Baron, Tour, eller något annat?

Hej,
funderar på om det är någon idé att byta från mina nuvarande Baron 13 Large till Tour F12 EPF (Small) för att få ner vikten. (Bytte pjäxor och sul-längden är 307 numera). Lite fakta: Skidor Ross Soul7 188 cm. Vikt 85 kg, längd 180. åker inte särskilt aggressivt och hoppar inte. Använder skidorna till liftnära Offpist och kortare turer till 75%, vill dock kunna köra lite längre turer ibland.

Eller har ni några andra alternativ jag bör överväga? Skulle även F10 funka för mig tro? Har inga ambitioner att köra renodlade tur-bindingar i nuläget.

Någon som har lite goda råd?

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Tour 10 och 12 är bra bindningar men jag skulle inte ditt fall byta från Baron. För liten vikt skillnad och mekaniskt är dom likvärdiga.

Ingmann

Ny medlem
Annars kan du lägga till någon tusenlapp och få ett par tec-bindningar. Väldigt mycket skönare att öppför och funkar precis lika bra nedför. Beror dock på vilket märke du har på pjäxor om det går att byta till tec-sulor. Går det att göra skulle jag utan tvekan rekommendera att köpa ett par tec-bindningar.

mmarcus

Medlem
Som ovanstående säger, så skiljer det knappt 500g totalt på dessa bindningar (totalt), vilket inte gör det värt att byta. Tror inte du kommer känna någon större skillnad förutom dem få längre turerna du kommer göra. Och ska du sen börja köra fler längre turer så är ju tech att rekommendera. :)

Ingmann sa:
Annars kan du lägga till någon tusenlapp och få ett par tec-bindningar. Väldigt mycket skönare att öppför och funkar precis lika bra nedför. Beror dock på vilket märke du har på pjäxor om det går att byta till tec-sulor. Går det att göra skulle jag utan tvekan rekommendera att köpa ett par tec-bindningar.
Kan du ge exempel på en Tech-bindning som funkar lika bra utför? Jag kan nämligen byta sula på mina pjäxor till tech-sulor. (Atomic)

Pillard

Aktiv medlem
Beast
Kingpin
Vipec

Alla har sina sidor och olika sätt att angripa problemet med elasticitet och tjuvlösningar.

Jag kör beast och har inte haft några problem men jag tycker vipec verkar grymt bra i teorin. Väntar du ett år är nog tecton ännu bättre variant på samma tema

Ingmann

Ny medlem
Håller med
@pillard
Dock har jag många kompisar som har haft stora problem med tjuvlösningar och att bindningen låser sig på Beast 16. Beast 14 ska tydligen vara bättre.
Jag kör kingpin och har haft lite småproblem men ingen dealbreaker.

Pillard

Aktiv medlem
Ingmann sa:
Håller med
@pillard
Dock har jag många kompisar som har haft stora problem med tjuvlösningar och att bindningen låser sig på Beast 16. Beast 14 ska tydligen vara bättre.
Jag kör kingpin och har haft lite småproblem men ingen dealbreaker.
Beast16 har jag haft lite problem med is i tån men det lär ju lösas med 14. Jag har däremot inte haft en enda tjuvlösning och nu har jag faktiskt provat den ganska hårt i hård pist.

Kingpin tycker jag verkar vara den sämsta i den nya generationen. Vad jag kan se finns det ingen elasticitet alls och den är svintung. Eller?

Ingmann

Ny medlem

@pillard
Elasticiteten vet jag inte riktigt men svintung är den inte.
Kingpin 13 125 mm väger 730 g och Beast 16 120 mm väger 940 g.
Vipec är lättare på 470 g.

Senast ändrad:
Tack för alla kloka råd och synpunkter. Jag kan meddela att jag gjorde helt om och beställde en Tech-bidning ändå. Valet föll på Fritschi Vipec.

Pillard

Aktiv medlem
Snowjunkie sa:
Tack för alla kloka råd och synpunkter. Jag kan meddela att jag gjorde helt om och beställde en Tech-bidning ändå. Valet föll på Fritschi Vipec.
Grattis, du lär få en aha-upplevelse deluxe när du ska gå uppför första gången ;) Tänk bara på ett klassiskt bekymmer med tech-bindningar och det är snö i hålen. Klicka i pinsen och pendla sen skidan några gånger så den kan skrapa ut snö innan du smäller i hälen.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp