bakmonterat eller inte?

RTygesen

Ny medlem
bakmonterat eller inte?
Hejsan alla glada! kollar ut genom fönstret nu snöar som tusan.. :P aja jag ska komma till saken. just nu kör jag på en ride bräda där bakre bindningen är bakmonterad 25 mm. vad är det för fördel/nackdel att köpa en ny bräda där bindningarna är centrerade?

bakmonterat eller inte?
Inte för att jag åker bräda, men antar att det är samma som med skidor, centrerat = mera park, landar bättre åt båda hållen, bättre balans på rails (sägs det, vet inte själv) osv.

bakmonterat eller inte?
det finns bara en fördel med centrerade bindningar och det är OM man kör lika mycket åt båda hållen... alltså.. switch 50% och vanligt 50% landar switch, hoppar switch, jibbar switch och åker omkring åt båda håller hela tiden.. mest..

Om du åker i pisten och åker 90% vanligt är det onödigt med centrerad stance.

bakmonteringen är oftast så obetydlig för ögat 1-3cm men detta gör att brädan får ett litet lyft när man åker i ojämn terräng , puder eller lössnö.. det gör att brädan inte gräver ned sig och man ramlar frammåt.

bakmontering ÄR bäst.. sen kan du naturligtvis centrera din stance på en bakmonterad bräda.. och du kan naturligtvis bakmonera din stance på en bräda där inserten är centrerade.. (läs oftast)

... så.. hoppas att det är klarare nu..

bakmonterat --> pist, puder, off-pist, lös/djup snö

centrerat --> park, lek, rails och Switch

/Pinn

bakmonterat eller inte?
men det går inte att få det helt centrerat på min bräda..
och sen så ska man stå brett eller smalt med fötterna?

bakmonterat eller inte?
tag mått från ditt knä ned till din häl.. (ex. jag får 50cm)

mitten av bindnings-diskarna (mät därifrån) (ex. jag har 50cm mellan mitten av mina bindningsdiskar)

alltså... mitten till mitten = samma längd som från ditt knä till din häl..

om du har 55cm mellan knät och hälen skall du ha 55cm mellan mitten av dina bindningar.

okidoki..

(smalare = pist/race bredare = jib, lek, park)

/Pinn

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp