Bad Gastein 08/09

kathleen

Ny medlem
Bad Gastein 08/09
Tjoho!

Tänkte göra min första säsong i Bad Gastein och har läst mycket här på forumet, men har lite frågor ändå.

När ska man börjar leta boende och jobb (och var)? Bäst att söka jobb hemifrån eller åka ditt och hitta nånting?

Nån som funderar på att åka ditt, hör av er! Åker ensom och sällskap är ju alltid trevligt! :)

Om ni tips på boende och jobb i bad gastein, får ni jätte gärna dela med er.

Ha det bra!

mvh Sandra

Bad Gastein 08/09
Jag gjorde en halv säsong i BG denna vintern och kom dit mitten på jan. Min erfarenhet är att jobb verkar inte vara några bekymmer där nere. Städare verkar dom alltid behöva t.ex men vill du ha något roligare jobb bör du kanske åka ner lite tidigare och leta runt. Är du bara där i tid tror jag inte du behöver oroa dig om att söka jobb hemifrån. Åk ner i början på dec och leta skulle jag råda dig till.

Bad Gastein 08/09
Tack för svaret och tipsen! :) Hur är det med boende då? Bäst att fixa innan eller går det också att fixa på plats?

Rooobert, när planerar du att åka ditt?

Bad Gastein 08/09
Hmm kanske han då. Men alla andra då? Vet folk som jobbar för 7-8 euro innan skatt och det suger ju eller? Och Filip tjänar säkert bra för att vara där men kom till Schweiz så tjänar du bra pengar ;)

//H

Bad Gastein 08/09
tja :) vore inte helt fel med bad gastein. så bara hojta till om du vill ha sällskap :) letar oxå jobb i alperna men är inte så hajj på hur man gör tyvärr. men som sagt, vill du ha sällskap är jag på ;D

Bad Gastein 08/09
Heinz p, var hittar man boende? Typ nätsidor eller sånt? Har nämligen ingen aning var jag ska börja leta... Och är det för tidigt at börja söka nu?

Bad Gastein 08/09
Hehe... Verkligen ingen aning! Men dom säger ju att jobb går att fixa där nere, så det får vi satsa på. :) Bostad???? Öh... Vet inte ens var jag ska leta... Haha...
Kan ju adda mej på msn, så vi kan prata om vårt kommande äventyr. ;) Hihi...
theboondock_saints@hotmail.com

Bad Gastein 08/09
När vi var i BG så hade vi både jobb och boende genom kinarestaurangen i byn, Herr och Fru Wang. Arbetstiderna var perfekta för oss, jobbade mellan 18-22 på kvällarna (tror jag) och hade 1 lunchpass i veckan. Alltså kunde man i princip festa och åka varje dag.

Ni når Herr och Fru Wang på restaurangen, http://www.herold.at/servlet/WPsubs...11&count=23&sd=AH5_12079266876630105&rd=OTB_2

Annars vet jag att Askin har lägenheter att hyra ut (Taxi-maffiaboss i byn som äger en del). Något nummer har jag dock inte till honom.

Sök runt lite här på FR, snacka med folk som varit där. Det kommer utan problem att lösa sig.

Bad Gastein 08/09
Va nere i bg hela säsongen i år. Och enligt mig är det inga problem med varken jobb eller boende. jag åkte ner utan något, tog in på sovsal när jag kom ner och innom en v så hade jag både jobb och boende.
Och om du ska söka boende hemmifrån så kolla gastein.at.
Ni bör dock vara några stycken som söker. alltid lättare att söka om man vet hur många man ska leta boende till.
Och lön där nere ligger på mellan 600€ utan boende och 1000€ med boende.
Kinarestaurangen har även boende och där nere brukar det alltid bo många bummare.
Sen finns också Silver bullet och Gatz två krogar tror att boende ingår i anställningen.
Om inte annat så kan du alltid gå till Mine cafe, Dom brukar ha bra koll på jobb och boende där nere.

Mvh Simon

Bad Gastein 08/09
Det löser sig nog försök fixa boende nu på nätet bara så kan ni fixa jobb där nere finns en hel del.
Angående ingående boende på silver bullet och gatz så måste man jobba minst 6 dar i veckan annars får du fixa egen bostad gäller så på hela salzburger hof

Bad Gastein 08/09
Förhoppningsvis drar jag ner till BG tillsammans med en polare under nästa säsong. Vilka jobb ska man leta efter om man vill få ut så mycket av skidåkningen som möjligt? Alltså så man kan få spendera så mycket av tiden i backen

MVH // A

Bad Gastein 08/09
yo,
Herr och Frau Wang (med Kinarestaurangen) har två lägenheter en för två och en för sex personer. Bodde i den för sex personer den här säsongen och den kommer antagligen hyras ut till en familj nästa år annars har jag pratat med henne och då kommer jag och några till som bodde där nu få hyra den.
Jobbet är annars helt okej, de är hur gulliga som helst. Se bara till att bli bra kompis med Herr Wang annars kan det bli en jobbig säsong.

