Bali/surf

Anna-Sara78

Ny medlem
Bali/surf
Hej! Funderar på att åka till Bali den första november.Är det någon som har varit där och surfat och isaåfall kan berätta om resan, boende mm. Lite tips och tricks helt enkelt. Tacksam för alla svar, MVH Anna-Sara

Bali/surf
Packa en ryggsäck med lite hygienprylar, kamera och ev. underkläder. Köp en flygbiljet. Resten löser sig där, det är en väldigt okomplicerad tillvaro. Allting som behövs (vilket inte är så mycket) finns att köpa till bra pris, brädor köper du begagnade och säljer när du åker därifrån (eller tar med hem). Det finns massor av sköna ställen att bo på som kostar 20-50 kr/natt, ofta inkl frukost (fruktbuffé).
Det bästa är nog att köpa Lonely Planet (rätt stavat?) för Bali och Lombok, den innehåller bra information, men kanske lite väl många `varningar`
Missa inte Gili islands utanför Lombok.

Bali/surf
jag surfade för första gången på bali...Var i sanur först och sedan på kuta beach..sanur var bättre tycker jag för det var mycket mindre med folk där. Fast breaksen var mer lätttillgängliga på kuta, plus att det är mycket mer party i kuta! Jag hyrde bräda på beachen...pruta mycket :) ...

Bali/surf
var där för ett år sedan. var först på kuta beach, mycket folk, party och turister. vet dock inte hur det är nu. vågorna där är sådär, dom slår över rätt snabbt.
sedan åkte jag till ett litet ställe som heter madewie tror jag. det tar ca 1½-2 h att åka bil dit. det är inte långt med dom kör så sakta på bali. vågorna där var underbara, stenigt och en bit att padla ut, men det är de värt. det går att hyra skor på stranden som skyddar fossingarna. gör det.
om det är nått du undrar över så är det bara att höra av sig.
/Klakke

Bali/surf
billigare att hyra bräda i stan, särskilt om man hyr för fler dagar är oftast bättre brädor också. Är man nybörjare är det dumt att köpa bräda då man kan börja med att hyra något lättsurfat först typ mini Malibu och sen byta till ngt kortare och tunnare...

högsäsong på bali är juni till augusti vet ej vad det är för väder i nov...

Bali/surf
Jag var där och Surfade i december förra året och oktober/november året innan. Vädret var ganska snarlikt under dessa perioder.

Bra tips som sagt ovan - köp Lonely Planet.

Här är sånt som inte står i boken:

Åk alltid de ljusblå taxibilarna (Bali Taxi), av de andra kan man bli blåst. Åk alltid med taxameter om du inte ska lite längre och vet vad du bör betala och kan pruta ned priset.

Var försiktig med att fylla i frågeformulär av folk på gatan eller på restauranger. De försöker ofta lura dig att du vunnit nåt i en utlottning - ange aldrig vilket hotell du bor på i såna sammanhang.

Om du hyr bil så får du vara beredd på att polisen kommer att stoppa dig och kräva olika avgifter som är rena mutor. Vi fick t.ex. betala en avgift för att ha tre surfbrädor på taket. Precis som i de flesta sammanhang på Bali så går det att pruta även här. Ett bättre alternativ tycker jag är att hyra bil med egen chaufför. Man kan inte vara ute på Kuta en timme utan att få 10 pers som erbjuder "transport". Det är bara att pruta stenhårt. 300-400 för en hel dag är nog normalt. Det är ju bra att få en guide på köpet också.

Det krävs att man har internationellt körkort på Bali - de kör som dårar och på fel sida av vägen.

Köp DVD:er! 15 spänn styck i de flesta butiker. De nyaste biofilmerna är dock såklart av eländing kvalitet, men annars har jag inte blivit besviken.

Packa Imodium eller Travello - jag har inte varit där utan att få "Bali-belly".

Hör av dig om du vill ha boendetips osv.

Bali/surf
om du hamnar på kuta som i princip alla gör, kanske för att planet landar där? så bo på något av ställena på poppies lane 2. där bor de flesta surfarna och backpackerna. missa för guds skull inte madewi. om du går bakom hotellet eller restaurangen eller vad det är på höger sida av vägen så finns det trevliga och billiga ställen att bo på.

ha så kul

Bali/surf
Är du total nybörjare ska du nog hålla dig till Kuta beach, ett beachbreak med sandbotten. Annars finns det hur många spots som helst.
November är ju i början av "the wet season" så då funkar ostkusten bäst. Sanur reef, Hyatt reef, Serangan, Nusa dua eller Sri lanka för att bara nämna några.
Ännu bättre surf hittar du om du söker dig bort från Bali, till någon av grannöarna.
Köp boken Surfing indonesia när du kommer dit. den är oumbärlig, tydliga beskrivningar och kartor till hundratals spots runtomkring i Indo.

Ps: Glöm inte dina reefshoes, många av spotsen är väldans shallow med sylvass korall.

Tillbaka
Topp