Lämpligt att konvertera gamla all mountain till topptursskidor? Eller forfarande för tungt?

kungpow

Medlem
Lämpligt att konvertera gamla all mountain till topptursskidor? Eller forfarande för tungt?
Tjena! Har en fundering. Önskar glada tillrop över dess förträfflighet eller att ni skjuter idén i sank :)

TLDR:
Ska man nöja sig med att bara spara 600g fot med vetskapen att skidan tål allt och att jag gillar den? Eller spara runt 1000-1100 g/fot med osäkerheten i den nya skidan och den ekonomiska smällen det innebär att köpa både skida och bindning?

Fulltext:
Målet är att ha två par skidor. Ett som duger till 90% av vad jag åker: pist, puder och kortare turer uppför. Detta set är införskaffat. Tungt, stabilt och fokus för utförsåkningen, hybridbindning (och inte shift ;))

Det andra setet är målet att kunna ha i runt 10% av åkningen. Där vill jag ha ett set som väger mindre än setet ovan, och ska användas till toppturer där lättare utrustning önskas, längre turer o dylikt. Detta par har ej hybrid utan endast techbindningar. Detta set kan också med fördel användas tidigt och sent på säsongen när snötäcket på sina håll är mer opålitligt och stock och sten kan ligga alldeles under snölagret (och därmed är jag inte lika rädd om belagen och kanterna på denna skida). Idealet vore att köpa en ny lätt skida för detta. Men i och med införskaffandet av setet ovan blev min gamla all mountain-skida över. Nu står jag i valet och kvalet att återanvända just denna skida och bara byta ut nuvarande marker griffon-bindning till nån ATK-variant.
Fördelar är att jag inte behöver köpa ny skida. Skidan tål allt jag har att ge, har kört den så hårt jag kan både i och utanför pist. Nackdelen är att den väger 2kg/skida…å andra sidan, köper jag en ny och lättare skida kan jag knappast gå på det lättaste ändå utifrån min egna vikt. Så kanske kan spara 500g fot som mest utifrån skidan. Bindningen lär spara runt 600g fot bara den. Vet iofs hur min gamla skida ger sig/reagerar med ett par tech bindningar heller. Pjäxorna bytes ej så den vikten kan vi glömma i ekvationen, men för den nyfikne är de rätt tunga de också då de i grunden är en alpinpjäxa.

Tacksam för alla kloka tankar 😁

Visst gör det märkbar skillnad med 500 g mindre under varje fot när man går uppför. Men jag upplever också att det brukar ha ganska stor påverkan på hur stabil skidan känns på vägen ned - även om moderna, lätta skidor är riktigt bra så blir de aldrig lika stabila som tyngre diton. De brukar också vara lättare att skada, pga tunnare belag och mindre material i allmänhet. Det kan vara värt att beakta om du tänkt använda dem på försäsongen.

Jag skulle köpt ett par nya bindningar till de överblivna skidorna, åka slut på det paret och sedan titta på att köpa några lättare skidor att flytta över bindningarna till. Spara pengarna och ta istället en obetald semesterdag eller två, så får du mer tid i bergen :)

En bra princip är att skidor, pjäxor och binding ska matcha varandra. Kör du med en tyngre styvare pjäxa så satsa på en mer rejäl bindning och skida.
Att köra på en styv skida med lätta pjäxor så kommer du inte få ut max från skida, du kommer ha svårt att få ner tillräckligt med kraft i skidan. Har du kraftig pjäxor och får ner mycke kraft i en lätt skida är det större chans att du kör sönder skidan. Visst det beror också mycke hur din åkstil är.

En grund för en lätt topptursutrustning är en lätt pjäxa. Du kommer lyfta pjäxan mer än skidorna och bindingarna. Men ska utrustningen bara användas 10 % av tiden så låter det som overkill att skaffa ytterligare ett par pjäxor.

Tillbaka
Topp