Best of luck.
Camilla

Bad Gastein 08/09
Heinz_p sa:
När vi var i BG så hade vi både jobb och boende genom kinarestaurangen i byn, Herr och Fru Wang. Arbetstiderna var perfekta för oss, jobbade mellan 18-22 på kvällarna (tror jag) och hade 1 lunchpass i veckan. Alltså kunde man i princip festa och åka varje dag.

Ni når Herr och Fru Wang på restaurangen, http://www.herold.at/servlet/WPsubs...11&count=23&sd=AH5_12079266876630105&rd=OTB_2

Annars vet jag att Askin har lägenheter att hyra ut (Taxi-maffiaboss i byn som äger en del). Något nummer har jag dock inte till honom.

Sök runt lite här på FR, snacka med folk som varit där. Det kommer utan problem att lösa sig.
Hur var betalningen hos herr och fru Wang? det gick runt?

Bad Gastein 08/09
Hej!
Gjorde en säsong i BG nu i vintras. Jag jobbade på den lokala skidskolan som rekommenderas till de som vill ha hyfsad lön. Jobbet är också riktigt roligt. Nackdelen är dock att ni jobbar på "skidåkningstiden", dvs. mellan 10-15 6 dagar i veckan.
För de som är intresserade att jobba som skidlärare så kan ni få kontorets telefonnummer av mig.

Bad Gastein 08/09
sök jobb där!! det finns tusen olika jobb och det finns alltid att få! Hur lätt som helst, kom själv dit i år utan att ha jobb men det löste sig första dagen
En sak bara: Bo I-N-T-E i Haus Askin. Själva boendet är perfekt, och det är jätte lätt att få boende där. Billigt är det också, å centralt. MEN hyresvärdarna ÄR DUMMA I HUVUDET. Det är som att bo med din egna morsa. Hon kommer jämt och skriket på en på tyska som man inte fattar ett skit. Så kräver hon en på pengar för saker man inte ens har gjort. Åså får du inte depositionen tillbaka. Riktiga penga kåta utsugare. Jag bodde där i år, jag överlevde förvisso, och hade soft med tolv andra svenskar i samma hus. Men skulle aldrig bo där igen. Inte heller Villa Edith!!!! Riktigt sunk boende, mögligt, ofräscht, dyrt och hyresvärdinna som är dum i huvudet
Jag jobbade på stadens China resturang. Riktigt sjysst, bra arbets tider tre timmar per dag men lite halv knäppa chefer men men. Dock inte så bra betalt. Täcker hyran typ. Men så är det där. Man jobbar lite och får lite betalt.
Annars Haus Reineke. Kan dock vara fullt, de två som jobbade där denna säsong har nämligen förtur, men om dom inte ska dit så e det också riktigt sjysst. Dåligt betalt också, men det ingår gratis boende på hotellet som är i centrala BG. Där ingår även frukost och middag. Men som sagt sök boende innan men jobb kan sökas på plats. Boende också egentligen. Så gjorde dom flesta i år.

Bad Gastein 08/09
Har varit inne på badgastein.at och kollat men hittar inget boende som är billigare än kanske 40 euro per natt. Måste vill finnas nåt bättre?

Bad Gastein 08/09
Krone finns med 19 Euro per natt, men det ær i sovsal. Annars ær det bara och leta runt, brukar alltid finnas något på sista minuten som ær billigt, søk på sts alpresors sida, de har sækert något i sista minuten innan man åker ner.

Bad Gastein 08/09
Men nu är det ju så att jag ska säsonga och inte åka på semester :)

Så det var därför jag undrade var man kunde hitta de billiga boenden för runt 400-500 euro per månad.

