BadGastein lägenhet/jobb sökes

Bagewitz

Ny medlem
Hejsan!
Vi e två goa/trevliga/sympatiska ( o allt de andra som man ska vara för att man ska trivas tillsammans i en lägenhet, =) ) killar från karlshamn (Yes..smör staden med gott gotti gottgott)
Hampus o Pontus heter vi, och e 21 repsektive 20 år.
Planerna för vintern e att åka ner till BadGastein i början av dec, o leta jobb alternativt lägnehet beroende på hur allt löser sig hemifrån
Hur som helst söker vi nu all möjlig hjälp/erfarenhet som kan behövas och ges..
De skulle ju kunna vara bra o trevligt att ha iaf ngt permanent fixat hemifrån!!

Hör gärna av er, även om de bara gäller tips/ideer,

Hej! Jag har gjort en säsong i badgastein och här kommer lite tips:
-skriv in er som tillfälligt boende i badgastein på nåt kontor som jag ej kommer ihåg, men det ligger nere i byn. Hör med svenskarna på Häggbloms. De vet vart det är.
-om det går fixa jobb innan ni åker ner, om än ett tillfälligt skitjobb
-det finns mycket boende så hör med restaurangerna, de brukar ha både jobb å boende
-det underlättar om ni kan tyska
-undvik österrikisk polis(hitler kom från österrike)
Min säsong slutade i att jag fick skriva på ett papper att inte vistas i Badgastein på 5 år. Vi bodde 30 "bums" i ett gammalt mögligt hotell som vi skötte själva. Totalt kaos men sååå jävla kul. Ingen snö på 3 mån.
Ett sista tips: Säsongen för oss bums är mellan mars å april. Dec.jan.feb är jobb, jobb å så lite backe när det finns tid å snö.
Köp för faan inga dyra säsongskort. Köp detta utav folk som åker hem tidigare eller dagskort i slutet av säsongen.
Lycka till!
Fredric

Tackar för svaret...!!! Så prio ett om ja föstått de rätt när vi kommer ner, e att snacka med folket på Haggbloms, samt skriva in sig på tillfället boende.. Alltså snackar vi ngt hostel nu lr?? Lr skulle du vilja uveckla poeängen med detta tillfälliga boende!!??
HAr du fresten någon koll på va man söker lägenhet o jobb hemifrån?? Något tips om sidor retauranger lr liknande??
För övrigt så måste ja ju grattulera!!! Låter ju som ni hade de sjukt kul där nere....5 år alltså....!!!?? Inget du vill utveckla..??hahaha
Tack för tipsen

Kul grabbar att ni ska ner till härliga BG, den lilla dalen som jag nästan hittar i som i min egen bakficka.

Om ni vill bo bra (nära Stubnerkogel liften) så ska ni försöka få jobb på nått av STS ägda ställena Silverbullet, Gatz och hotellen. Inte helt lätt eftesom STS anställer mycket innan säsong men det kan dyka upp chanser. Ifall ni får anställning på nått av STS/Janus Gmbh ställena så bor ni riktigt bra.
Annars är det ett hett tips att söka direkt när ni kommer ner. om jag inte jobbade som guide utan var bummare skulle jag jobba på; Eden, Silverbullet, Mine, Giesela, Hofkeller (softaste tiderna, bra betalt), First Descent, Schober. och de hotell och gasthaus som ligger nära backen. Passa er för kina-huset!
Det som tycks ha hänt freric är att han glömt gå till Gemeinde - kommun huset vid kongressplatz och meddelat att han ska arbeta i österrike samt hur länge han tänkt att göra det (man är skyldig att uppge hur länge man stannar om man stannar mer än 3-4v)
Catch u on the flipside!

/Richie

Vi ses säkert på eden i vinter!

håller inte alls med om att säsongen är endast mars april.
åkte lika mkt i dec, jan. blir bra mycket billigare att köpa kort för hela säsongen.
säsongskort kostar 400, endagskort kostar ca 30 om jag inte minns fel.

Ok....verkar ju som man kommit i kontakt med några erfarna boys iaf....Ja funderade dock på följande...:
Vi planerer som de ser ut nu att dra ner i början av dec...typ den 1e kanske på vinst o förlust...E detta ngt som kan rekomenderas?? Löser man att fixa både jobb o lägenhet så pass tidigt?? Lr borde vi verkligen försöka fixa allt hemifrån??
Den stora frågan e ju om man isf ska betala för lägenheten här hemma. För som ja förstått de så finns de många jobb som kommer MED lägenhet..(o diverse anda benefits) .lr e ja bara helt felinformerad....Vore ju dock tråkigt om man pröjsade överpris för en lya en hel säsnong här hemifrån o sen fick reda på att de kommer en med jobbet!!!

En annan fundering e, hur kommer man i kontakt med de olika ställena som Richie skrev....Har dom någon hemsida med tele så man kanske kan ringa ner o sncka med dem. När du skriver om att de dom bästa tiderna med bästa lönerna....Vad snackar vi då?? Vad för sysllor e de fresten...Typ bartender o glassplockare???

