Barnskidor: alternativ till Faction Prodigy 1 Grom 155cm?

JanN

Aktiv medlem
Gott folk,

Lovade min son att köpa ett par Faction Prodigy 1 Grom 155 cm redan förra vintern…men…nu kan inte Faction leverera innan 17 December p.g.a. produktionstrul.

Vilka är mina alternativ? Säker en ordentlig juniorskida med träkärna.

Sonen: 10 år / 155cm / 45kg / åker ca. 30-40dagar per vinter / vill börja tävla i slopestyle (...bör dock träna på trickrepertoiren) men vi spenderar merparten av säsongen i Chamonix där det blir mera allround freeride i varierande terräng. Han har använt Faction Candide Thovex modeller under de senaste vintrarna (125-145cm). Kommer dock att inleda säsongen med parkåkning på gläciär med skidklubben, därav brådska.

Faction skrev att jag kunde fundera på vuxenmodellen Prodigy 1 i 158cm (endast +10% styvare enligt dem), men ordet ‘vuxen’ skrämmer mig.

Prodigy 2 Youth med sina 98mm i midjan kunde vara bra under vissa dagar, men midjan känns för bred för parkåkning.

BlackCrows Corvus Jr erfarenheter?

Kollade lite på Moment Carson men den verkar redan vara slutsåld i 155cm.

Idéer? Erfarenheter?

Tack!

Senast ändrad:
Hänger mig på tråden: Hur är ruckus som en mer allround skida, eller är det en mer en renodlad parkskida?

Den funkar finfint överallt för kidsen. Lite beroende på hur du monterar den ifs - mittmitt eller enligt rek. Väldigt få skidor är idag endast för parkåkning, särskilt juniormodellerna.

Tack för snabbt svar! Den verkar ju hyfsat lätt, så fungerar ju förmodligen även på kortare toppturer.

Tusen tack för input. Ruckus seglade upp som ett alternativ.

Hur ser rockern ut i nos&tail? Early rise som flyter i puder? Vi skidar som sagt mest i Alperna, och med god tur kan det bli djupt.

Såg att det diskuterades i en annan tråd; konstigt att det inte finns mera allround freestyle/freeride skidor. Verkar vara ett gap mellan parkskidor (80mm) och freeride/puder (95+)... Lite skeptisk att det säljs många barnskidor med 100mm i midjan.

Hörde i en butik att Völkl Revolt har mycket kvalitetsproblem. Sant?

Andra tips? Keep em coming.

Tack.

Någon som har erfarenhet av Faction Prodigy 2 YTH?

Produkt beskrivningen:"You want to hit the park and also do tricks all around the mountain" faller mig i smaken men....99mm i midjan :unsure:

Senast ändrad:
Ja, en 98 mm i parken är brett men funkar ju. Va några år sedan min ena son körde på Faction Candide YTH (är nog mer eller mindre samma som Prodigy 2 YTH) och den va jäkla lätt och och fin då... men skör. Kolla in den här om du vill hamna på runt 90 i midjan. Finns i kortare längder. https://lineskis.com/en-no/p/honey-badger-skis-2024

Tack mac-O!

Du verkar ha så bra erfarenhet,att jag ställer ytterligare en fråga. Vågar man sätta Marker Free 7 (DIN 2-7) bindningar, eller bör man byta upp till Marker Squire 11 (DIN 3-11)? Inga problem med DIN värdet, men en butik i Chamonix hävdade bestämt att Squire är det enda som gäller för sonen. Han fick nya boots under helgen, och det blev en vuxen dam modell...

Nästan 500g skillnad mellan bindningarna vad gäller vikt.

Jag skulle nog gå på Squire, främst för att bakbindningen är rejälare och bättre. Vikten spelar mindre roll tycker jag.
Delar gärna med mig av det man kan…:-)

Tillbaka
Topp