Baron vs. Canyon?

Nordgren

Ny medlem
Baron vs. Canyon?
Hallå, jag går ju i brädköpartankar för tillfället.

Det är så att jag funderar på att byta ut min trotjänare (Burton Floater 63) och funderar på vad jag skulle ersätta den med.
Än så länge ligger mitt val på Burton Canyon eller Baron (eventuellt baron es).
Jag är 95kg tung och 192 cm och hade tänkt mig längd mellan 163-167cm. Har dessutom feta fötter (us 12 - så jag behöver en bred brädlapp)
Jag är duktig på att köra och carvar mest järnet i pisten om det inte finns puder. Men hoppar även om det finns schyssta stora hopp. Håller inte på med rails eller sånnt skit (visst, säkert skoj, jag jag är en freerider, inte parkråtta)

Så, är det någon som kört båda dessa? Skillnader och så. Styvhet, flex, skär, ja allt. Vill gärna ha en bräda med riktigt bra skär som ska gå att trycka igenom även korta svängar.

Är det någon som har andra märken att föreslå också, och som sagt så behöver jag en bred bräda med riktigt bra skär.

PS. Snorungar som endast hänger i parken gör sig inte omaket att svara.

Baron vs. Canyon?
Köpte mig en Baron 167 förra året är helt nöjd har även 12 på min dojjor, den är väldigt kvick i för att vara bred, inga som alls problem att göra långa eller korta, skärande svängar.

Så om ajg hade köpt en i år hade det nopg lutat mot en baron es 168

Baron vs. Canyon?
deza: vad körde du innan?
Tvivlar inte på att baronen är en kanonbräda, fast det vore skoj att jämföra den mot andra.
Vad anser du styvheten och flex och så? Hur mycket väger du?

Jag gillar ju min floater (canyon och barons föregångare) om någon kört på denna och någon av de nya vore det super med lite input om dessa.

Vad är det i realiteten för skillnad på Baron och Baron ES? Är ES:n lite styvare eller är det mer skillnad?

Baron vs. Canyon?
ES extra special har bättre material i sig.. bättre kärna. bättre belag.. bättre bättre bättre..

vill du ha nått bra under sulorna så köp en i de dyrare lagrena..

Baron eller Baron ES ... :) du kommer inte att ångra dig.

Canyon e visserligen lite bredare än baronbrädan.. men det e kvalitet som går föra.. ;)

Baron..............................

Sintered Vision Base
Lite Triax™ Fiberglass
Super Fly II™ Core
Dualzone™ EGD™
Negative Core Profile
Infinite Ride®

Baron ES..........................

Sintered WFO Base
Dual Warp Lite Triax™ Fiberglass
Carbon I-Beam™
Dragonfly™ Core
Multizone EGD™
Negative Core Profile
Stainless Steel Edges
Infinite Ride®
Pressure Distribution Edges

le GRAND diference :)

/kalle

Baron vs. Canyon?
Dom jag kört på innan är
Libtech Jamie lynn: skräp gick sönder 2ggr den tredja jag fick var ok dock är den lika hård som en stålbit och har fått vatten i belaget.

Santa cruze tror den hette t58 eller nått, den var ok dock för smal lite hårdare flex än baron.

Jag trode att en bredare bräda skulle vara långsammare mellan svängarna dock var baron inte alls det,
Den är ju ganska mjuk tycker jag men jag väger rätt många kg mer än dig oxå.
Men har du haft en burton innan som du gillat så borde baron vara perfekt.

Baron vs. Canyon?
Jag körde förra säsongen på en Glissade Big Gun 168 och det är den absolut bästa bräda jag någonsin åkt på (jag har åkt på riktigt många). Den är 26,1 i midjan. I år har den bytt namn till Brosif 168 men är i grund och botten samma bräda. Om du är nyfiken på något annorlunda som faktiskt är bättre än det mesta så är det värt att kolla upp. http://www.glissadesnowboards.com/preview.htm

Baron vs. Canyon?
Doughboy: Hum, fan den har ju inget skär ser det ut som, 168:an har över 9m i radius! Det kan väll inte vara så skoj i pisten eller funkar den verkligen där också?

Baron vs. Canyon?
Deza: Samma med min Burton floater, snabb och bra kant till kant.
Som sagt så är nog Baron ett grymt köp. Men det vore nog skoj med en Baron ES, vet någon vad den kostar här i Swe?

Baron vs. Canyon?
Deza min vän och antagonist:
Jag vat ej varför brädorna har den form de har, jag tillverkar dem inte. Allt jag vet är att brädorna funkar hur bra som helst till all slags åkning.

Nordgren: Som jag sa till Deza. 168 funkar hur bra som helst i pist, och all annan åkning. Den är kvick som bara den och stabilare är tåget. Jag är ugefär lika stor som dig 187, 90, 11,5 och gillar precis samma typ av åkning. Jag tror dock att Glissadebrädan är styvare än din gamla Floater.

Baron vs. Canyon?
Deza: Jag har nu mätt lite på min bräda och kommer fram till att den är ca 27,3 i midja, och nya Baron har 26,1 i midja. Blir ju dryga centimetern mindre.
Du hade också 12or, får du något toedrag eller så? Är det samma bredd på din som årets Baron?

Baron vs. Canyon?
Doughboy: Vore kul att hur dom ser ut i verkligheten hur nosen är böjd, kan tänka mig att det skulle ge ett bättre intryck.

Nordgren: Jag har inte upplevt nått tå eller häl drag, men självklart kommer det sticka ut ca 0.5 cm mer på båda sidorna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp