Badgastein, Österrike?

Badgastein, Österrike?
Det tar nästan 1 vecka för mig att se hela systemet och sen beror allt på vädret också.
När det kommer sol så håller jag mig helst i SportGastein :)

Badgastein, Österrike?
Vill du ha fokus på fest med okej skidåkning så är det kanon. Mycket svenskar och danskar som säsongar där och skön stämning. Skidsystemet är tillräckligt stort. Sportgastein är väldigt trevligt medan framförallt Bad Gastein blir uppkört väldigt väldigt fort. Så är man ute efter skidor och puder, nja. Vill man festa och åka skidor, visst. Ett bra ställe att göra sin första säsong på skulle jag tro

Badgastein, Österrike?
Återvänder till Bad Gastein vecka 8 i år då St:Anton blev för dyrt för min skrala studentbudget och har nästan bara goda saker att säga om byn och åkningen.

Klassisk österrikisk gemytlig stämning kombinerat med ett mycket bra nattliv gör byn till en fullträff i min ögon.

Beträffande åkningen så är det som
@SebRingeby säger: Sportgastein är väldigt bra med underbara välpistade pister och resten av delsystemen är väldigt trevliga men där blir uppkört fort (fast det blir det väl nästan över allt i de stora alporterna?) Finns för övrigt helt okej skogsåkning i delsystemen runt byn och när det snöat finns mycket lättillgänglig off pist (vilket i och för sig innebär att det blir uppkört relativt snabbt men men...)

Själv har jag aldrig säsongat, men skulle jag göra det skulle Bad Gastein definitivt vara en het kandidat.

Badgastein, Österrike?
hejsan,

jag bor här sedan massa år tillbaka, (gammal gubbe..)

är sååå trött på dom som dissar pudret och offpisten här (I Bad Gastein), det finns hur mycket åkning som helst, jag hittar varje år nya repor att lägga "first tracks" på. och då ha jag alltid varit för lat för att hika/klättra/vandra. det har liksom inte behövts, tror säkert att totalt sett, så är det mer feta bergsidor och coola åk i st. Anton, chamonix m.m. men där är även konkuransen minst tiofaldig.
ibland läser jag om dom som gjort en säsong här och sedan dragit till whistler eller japan, där är "sååååå fett",
men dom har inte ens åkt dom bättre åken som vi har runt hörnet här nere.
ledsen om jag gnäller, men BG har blivit lita av ett "förstasäsongsställe" detta bidrar till den vänliga och "alla älskar alla" attityden som finns mellan säsongarna.
ang. fest så är det ju upp till den som dricker spriten, hur mycket som ska sväljas.. men om du vill parta så finns det många att parta ihop med..

mvh anders broman

Badgastein, Österrike?
nilshusse sa:
är sååå trött på dom som dissar pudret och offpisten här (I Bad Gastein), det finns hur mycket åkning som helst, jag hittar varje år nya repor att lägga "first tracks" på
Är helt enig med dig. Det finns en väldigt slentrianmässig attityd till åkningen i BG och att den skulle vara medioker. Har gjort en säsong på orten och åkte då så mycket orörd snö i grym terräng att jag ibland måste nypa mig för att förstå hur bra det var.

Sportgastein är såklart grymt när snön är bra men jag måste säga att offpisten i Dorfgastein har gett mig de bästa minnena. Men även Schlossalm och Graukogel gav fantastiska åk.

Badgastein, Österrike?
Jag håller med. Visst levererar BG vid bra snöför hållanden. Men så är det ju vart du befinner dej. Lokalkännedom är a och o.dels för att hitta och framför allt vart det är säkert.
Som veckoturist med offpist i blicken är det en lokal guide som gäller. I BG finns dom på Sport Schuber. Robert håller i trådarna. När dom flesta drar en standard repa i Sporten hittar en lokal guide de gömda åken som man inte hittar själv utan stor lokalkännedom. Och en lämplig dag kör dom Scharek det riktigt stora åket i området. Mitt tips, gå ihop ett gäng och hyr en riktig bergfuhrer för några dar värt varje krona.

Senast ändrad:
Badgastein, Österrike?
Badgastein är ett underbart ställe både för partylivet och skidåkningen. Jag var där för 5 år sedan och då hade vi massor av snö, fick nysnö ett par nätter och sedan blev det livat i backen. En natt kom det så mycket snö att vi knappt hittade hem =) Akta dig för att spela blackjack på krogen bara. Det kan stå dig dyrt eftersom billig alkohol gör att ens omdöme blir lite sämre ;) Party hela veckan och skidåkningen var glimrande... Ha det så kul!

Tillbaka
Topp