Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Bakåtvikt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ebony_Patrik" data-source="post: 67513" data-attributes="member: 8839"><p>Hmm... Vet inte riktigt om jag håller med Mr. Ace!</p><p>Visst, du är skidlärare och allt, men min egen erfarenhet av skidlärare säger att dom (f.d. Vi) inte lär ut riktigt rätt teknik!</p><p>Varför ska man ha ett tryck på plösen? Den enda anledningen jag ser är att man lättare får eleven/åkaren att sluta luta sig bakåt! Men det är ju minst lika dumt att luta sig framåt! </p><p>Jag provade lite olika metoder när jag var i Trysil och jobbade:</p><p>Första åket kör man med grym bakvikt!</p><p>Andra åket med dito framvikt!</p><p>Sedan ett snack... vad kändes bäst? Visst framåt är bättre, men tar man det tredje med uppspända pjuck inser snart alla att det går bäst att åka med tyngdpunkten på mitten av skidan!</p><p>När jag tävlade i slalom och dyl. spände jag pjucken så mycket att blodet stannade, men nu när jag kör stora hopp och pipe så har jag knappt spännt fast pjucken! Det funkar alldeles utmärkt, bara man vet var man har tyngdpunkten hela tiden!</p><p></p><p>/P</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ebony_Patrik, post: 67513, member: 8839"] Hmm... Vet inte riktigt om jag håller med Mr. Ace! Visst, du är skidlärare och allt, men min egen erfarenhet av skidlärare säger att dom (f.d. Vi) inte lär ut riktigt rätt teknik! Varför ska man ha ett tryck på plösen? Den enda anledningen jag ser är att man lättare får eleven/åkaren att sluta luta sig bakåt! Men det är ju minst lika dumt att luta sig framåt! Jag provade lite olika metoder när jag var i Trysil och jobbade: Första åket kör man med grym bakvikt! Andra åket med dito framvikt! Sedan ett snack... vad kändes bäst? Visst framåt är bättre, men tar man det tredje med uppspända pjuck inser snart alla att det går bäst att åka med tyngdpunkten på mitten av skidan! När jag tävlade i slalom och dyl. spände jag pjucken så mycket att blodet stannade, men nu när jag kör stora hopp och pipe så har jag knappt spännt fast pjucken! Det funkar alldeles utmärkt, bara man vet var man har tyngdpunkten hela tiden! /P [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Bakåtvikt
Tillbaka
Topp