Balansproblem

Dr_Snow

Ny medlem
Balansproblem
Jaha, hänvisad till freeride.nu-igen...
Jag har nämligen lite problem med balansen när jag hoppar. Problemet har varit på tapeten förut, men jag tänkte omformulera frågan lite...
När jag hoppar (kvittar vilket rakt hopp, d.v.s utan snurr) får jag gärna en hel del bakåtvikt inför landningen, oftast när kicken är brant, på gränsen till lodrätt. Så jag vill veta hur man ska undvika obalansen. Ska man titta snett nedåt för att få fram balansen?
När/om man gör en kosack (vet inte om det är rätt namn, men man sträcker händerna nedåt mellan benen samtidigt som man för upp de streckta benen snett uppåt sidorna) så kommer ju också bakvikten smygandes som papparazzin själv. Hur återfår jag balansen d.v.s. de lilla framåtlutet som behövs för landningen?

Vore ju kul att få några vettiga svar i alla fall, även om vissa tycker att det är kul att diskutera t.ex. de rörliga bostadsräntorna...

Balansproblem
Jag håller med om att det hjälper att trycka ifrån mer i hoppet. Då blir det liksom du, inte hoppet, som bestämmer.

Kosack är ju för övrigt ett gammalt klassiskt puckelhopptrick. Kanske kan du försöka att landa som puckelåkarna, dvs sätta i stavarna i landningen. Genom att ha detta i bakhuvudet kommer, liksom när du tittar på landningen, kroppen själv vilja komma rätt.

HitMe

Balansproblem
har haft samma problem själv, har fortfarande ibland, men med hjälp av dessa "ovärdeliga" råd ska jag försöka mig på de brantare kickarna(som ger betydligt skönare luftfärder) igen...

Balansproblem
Åh fan, bara seriösa svar, trevligt! Ja, nu ska teorin sättas på prov så snart jag får chansen. Appropå att tricket är ett puckelhopp, "back to the eighties!!". Funderar även på att införskaffa spikraka skidor och en chockrosa bäveroverall i nylon. Tackar för svaren.

Dr. Snö; än är det inte tö.

Balansproblem
jag vet precis vad du menar.
Igår flög jag ut för ett krön i Maier hastighet och landade med bakåtvikt och kunde ej göra något utan istället så for jag iväg med ryggen släpandes i backen mot staketet och skogen men då fick jag till slut stopp på ekipaget och åkturen slutade med ont i häcken och ett knäck ljud från högra knäet.

Balansproblem
shit happens!! bit ihop o kör igen....tänker ta de väldigt lugnt fram till på söndag morgon nu. tänker inte utsätta mig för risker att bli skadad innan en veckas åkning..hemsak tanke..då blir de snurro studs utav fan..

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp