Baksidan ?

Baksidan ?
tjabba,

Jag undar lite om baksidan hur man kommer dit och vart kommer man när man åkt baksidan .
och sånna saker hur man kommer tillbaks till själva pisten .

vill gärna veta har undrat jätte länge ! :D

Baksidan ?
ekki98an12 sa:
tjabba,

Jag undar lite om baksidan hur man kommer dit och vart kommer man när man åkt baksidan .
och sånna saker hur man kommer tillbaks till själva pisten .

vill gärna veta har undrat jätte länge ! :D
Du är tolv år. Du kan omöjligt ha gjort nånting jättelänge!

Baksidan ?
bästa sättet är att ta gondolen eller kabinbanan sen får du gå eller lift med pistmaskin till toppen sen är det bara åka, jag brukar komma till björnen

Senast ändrad:
Baksidan ?
orre105 sa:
bästa sättet är att ta gondolen eller kabinbanan sen får du gå eller lift med pistmaskin till toppen sen är det bara åka, jag brukar komma till björnen
Att åka ensam, utan koll på lavinfara och utan spade, sond och transceiver är mer eller mindre självmord.

Baksidan ?
man ska aldrig åka offpist själv, men iaf ta dig upp på toppen, där kommer det finnas köer till sk "tolkning" där får man "skitcha" efter en pistmaskin (skoter) det kostar 50 kr (eller så går du upp) sen är det bara att åka, håller du till vänster kommer du till övre tott, till höger kommer du till hummeln (ravinen) ungefär i mitten är det kanske 100 meter brett 4 metersdrop så är man inte så stabil så ska man se upp för det.

Baksidan ?
Det är inte självmord att åka utan lavinutrustning, däremot är det självmord att åka i lavinfarligt område utan kunskap eller snöinfo, man ska inte hamna i en lavin helt enkelt och kom nu inte med några "men om man...".

Bli polare med gruskarlsson så åker man gratis upp till toppen ;)

Baksidan ?
Så om jag ska åka baksidan ska jag skita i det innan jag skaffar mig lavinutrustning och lärt mig hur den fungerar.
Eller kan man åka baksidan när lavin risken är på en 1 lr kanske till och med en 2 utan allt det?
Gäller detta även östraravin?

Baksidan ?
Bara för att lavinrisken är en 1 eller 2 betyder inte att man kan ge sig ut i lavinterräng utan rätt utrustning.
T.ex. var det lavinrisk 2 nu i helgen har jag för mig och en väldigt stor lavin, ca 50m bred, utlöstes av skidpatrullen.

Jag skulle aldrig åka i Östra utan rätt utrustning.

Baksidan ?
BataZion sa:
Så om jag ska åka baksidan ska jag skita i det innan jag skaffar mig lavinutrustning och lärt mig hur den fungerar.
Eller kan man åka baksidan när lavin risken är på en 1 lr kanske till och med en 2 utan allt det?
Gäller detta även östraravin?
Det gäller överallt. Alltid.
Utan omsvep.
Inget skämt.
Riskera inte livet i onödan.

Baksidan ?
Sisst jag var på baksidan så lyckades jag inte skråa dit från en lift. Alltså börörs inte \\\"baksidan\\\" av Lavinskalan.

Som jag har förstått de så gäller den alla områden man kan nå från lift genom att skråa, och även ta sig tillbaka till en lift.

Baksidan ?
SimonIsTheShit sa:
Sisst jag var på baksidan så lyckades jag inte skråa dit från en lift. Alltså börörs inte \\\"baksidan\\\" av Lavinskalan.

Som jag har förstått de så gäller den alla områden man kan nå från lift genom att skråa, och även ta sig tillbaka till en lift.
Om de inte berörs av lavinriskskalan då kan det ju inte heller någon lavinrisk där eller...? ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp