Badgastein

Mans_Hilling

Ny medlem
Badgastein
Tjena, funderar på att dra ner till Bad med 3 kompisar runt 1 december. Är det någon som vet hur läget ligger med boende och jobb där? Är det bäst att fixa boende innan man kommer ner, eller löser det sig på plats? Har aldrig bummat förut, och är inte heller riktigt säker på vad boende kostar, så om det är någon som har varit där, eller någon annan stans och kan uppskatta boendepriset, så skulle jag vara enormt tacksam!

Sen undrar jag även hur det fungerar med vatten och el i Österreich, ingår det i hyran eller betalas det under chock i slutet av hyrestiden som ofta sker (har jag förstått) i frankrike.

Sen en sista fråga: Är det svårt att skaffa sig jobb där? Finns det någon anslagstavla där pubbar och liknande hänger ut lappar om att de behöver folk o.s.v.???

Tack på förhand!
/Måns Hilling

Badgastein
Priset på rum och våningar anges oftast i ATS per dygn och pers. De flesta ställen som ligger en bit från liftarna kostar runt 220 schilling i grundpris. Det går givetvis att hyvla rejält om man ska bo en längre tid. Gör klart för hyresvärden hur länge du/ni ska bo hos honom/henne. Ofta kan det vara fördelaktigt ur förhandlingssynpunkt att erbjuda sig att exempelvis betala en hel månads hyra efter ett par dagar när man vet att det funkar. Annars kan det vara svårt att få hyresvärden att "ta chansen" och lita på er. Eftersom i princip alla uthyrare har avtal med resebyråer och dessutom många stamgäster krävs det att värden ställer en våning åt sidan under hela vintern när han anmäler hur många bäddar han ska hyra ut under säsongen.

Jag säsongade i Sölden -99 och betalade 100 schillling om man räknar om kostnaden till per dygn och person. Då löste hyresvärden problemet med resebyrån genom att säga att den våningen hade fått en vattenskada och måste renoveras. På så sätt slapp jag även betala turistskatten som är runt 20 schilling per person och natt...

Tänk på att det inte bara är billigare katalogpriser i lite sämre områden. Det går ofta även att pruta mycket mer om man ska stanna hela säsongen, eftersom de som hyr ut där troligen bara har gäster under högsäsongsveckorna. Det funkar oftast hur bra som helst att bo en bit från huvudorten. Går det en bra skidbuss så spelar det mindre roll om man får åka med den i 2 km eller 5 km. Givetvis blir kostnaden för taxiresor lite högre efter partykvällar, men den skillnaden är försumbar i sammanhanget. Jag tror att det inte är någon omöjlighet att komma under 100 schilling per dygn för boendet.

Tänk på att det är en chansning att boka boende för lång tid hemifrån. Ett vanlig anledning till ett boendet är billigt är att det ligger på en höjd en bit från närmaste skidbusshållplatsen. Tex bodde jag en vecka (när 30år-i-rad-stammisen behagade titta in...) i en lägenhet som såg riktigt bra ut på ortskartan (den utan höjdkurvor). I verkligheten var man tvungen att knata upp och ner för en backe med 100 fallhöjdsmeter varje gång man skulle hem eller till berget. Men å andra sidan var det ett riktigt billigt alternativ för den med starka benmuskler och klen plånbok.

Badgastein
Tjenare ...jag heter Alexander, och var
nere i Badgastein förra året. Vi betalade
6000 schilling i månaden för en 2 rums lägenhet
El kostade 5000 schilling för 3 månader.
vi bodde 3 personer i lägenheten så månadskostnaden var bara 1300 kr plus el...
Jag skall ner i vinter ochså och jobba på en svensk bar som heter OslagBAR, i garderoben...
Det är ganska svårt att få jobb på barerna, men det finns dock en del restaurang jobb...På dom två svenska barerna finns det troligtvis inga jobb eftersom det är samma folk som jobbar varje år..
Badgastein är väldigt trevligt , och det är bra fest och hyfsat bra skidåkning när det finns gott om snö..
Hoppas ni kommer trivas, vi ses med all säkerhet där nere...
Alexander

Badgastein
Bad Gastein är gött. Måste dock påpeka att när jag säsongade där 96/97 så var det SUPA Gastein som det hette. Visst åktes det även där. Men det var väldigt mycket sprit som gällde för många. Klart som f-n att det sups på vintersäsong, men om det påverkar hur många "seriösa" åkare som är i byn så är det kass.
Annars är Bad Gastein ett bra ställe att göra en säsong på. Skitmycket svenskar och god öl. Vill du ha fetare åkning och fetare uteliv (i längden blir Bad Gastein litet) måste jag dock rekomendera något i Franska Alperna. Tex Val Thorens eller kanske Val DÍsére.

Badgastein
Hej!

Var i Bad Gastein förra vintern och året innan. Litet ställe, mycket gemenskap och fest. Som innan nämndes, helt ok skidåkning om det finns snö. Vilket vi saknade förra året. Hoppas på bättre lycka den kommande vintern. Boende och jobb tycker jag personligen att man får bättre på plats. I och för sig är det ju skönt med boendet klart, men då har man ju inte heller alltid koll på var man hamnar... Som sagt på kartan ser det bra ut. Första vintern bodde jag en bit utanför och jobbade dessutom massor (det här jobbet fixade jag hemifrån). Blev lite tid till skidåkning och fest. Dessutom tog ju transporteringen en massa onödig tid. Synd.

Jobb är ju alltid lättare att få om man kan hyfsad tyska men funkar också helt på andra sätt, typ svenska eller engelska. I slutänden pratar man ändå mer svenska än något annat språk. Bästa är bara att "knacka dörr" och höra sig för. Fråga också andra säsongare som kanske vet något.

Förra vintern bodde jag i en etta, utan mögel (big time lyx) och betalade 3000 schilling i månaden. Det med el och vatten inräknat. Den hittade jag genom jobbet, de hjälpte mig en hel del. Så tur kan man ha, asbra jobb och fint boende trots att jag damp ner först 13 januari. =)

Om man vill vara lite lyxig kan man alltid äta "vanlig" mat (alltså inte bara makaroner med ketchup) på "Heaggbloms food", där de har säsongarmat för 50 schilling. Inte alls dumt om man har en slant över.

Undrar ni något är det bara att höra av er.

Ha det bra! /Anna-Sofia

Tillbaka
Topp