Søker du i FR forumet på Bad Gastein / Sesong Bad Gastein finner du 200 tråder om det samme!
Er MANGE er farne sesongere fra Bg her inne,men man blir litt trøtt på å svare på alle samme sprøsmål hver gang! Begyn å søk,det er mitt tips! Kunne skrevet 10 sider om BG og jobb,boende osv,men orker ikke det! ;)

Søk på freeride,pakk sekken,kjøp bilett,dra ned og fiks allt på plass! Det verste som kan skje er at du må dra hjem uten sted å bo eller jobb,men om du gjør som du sier drar sent nov eller tidlig Dec så bør allt ordne seg! Bruk de første dagene til å snakke med folk i byen på hoteller,utesteder,butikker osv så fikser dere det!

Lykke til!

Hofkeller personalen (jobbar i of frukost på S-hof under dec) jobbar 18-23 6dagar/veckan lyfter 1200euro plus dicks i månaden. Förmodligen skönaste tiderna för att hinna med maximalt med skidåkning och fest och bra lön på det också. Men ifjol var det bara en svenska som jobbade där. Att jobba på Hotell Krone funkar nog också.

För att komma i kontakt med Janus Gmbh(STS) ställena är det lättast att ringa till receptionen på Hotel salzburger hof och fråga dom. Är dock stängt nu tror jag.

/Richie

Hej!
Ni kommer inte ångra er, Bad Gastein är verkligen ettt riktigt skönt ställe. Ni behöver nog inte vara oroliga vad gäller jobb och boende, allt löser sig oftast på plats. Det jag kan rekommendera är att bo den första veckan eller veckorna på Euro Youth Hotel Krone. det är ett hostel som är helt okej och billigt. Ligger dessutom perfekt i byn. Jobbade där hela förra säsongen och kan varmt rekommendera det. Om man inte letar efter värsta lyxen... Enkel och billigt! dessutom är det en bra start om man inte känner till stället och inte gjort säsong tidigare. På Krone träffar man många säsongare och så vidare. Jobb finns det alltid, prova sök hemifån, men det flesta jobb är lättast att få på plats. Kan rekommendera att söka på Hotell Eden, Sillver Bullet, Gatz.. (det finns massa ställen) Men ta ett "skitjobb", som typ diskare eller städare eller nått...Då hinner man va me på allt roligt oxå...

Ha det bra så kanske vi ses i vinter:)
/Nicole

Hej!
Jag har en tanke om att dra ner så sent som efter jul och bo ca. en vecka på krone medan jag letar annat boende och jobb! En fråga, är det ett hostel jag borde boka sovplats på innan jag drar ner eller brukar de ha plats för folk där? isf hur bokar jag en plats där? /Rosanna

Om du drar ner efter jul och ska bo över nyår så kan det vara bra att ha bokat boende. Brukar vara fullt på de flesta ställen över just nyårs dagarna. Kommer du dagarna efter nyår finns det hur mycket som helst då lågsäsongen börjar då. Brukar dock alltid finnas bummare som har en soffa el dyl att låna ut några dagar.

Hej jag har boende i Bad Gastein från December, det här blir min andra säsong i BG.
vet inte om jag kan hjälpa till med jobb än men det går kanske att ordna.
en schysst lägenhet med 2 rum, kök och WC vid Gastine vattenfall, 158 euro i månaden.

Julle_88 sa:
Hej jag har boende i Bad Gastein från December, det här blir min andra säsong i BG.
en schysst lägenhet med 2 rum, kök och WC vid Gastine vattenfall, 158 euro i månaden.
Hej Julle!
Hur fixa du det boendet och vet du om det finns fler tillgängliga?
Vi är 2, kanske 3 pers som tar bilen ner den 29 nov är det tänkt men har inget boende ännu!
Mvh Macke

babylonsjuka sa:
Julle_88 sa:
Hej Julle!
Hur fixa du det boendet och vet du om det finns fler tillgängliga?
Vi är 2, kanske 3 pers som tar bilen ner den 29 nov är det tänkt men har inget boende ännu!
Mvh Macke
Tja Macke!

Jag fixa det av en polare som bor där, har letat en del boende ett tag innan jag fick det här av honom och tyvärr så är det jäkligt upp bokat.
men checka in på krone när ni kommer ner och fortsätt leta när ni är nere så!
Lycka till / Julle

Kom hem ifrån BG igår (STS reseledarkurs) och har nu tankar på att dra ner igen i början av nästa vecka, om inte man får det beskedet man vill ha självklart. Funderar på ST Anton eller BG, även tankar på ValD finns. Har inte kollat varken boende eller jobb, men funderar på att bara åka ner och chansa. Någon som är nere nu och som kan tipsa lite? :)

/Karin

Tillbaka
Topp