Jag kan varmt rekommendera Barbados. Nu har jag i och för sig inte särskilt mycket att jämföra med då jag dels endast surfat på ett ställe och dels för att endast varit på Barbados i Karibien. Dock så har jag spenderat en hel del tid på Barbados och varit där minst 2 veckor de senaste 4 åren.
På västkusten så är det väldigt barnvänligt, lugnt vatten och vacker natur, dock så kan det någon gång då och då även här komma vågor som är surfdugliga. Mycket hotell och turister men som på många andra ställen så ser man kulturen tydligt och man kliver inte in i någon västerländsk kuliss utan lokalbefolkningen finns där och är väldigt trevliga.
På sydkusten så är det även här väldigt barnvänligt och trevligt men aningen mer vågor och vind. Först när man kommer bort mot sydöstra kusten så blir det lite tuffare vatten och jag skulle inte rekommendera att bada med småbarn här även om det fungerar fint för lite äldre barn, bodyboard är ypperligt att leka med vid strandkanten. Just vid den sydöstra delen så hänger de flesta vind- och kitesurfare. Schysst vind och ganska trevliga vågor för denna typ av surf. Jag som nybörjare lärde mig även vågsurfa på den sydliga kusten då det vid vissa ställen kan bli bra vågor för nybörjare.
Om man åker ut på östkusten så är det desto större vågor för vågsurfing. Ganska tufft vattenklimat och det finns nästan inga badturister alls utan endast surf. Vet att det körts en del tävlingar där och det ska alltså vara ganska bra surf.
Det finns mycket annat att se på ön, både naturen och kultur. Jag skulle tipsa om att hyra en bil och köra runt ön, något man enkelt gör på en dag då ön är väldigt liten.
Barbados är väldigt lätt att ta sig till, går direktflyg från Arlanda om man åker charter men annars tycker jag att det funkar ok att flyga via London. Tar ca 10h direkt.
Om det är något annat du undrar över så är det bara att fråga.