag def. ha i 185-längd, och parklagg runt 180cm...

Sen kan man ju alltid tillägga att offpistskidor under 190cm kategoriseras som damskidor.

Var inne och fingra på de nya gotamorna... fan ser ut att vara en riktigt riktigt potent allt-i-alloskida.

Lagom bred och styv för varierande förhållanden och med rockerprofilen (diskret rocker som går längs med hela skidan), bör den plana bra i lössnö.

Som dom skriver på sidan du länka till, vill dom väl göra en balanserad skida som du skall kunna köra både puder och hårdsnö med. Därför är den inte onödigt bred för att kunna hantera hård snö.

Har inte personligen prövat black crows men det verkar vara lite blandade recensioner så vitt jag kommer ihåg...

aa haha, bara det att jag tycker dessa recensioner är så egenvinklade och entydiga med andra :P okej, man skulle ha en skidtestar helg för de lite större skidorna i Sverige, med lite inslag av sånna här märken! Men det är klart att det inte går. Dessa verkar lagom för min längd vikt och skicklighet dock!

Det brukar vara ganska välutrustat på de skidtester som finns, kanske inte småmärken från långt bort, men de vanliga som har agenturer i Sverige brukar ställa ut, och då även feta grejer... Jag ska upp till Åres test, och jag kommer def. åka det fetaste som finns, även om det är klassisk blå-is. Men så är jag lite skev också...

ShredTed sa:
någon åsikt om dessa? http://www.blackcrows-skis.com/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=37〈=en

De andra längderna är allmänt smalare. Är detta en lite mer fatski inspirerad skida? och varför just 191an? :P men de andra skidorna jag kollat på är ofta mycket bredare så dessa 11,7 så de verkar inte så onödigt stora? Mycket specifierade frågor, men hoppas någon har någon vetskap om dessa!
Har kört 196:an, eller om den är 198? Den var väldigt imponerande, när jag åkte ner så lyckades jag utan problem skära genom måna svängar runt snäva hörn på transportsträckan ner. Du kan åka absolut hur snabbt du vill på den. I puder är den självklart bra men kanske lite trög jämfört med rocker, early rise etc..

Senast ändrad:
Grymt! Låter faktiskt bra då det självklart mestadels kommer vara lite halvdant med puder. Du rekomenderade EHP förut, om du jämfor dessa som lite mer "allmountain" vilken skulle du föredra då? Är jag på rätt spår i mina tankar om dessa skidor tror du?

tack för hjälpen!

hellbergarn sa:
Har kört 196:an, eller om den är 198? Den var väldigt imponerande, när jag åkte ner så lyckades jag utan problem skära genom måna svängar runt snäva hörn på transportsträckan ner. Du kan åka absolut hur snabbt du vill på den. I puder är den självklart bra men kanske lite trög jämfört med rocker, early rise etc..
Sevun finns ju bara i en längd så hur kan du ha kört den i 196? Och du kan ju inte jämföra någon annan modell med den av BC modell register.

Angående längd så är det en smak sak om man vill åka 196 cm eller 170 cm när man är 175 cm själv. Så det är ju väldigt svårt för någon på internet att tala om att det är detta som gäller.

Jag är personligen 175 cm och har åkt på skidor från 155 cm till 193 cm och jag vet faktiskt inte än vad jag gillar mest. Allt är ju beroende på vad jag skall åka helt enkelt.

Mannen-som-surfar sa:
hellbergarn sa:
Sevun finns ju bara i en längd så hur kan du ha kört den i 196? Och du kan ju inte jämföra någon annan modell med den av BC modell register.

Angående längd så är det en smak sak om man vill åka 196 cm eller 170 cm när man är 175 cm själv. Så det är ju väldigt svårt för någon på internet att tala om att det är detta som gäller.

Jag är personligen 175 cm och har åkt på skidor från 155 cm till 193 cm och jag vet faktiskt inte än vad jag gillar mest. Allt är ju beroende på vad jag skall åka helt enkelt.
Körde corvus skidan då, har dock en känsla av att förra året så var skidorna väldig lika i uppbyggnad och styvhet?

ShredTed sa:
Grymt! Låter faktiskt bra då det självklart mestadels kommer vara lite halvdant med puder. Du rekomenderade EHP förut, om du jämfor dessa som lite mer "allmountain" vilken skulle du föredra då? Är jag på rätt spår i mina tankar om dessa skidor tror du?

tack för hjälpen!
Jag tycker att Black crowen var mer allmountain pga den kortare svängradien. Den hade dock lite sämre flyt i puder. Varken black crowen eller EHP är ju någon skida man köper pga dess allroundegenskaper. Dom skidorna gillar lite fart och ganska mycket snö.

Sevun i 191cm kanske är lite mer ut av en allrounder, vet ej, har aldrig åkt på den.

Söker du en allmountainskida så ska du nog söka dig till andra modeller. Om du inte vill ha en offpistskida som bara ska fungera att ta sig runt med utan att det är för tråkigt.

Nja Sevun, Corvus och Navis upplever jag som 3 helt olika skidor. Och att en skida med 103 i midjan och en med 117 i midjan skall känns lika är ju inte så troligt? Eller de känns inte lika då jag har testat de i våras.

Mannen-som-surfar sa:
Nja Sevun, Corvus och Navis upplever jag som 3 helt olika skidor. Och att en skida med 103 i midjan och en med 117 i midjan skall känns lika är ju inte så troligt? Eller de känns inte lika då jag har testat de i våras.
Sorry, jag som va dåligt påläst men jag har iaf kört 196.5:an, Corvus.

Alltså jag letar ju efter en skida att ha i puder som man ska köra linjer och dropp med i hög fart. men inbyggt i detta.. skulle det vara härligt med en skida som klarar av dagarna då det är lite uppkört/snötomt osv i den stilen. Men måste man kompromissa är det 70"puder" 30allmountain

Testa skidor istället. Åk någonstans du kan testa de är väl det enklaste. Du skall till Verbier enligt din gästbok? Du kan du ju testa skidor där och köpa dom där...

Senast ändrad:
Oftast så får du testa skidor gratis om du skall köpa skidor. Eller betala så dras det på köpesumman.

Kommer att jobba där i skidskola så får en del förmåner, kanske lite prisförmåner också om allt vill säg väl! men alltid bra med freeride så man får lite åsikter men ju mer man läser ju mer känner man att man vill prova, även om det vore skönt att ha det klart innan!

ShredTed sa:
någon åsikt om dessa? http://www.blackcrows-skis.com/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=37&lang=en

De andra längderna är allmänt smalare. Är detta en lite mer fatski inspirerad skida? och varför just 191an? :P men de andra skidorna jag kollat på är ofta mycket bredare så dessa 11,7 så de verkar inte så onödigt stora? Mycket specifierade frågor, men hoppas någon har någon vetskap om dessa!
Skulle inte du dra?

Kan inte vara lätt att bli så ägd av oscarius, det kändes lite i bröstet va?

Tillbaka
Topp