Bagage

Valoba

Ny medlem
Bagage
Ska flyga med SAS. och undrar om någon vet följande.

Ska man inkludera sitt "specialbagage" (skidor stavar och pjäxbag)
i de 20 kilona man får ha med sig i väskor--- eller tar man den utrustningen vid sidan om. och får ta med sig 20 kg + specialbagaget???

Bagage
för mig så gick skidor och stavar för sig och pjäxorna räknades till övriga packningen.
skidfrakt kostade dessutom några hundralappar.

Bagage
Ja du får ta 20kg + specialbaggage. Det är ett lotteri att flyga med mycket saker. Ibland är dom jävligt petiga med att det inte får väga ett gram över det du får ta och ibland har jag haft 20kg över och då har dom inte kollat det.

Betalar du för specialbaggage så borde det inte va några problem att ha med sig 20kg + skidor, stavar och pjäxor.

Viktigt att komma ihåg att skidfodral och pjäxbag går som ETT kolli. Det är inte alltid som vet det på flygplatsen så ibland måste man tjata lite.

Bagage
Har du tur slipper du varken betala för skidorna eller få ditt bagage vägt. Sist jag flög för en 3-4 veckor sedan med skidbagage och runt 35kg packning gick allt finfint.

Bagage
Beror ju på vart flyger går, om det går till en stad som kopplar till alperna och resan är undervintertid är väl detta något flygbolagen är medvetna om att man har skidabagage med sig.

Bagage
När jag reste ner till Schweiz med SAS för 2 veckor sedan sa fick jag ha 20 kg bagage och 8 kg handbagage. Skidor räknades in i dem incheckade 20 kilona.

Bagage
Om man kollar på www.sas.se finns det rätt bra skrivet men det som sägs är 20kg bagage o 8 kg handbagage. Dock är det så att om ditt specialbagage som i detta fallet får vara ett par skidor, ett par stavar o pjäxor alt snowboard o boots gör att du hamnar på övervikt behöver du endast betala för 3kg övervikt/sträcka. Detta gäller dock inte till USA. se http://www.sas.se/sv/Allt-om-resa/Bagage/Specialbagage/

Dock om man är lite smart så checkar man in i selfservice o sedan bara lastar på skidor o väskor där de ska lastas på så spelar det inte så stor roll, eller åtminstone är det så om man flyger från Göteborg.
Peace.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp