Barnskidor

guigui

Ny medlem
Barnskidor
Hej!
Tänkte ställa min 3-åring på skidor i vinter.
Kollade i butiken och de hade jättefina 70 cm-skidor med ca 3 meters svängradie(!).

Är det någon som har erfarenheter av moderna barnskidor att dela med sig av?

/Ulf

Barnskidor
Testa först med ett par bra längdskidor. Gärna med salomons suveräna barnbindning med stor knopp för att ta/på av skidan. Plus ett par bekväma och varma barnpjäxor. Vill ni stajla till det med "riktig" utrustning så hyr och testa först. Min erfarenhet är att en 3-åring "åker" högst en halvtimma sen är det övrig snölek som gäller. Och då är det inte så kul med en tung och klumpig pjäxa. Dessutom så får man mycket gratis om man börjar på längdskidor med lös häl och mjuk pjäxa just med balans och position på laggen.
Om man ska köpa en riktig skida till små barn så tycker jag att det är lite overkill med skärning. Det är kul när det börjar gå undan och dom kan kanta och få lite sväng men annars så tycker jag att det hindrar barnet från att lära sig sladd och fartreglering. Köp gärna en gammal rak skida men se till att bindningen är juste. Gärna lite cool design.
Om pappa behöver nya lagg så kan man väl slänga med en bonusbeställning på tex http://www.sport-conrad.de/2A_00_Detail.asp?Kategorie=02-SEKI&page=&ArtNummer=70900501

Lycka till

Barnskidor
Tack för kloka synpunkter.
Försökte hitta Salomon-bindningen på nätet. Har du nåt namn på den?
Pappa har redan införskaffat nya lagg. Det blev ett par Head Supershape.

/Ulf

Barnskidor
Hej.
Jag köpte barnskidor med skärning på direkten. Tycker att det var enklare för mina barn att lära sej åka med rätt utrustning. Vi skyndade långsamt och hela tiden på deras vilkor.
Mina barn har inte tröttnat efter en halv timme snarare en halv dag. Man får se till att det finns lite russin, choklad eller något annat som piggar upp dom.
Dom har hela tiden varit med oss tack vare selen som under lättar mycket i inlärningen.
Visst har vi trampat upp och ner i barnbacken för att få in kännslan. Men med selen fick vi en större frihet.
När äldsta barnet ville prova på längd skidor så köpte jag det också. Det är som sagt en bra träning det också.
Hon har önskat sej ett par twintipp i vinter ( tyckte det var svårt att landa baklänges med dom gammla) Vi får se hur det utvecklas i vinter.

Mitt råd är: Köp alpinskidor och sele så kommer barnet att få känna hur roligt det är att åka skidor.

// Fredde

Barnskidor
Sele????
Bland det farligaset du kan ta på ditt barn!
Hur använder du selen?
Låter du ditt barn åka och svänga själv och har den som hjälp när barnet åker för fort?

ELLER låter du barnet åka rakt ner utan och svänga och när barnet ska stanna så bromsar du och ger barnet världens bakvikt??? Det senare senariot gör att barnet tror att man stannar genom att luta sig JÄTTE mycket bakåt... Och vad händer då jo det går ännu fottare...

En tanke till vi säger att ni åker lungt o fint i en blå backe barnet svänger och håller koll själv. sen kommer det en fart dåre på 14 som inte har så stor koll och kör rakt in i bandet som är mellan er! Vad händer då??? jag vill inte veta och jag hoppas aldrig att det har hänt eller kommer att hända!

Gör som ni vill men jag hoppas ni fick en tanke iaf!
// Johan

Använd riktiga skidor från början det blir lättare för barnet!

Barnskidor
Håller helt med Fredde, Sele är suveränt. Min grabb var 2 år och 10 månader första gången han åkte, funkade klockrent med honom framför oss även i de större backarna. En grej till var att vi valde att åka på våren då det oftast är skönt väder, detta bidrog till att vi kunde vara ute i backarna hela dagen utan att barnen blev uttröttade av frusna fötter mm.

PS
Vi valde faktiskt att hyra utrustning till barnen fram tills dess att de själva har önskemål. Oftast har skiduthyrarna så pass bra koll å så spar man ju en del slantar. (iaf vi som inte direkt bor i backen utan får köra en dag för att hitta en lift)
DS

Barnskidor
Kolla in skifix dom hyr ut ny barnutrustnig till bra priser två år 1400 kr tror jag det var och då ingår skidor, bindnig och pjäxor (det är helt ny utrustning). Butiken ligger i Boden norrbotten men dom kan sicka skidor över hela landet gå in på hemsidan och titta http://www.skifix.se/

Barnskidor
Lite mer.....

Selen spänner man fast som ett skärp, fast med ytterligare en rem som man spänner mellan benen på barnet så att selen blir fixerad på kroppen, själva skärpet är försett med öglor på båda sidor av kroppen och styrrepet är fastspänt med ändarna i vardera ögla. Detta gör att man helt kan hjälpa barnet att svänga, mkt bra träning för att få barnet att hitta balansen på skidorna och för att få in rätta tänket med svängingen. Avståndet mellan mig och barnet avgör jag ju med hur mkt styrlina jag släpper efter och farten avgör jag med i vilken backe vi åker.
Visst har jag sett föräldrar som spänner styrlinan endast i ena ändan bak på skärpet för att få längre avstånd, men det är inget jag sysslar med eftersom jag då skulle utsätta mitt barn för de farorna som Johan tog upp i sitt inlägg.

Lycka till!

Barnskidor
Det som jag anser är viktigt vid skidåkning är att barnet har KUL. Har man kul med längdskidor...fine. Har man kul med sele så är det också bra. Det handlar om miljöträning och att man kan vara i backen hela familjen. Sele är bra för då kan barnet och föräldern ge sig ut på en liten upptäcksfärd tillsammans i liftsystemet.
Däremot som ett hjälpmedel för att lära sig att ÅKA skidor vete fasen. Men det är min åsikt och min äldsta son tycker bäst om att fika och att åka skoter.

Barnskidor
Det här med att låta sina barn åka med sele för att lära sej åka skidor verkar vara ett livsfarligt sätt enligt "Erixon"

"En tanke till vi säger att ni åker lungt o fint i en blå backe barnet svänger och håller koll själv. sen kommer det en fart dåre på 14 som inte har så stor koll och kör rakt in i bandet som är mellan er! Vad händer då??? jag vill inte veta och jag hoppas aldrig att det har hänt eller kommer att händer"

Den 14åringen utan koll ska man nog akta sej för. Han finns överallt och då spelar det inte så stor roll om mitt barn har sele eller inte.
Det är inte så lätt att vara tre år och vilja åka överallt samtidigt. Med selen blir det mindre zick zack över backen och vi kanske klarar oss från den där 14åringen utan koll.

Sedan kanske det kommer en Hund som snubblar på selen vad händer då????

Som DD skrev de "viktigt vid skidåkning är att barnet har KUL".
Båda mina barn har Kul och inte tagit skada ( vad jag märkt) av att åka med sele utan enligt mitt tycke har det hjälpt dom och skonat min rygg. Då man vrider deras höft med "tömmarna" på selen, får barnet till en sväng med sina korta skidor. Och känslan av att gjort den "själv" (utan en förälder som lyfter och sliter).
Selen som jag använder heter #racer chaser#

// Fredde

Tillbaka
Topp