Barnvänligt surfresmål i Karibien

• Trådstartare Trådstartare bokategefjall
  • Start datum Start datum
B

bokategefjall

Guest
Hej!

Sitter och kollar på tänkbara resmål i Karibien för en 4-6 veckors resa.

Kriterier:
Avslappnat
Inte för exploaterat
Bra våg och vind surf
Barnvänligt

Kan gärna kombinera 2-3 öar.

Har ni några tips?

/ Daniel

Jag var en månad på Dominikanska Republiken 2009. I norr har du dels vind/kite-mekkat Cabarete (där det var en och annan Skandinav + Europé), men också några minuter på moppe därifrån stranden Playa Encuentro vilken jag tokgillade. I Cabarete är det ju mycket rulle/turism så där finns allt man behöver. På Playa Encuentro fanns surf-shops å nåt matställe, och där var det betydligt lugnare.
Enda nackdelen med Dominikanske som jag tyckte var att de har en spansk kolonial-bakgrund. Jag pers. diggar ju mer Jamaica-stuket, eller mer söderut med oljefat & den lättjan :) Sen vare också en & annan jänkare där, de har ju haft turism ett tag där nu. Rekommendation att åka dit? Självklart!
Kring -97 var jag på Barbados, den kulturen diggade jag mera. Och vet att det är en och annan surf-själ som åker dit (tror det är på ostkusten man surfar där havet har mera krut).

Har du några frågor om Playa Encuentro så kan du snacka med Bobo. Han hyrde jag bräda av + lektioner, trevlig och duktig kille! http://www.bobosurfsup.com/

Senast ändrad:
Läste lite om surfing i Barbados men ryggade tillbacka när jag läste att de tillhörde en av de mest tätbefolkade ställena i världen. Funkar inte för en folkskygg norrlänning.

Ska läsa in mig på Dominikanska. Men du va där och surfade eller limegreen?

Ja surfa e väl å ta i, vågsurfade de 3 första gångerna där, så det var mer en kamp bland vitvattnet. Men tror att bryten där vid bra förhållanden passar intermediate-pro´s, dvs va en del tryck/längd/bredd i vågen. Däremot var jag mer bevandrad i vindsurfingen vilket jag gjorde i Cabarete. Och där var det kanon, som i Apelviken/Haga Park fast betydligt varmare :) dvs många duktiga utövare - inspirerande! Vi köpte bara flygstolar till Santo Domingo och tog oss sedan upp dit. Och på vägen dit vandrade vi också upp för Karibiens högsta berg, vilket man iof kan vara utan enligt mig. Vi hyrde en 3/5-plus-lägenhet av en Österrikare några minuter utanför Cabarete för 100 USD/vecka, så det finns möjligheter till prisvärda boenden kring Cabarete.

Senast ändrad:
Jag kan varmt rekommendera Barbados. Nu har jag i och för sig inte särskilt mycket att jämföra med då jag dels endast surfat på ett ställe och dels för att endast varit på Barbados i Karibien. Dock så har jag spenderat en hel del tid på Barbados och varit där minst 2 veckor de senaste 4 åren.

På västkusten så är det väldigt barnvänligt, lugnt vatten och vacker natur, dock så kan det någon gång då och då även här komma vågor som är surfdugliga. Mycket hotell och turister men som på många andra ställen så ser man kulturen tydligt och man kliver inte in i någon västerländsk kuliss utan lokalbefolkningen finns där och är väldigt trevliga.

På sydkusten så är det även här väldigt barnvänligt och trevligt men aningen mer vågor och vind. Först när man kommer bort mot sydöstra kusten så blir det lite tuffare vatten och jag skulle inte rekommendera att bada med småbarn här även om det fungerar fint för lite äldre barn, bodyboard är ypperligt att leka med vid strandkanten. Just vid den sydöstra delen så hänger de flesta vind- och kitesurfare. Schysst vind och ganska trevliga vågor för denna typ av surf. Jag som nybörjare lärde mig även vågsurfa på den sydliga kusten då det vid vissa ställen kan bli bra vågor för nybörjare.

Om man åker ut på östkusten så är det desto större vågor för vågsurfing. Ganska tufft vattenklimat och det finns nästan inga badturister alls utan endast surf. Vet att det körts en del tävlingar där och det ska alltså vara ganska bra surf.

Det finns mycket annat att se på ön, både naturen och kultur. Jag skulle tipsa om att hyra en bil och köra runt ön, något man enkelt gör på en dag då ön är väldigt liten.

Barbados är väldigt lätt att ta sig till, går direktflyg från Arlanda om man åker charter men annars tycker jag att det funkar ok att flyga via London. Tar ca 10h direkt.

Om det är något annat du undrar över så är det bara att fråga.

bokategefjall sa:
Läste lite om surfing i Barbados men ryggade tillbacka när jag läste att de tillhörde en av de mest tätbefolkade ställena i världen. Funkar inte för en folkskygg norrlänning.

Visst är det tätbefolkat, men majoriteten bor i huvudstaden Bridgetown så det märks inte så tydligt. Har släkt som bor i Norrland och de har besökt ön runt 20 gånger, så det bör du inte avskräckas av :-)

oskarm sa:
bokategefjall sa:

Visst är det tätbefolkat, men majoriteten bor i huvudstaden Bridgetown så det märks inte så tydligt. Har släkt som bor i Norrland och de har besökt ön runt 20 gånger, så det bör du inte avskräckas av :-)
Håller med i allt du säger om Barbados, bortsett från surfingen eftersom jag inte vet någonting om den där :P Vi hyrde också bil där och det var ju fantastiskt vackert både här och där. Upplevde lokalbefolkningen som väldigt softa.

Efter att ha gått igenom ganska många öar har jag kommit fram till att Barbados inte verkar va så tokigt iallafall. Hade ratat det direkt utan att kolla då jag fått känslan av Magaluf typ. Men det verkar ju som att de varit duktiga på att behålla sin själ trots ganska storskalig turism. Sen bör man kunna kombinera Barbados ganska enkelt med öar som St Lucia, Palm Island och Grenada. Eller har ni annan pärla att bjuda på?

Trinidad & Tobago frestar också men jag hittar inte mycket om surfmöjligheterna där. Tobago verkar köra all in när det gäller jamacian way of life. Sånt väger tungt vetu. Men Trinidad verkar å andra sidan ha oljeraffenaderier in på knuten. Klart minus.

Tillbaka
Topp