Bad Gastein 08/09
fan vad mkt jag betalade 200€ i bg när ajg var där, så du bör itne betala mer än 400€ då blir du rippad...
vet att robert på orania stüberl har ett litet kryp in man kan bo billigt i om man får jobb hos honom (kraven e hårda och kön kvotering tillhandahåls ej)

Bad Gastein 08/09
siggge sa:
Men nu är det ju så att jag ska säsonga och inte åka på semester :)

Så det var därför jag undrade var man kunde hitta de billiga boenden för runt 400-500 euro per månad.
Jojo, det fattar jag också. Menar bara att om du inte får tag p något innan du åker så är det ett alternativ innan man flyttar in i det "permanenta".

Bad Gastein 08/09
Håller med Heipa, vad du än gör så bo inte på Villa Edith. Har bott där två säsonger tidigare och hon är skogstokig! Väldigt mögligt och äckligt första säsongen men andra gången påstod hon att huset vara renoverat. Tex råkade vi sätta ett hål i ytterdörren och efter den sk "reperationen", för vilken vår deposition gick åt till, hade hon lagat det med en klisterlapp över hålet som det stod att husdjur är välkommna! Möglet fanns kvar och hon beskyller en för allt möjligt. Villa Edith rekomenderas INTE!

Bad Gastein 08/09
tjena tjena
någon som har en adress telenr e-mail.till haus askin i badgastein ?
tydligen billigt o bra !
en satkärring till värdinna är bara en utmaning?
skulle även behöva nåbra tips till några bra säsongs boende kitzbuhel
tack o hej

Bad Gastein 08/09
tjenare jobbade säsongen 05 på orania stüberl och det var ett okej jobb ca4-5 timmar per kväll och 6 euro timmen då. det bästa var att man jobbade bara på kvällarna förutom någon enstaka gång vid något speciellt tillfälle. Sen bodde jag nere på haus sonnwendhof. kostade mig 10 euro natten för ett litet rum med gemensam toa, fanns annars ej så mycket där men man hade tillgång till hennes lilla kök

Bad Gastein 08/09
Vi er 2 norske som tenker å reise ned i februar. For å være i Bad Gastein i 2 Mnd.

Noen som vet om bra boende? Er det vanskelig å finne boende når du ikke skal være der hele sesongen?
Vi tenker ikke å jobbe....

Takker for svar...

Bad Gastein 08/09
hmmm många inlägg och jag kan bara konstatera efter 13 säsonger (i BG) att om man åker ner i dec. så hittar man jobb och boende kommer man efter jul är det betydligt svårare! Det är lätt att ta sig till Bg med flyg eller tåg om man inte har bil. Det finns svenskar och norrmenn på plats, fråga dom som jobbar på Haeggbloms Bar, Silver Bullit eller First Descent! Du skall kolla att du har försäkring och ta med dig extra pengar eftersom inte alla jobb är så bra betalda och även boendet kan variera men som sagt fråga de gamla som hänger på Haeggbloms eller First Descent så att du inte hamnar på "fel ställe".
Det gör inget om du reser ensam det finns nog med bummare i BG som du kan linka med!

// Henning

Bad Gastein 08/09
Det är riktigt sweet i BG!
var där förra året men bara under en kort tid, skulle vilja åka ner och säsonga lite!

har kollat runt en del i forumet om bad gastein och så, nån som kan några bra trådar för jobb i BG..

själv är jag bartender och söker sånna gig!
vad jag vet är silverbullit, gatz, haeggbloms, eden, reineke och nån till jag inte kom på.
Är det nån som vet hur det funkar om man åker dit ner lite tidigare för att söka jobb där, är det först dit lr det folk från tidigare säsong som står på förtur?

och just ja, har haeggbloms någon hemsida??? har sökt mig förgäves...

Bad Gastein 08/09
hej igen.

Häggbloms finns på www.haeggbloms.at och i Facebook som grupp Haeggbloms bar

det ligger redan snö ner till mellanstationen!!!

Bad Gastein 08/09
Hej!
Åk absolut till Bad Gastein! Ett riktigt toppenställe. Gjorde en säsong där förra vintern, och blev inte besviken! Jobb kan du försöka söka på Silver Bullet eller Gatz eller på något av byns hotell eller restauranger...Lättast är att söka på plats, men testa att skicka ansökan hemifrån med! Ingen fara att åka dit ensam, det gjorde jag-och har aldrig haft så roligt och fått så många nya vänner!:) Kommer garanterat åka dit kommande säsong! Ha det bra!

Bad Gastein 08/09
Jeg har nå funnet en leilighet i Bad Gastein til 560 Euro vekkan....
For 6 personer... Er dette dyrt? Er det mulig å få noe billigere?

Takker for svar!

Snödjup

Tillbaka
Topp